Expertstatus is een strategie die je kunt uitzetten en het is een doel dat je kunt bereiken. Een strategie kent een aantal stappen. Wanneer je die volgt kun je enorm veel bereiken als het om expert-zijn gaat.
Met de 10 stappen uit dit artikel stap je op het pad naar expert zijn.
Start met bloggen
Een blog is het medium om mee te starten. Het is een veilig medium: hoewel alles wat je schrijft online staat en blijft staan, is het gratis, gemakkelijk en je start met het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Bloggen is gemakkelijk in te passen in je dagelijkse werkzaamheden.
Geef presentaties en seminars
Voor een groep staan als spreker geeft je direct al een voorsprong. Iemand die voor een groep staat heeft een streepje voor bij het publiek. Wanneer je op het podium staat als spreker ben jij degene die iets te vertellen heeft en de kennis in huis heeft om het te delen. Het publiek ziet je direct als een expert. Gebruik dat om je expertstatus te vergroten.
Publiceer artikelen in vakbladen
Nu je eenmaal aan het bloggen bent en artikelen schrijft, kun je ook artikelen schrijven die je instuurt naar vakbladen. Dat kunnen vakbladen zijn die zowel online als offline te vinden zijn. Publiceren in beide is natuurlijk geweldig. Wanneer je echter alleen online terechtkunt, ga je online aan de slag. Online heet dit gastbloggen.
Maak veel content
Hoe meer content je hebt hoe beter. Schrijf niet alleen artikelen en e-books, maak video’s, geef presentaties, schrijf casestudy’s en tot slot: schrijf een boek.
Met een boek heb je de ultieme content en bewijs. Je kunt nu overal je benaming aanpassen en je gaat nu als auteur door het leven. Een kennisbank op je website is een duurzame manier om veel content en waarde te bieden.
Lees de topboeken
Op jouw vakgebied zijn er boeken geschreven, die jij ook gelezen moet hebben. Maak er tijd voor om ze te lezen. Daarmee behoor je snel tot de top 10% van je vakgebied als het gaat om kennis.
Je weet snel veel meer dan het merendeel van de mensen en je vakgenoten.
Bekwaam je in aanverwante onderwerpen
In jouw vakgebied zijn er onderwerpen die jouw onderwerp raken. Zorg dat je op de hoogte bent van de juiste kennis en lees ook in dit vakgebied de topboeken. Bij mij is dat bijvoorbeeld WordPress.
Definieer je boodschap
Welke boodschap heb jij te vertellen? In The Golden Circle van Simon Sinek wordt gezegd dat wat je doet en hoe je doet, snel uit valt te leggen. Waarom je doet is een heel ander verhaal en dat is waar je publiek op afkomt. Formuleer je boodschap.
Vertel jouw verhaal
Wat heeft je zover gebracht? Wat heb jij meegemaakt in je leven dat je heeft doen kiezen voor dit vak en/of onderwerp?
Bouw aan je geloofwaardigheid
Mensen moeten je kunnen geloven. Met alle bovenstaande stappen bouw je aan je geloofwaardigheid. Steek er tijd in, veel tijd.
Herhaal stap één tot en met negen
Bouwen aan je expertstatus stopt niet wanneer je expert bent. Blijf laten zien dat je de expert bent.
De ontwikkelingen blijven doorgaan op jouw vakgebied. Laat zien dat je niet bang bent om met die ontwikkelingen mee te gaan.
Wanneer je deze stappen volgt, kan het niet anders dan dat je succesvol bent op jouw vakgebied en ongetwijfeld tot de top 10% van experts gaat behoren.