20 soorten artikelen voor je blog

Soorten artikelen - Blog Universiteit

Ik heb eerder al eens een artikel geschreven waarin ik je 7 artikel sjablonen heb gegeven om je artikelen vorm te geven. Sjablonen zijn een handig hulpmiddel bij het bloggen. Je creëert er voor jezelf een systeem mee waarmee het schrijven van artikelen ineens een stuk gemakkelijker en efficiënter is.

Om op de hoogte te blijven van alles wat er op bloggebied gebeurt volg ik een aantal grote bloggers die met hun jarenlange ervaring hun strepen internationaal hebben verdiend.

Zo kwam er een artikel voorbij waarin Darren Rowse van Problogger 20 verschillende soorten artikelen beschreef waarin je jouw waardevolle informatie kunt verwerken.

Een prikkelend artikel om te lezen, omdat ik me ook wel eens afvraag waar ik over moet schrijven (ja echt!).

Reden genoeg om die informatie met je te delen. Te belangrijk en waardevol om achter te houden.

Het is een lijst van 20 geworden. Hier komen ze:

20 soorten artikelen voor je blog

  1. Instructie

In dit soort artikelen geef je een instructie HOE de lezer iets moet doen. Met dit artikel in de hand kan je lezer direct aan de slag om het probleem aan te pakken en op te lossen.

  1. Informatief

Je geeft hier puur informatie. Je kunt het vergelijken met Wikipedia. Daar vind je alleen maar informatieve artikelen. Het kan om achtergrond informatie gaan, het ontstaan van jouw werkmethode, het ontstaan van wat dan ook.

  1. Recensie

Heb je een interessant boek gelezen? Schrijf er dan een review over. Niet alleen op Bol.com, waar je het boek hebt gekocht, maar ook (juist ook) op jouw website. Ga de diepte in en geef aan waarom jouw lezer het boek ook zou moeten kopen.

  1. Lijst

Geef een opsomming van een reeks oplossingen, tips of manieren. Dit artikel is dus ook een lijst. De mogelijkheden zijn enorm voor het maken van lijst-artikelen. “7 redenen voor….”, “5 manieren die….” Lijstjes zijn enorm populair. Onthoud dat Google verzot is op lange lijsten. Hoe langer hoe beter het is voor jouw plek in de zoekresultaten.

  1. Interview

Een inspirerend persoon ontmoet? Heeft deze persoon waardevolle informatie of inzichten over jouw vakgebied? Tijd voor een interview. Juist het gezichtspunt van een andere expert kan een welkome afwisseling zijn op jouw blog.

  1. Case studie

Een casestudy is gericht op een probleem dat jij als geen ander oplost. Je kunt daarvoor een cliënt nemen die je recentelijk met succes hebt geholpen. Een casestudy is meestal opgebouwd uit drie onderdelen: 1. De situatie ervoor; 2. Wat jij hebt gedaan; 3. De situatie erna. Het helpt enorm bij het opbouwen van je geloofwaardigheid en het werkt als een soort testimonial.

  1. Profiel

Dit lijkt op een casestudy, maar een profiel is gericht op een bepaald persoon. In een profiel kun je uiteen zetten waarom een bepaalde oplossing die jij biedt heel goed werkt voor een bepaald persoon.

  1. Link berichtenSoorten artikelen - Blog Universiteit

Hierin verzamel je waardevolle informatie voor jouw lezer. Het voordeel hiervan is dat jouw lezer niet zelf hoeft te zoeken naar deze informatie op het web. Je geeft de linken en je beschrijft waarom juist die website de moeite waarde is om te bezoeken.

  1. Probleem berichten

Volgens Darren Rowse zoekt men veel op producten met het woord probleem erbij. Eigenlijk is het te vergelijken met een review alleen richt je je hierin op de negatieve kant van het product. Darren waarschuwt wel dat je dit soort berichten niet zomaar moet schrijven, om het probleem, maar dat je ze schrijft wanneer je echt een probleem hebt ontdekt.

  1. Tegenovergestelde opties

Het kan zijn dat je lezer moet kiezen tussen twee opties. Heb jij er ook mee te maken en heeft e lezer baat bij de informatie? Schrijf er dan een artikel over. Een artikel waarin je twee opties naast elkaar zet. De voor- en nadelen belicht. Wat er zou gebeuren als men voor optie 1 zou kiezen en wat er zou gebeuren als men voor optie 2 zou kiezen.

  1. Hersenspinsel

Eelco de Boer adviseert ook om regelmatig zogenaamde ‘rants’ te posten op bijvoorbeeld Facebook. Een ‘rant’ is een hersenspinsel. Een gedachtegang die bij jou een enorme passie naar boven haalt. iets wat je aan het hart gaat als je het ziet gebeuren of er over hoort. Het idee is ook om je passie te laten spreken. Een hersenspinsel heeft een meer negatieve boze toon.

  1. Inspiratie

Het tegenovergestelde van een hersenspinsel of rant kan juist het inspirerende artikel zijn. Geef goed nieuws. Hoe iets ook kan. Laat een kant zien van een probleem dat juist inspireert om het aan te pakken. Benadruk het positieve of beschrijf een succes verhaal.

  1. Research

Soorten artikelen - Blog UniversiteitHier gaat veel tijd in zitten. Darren heeft bijvoorbeeld een artikel geschreven over de verschillende aspecten van bloggen en heeft dagenlang meer dan 500 blogs bekeken.

Ondanks dat er veel tijd in gaat zitten, kan het mooie conclusies opleveren waar jouw doelgroep veel aan heeft.

  1. Vergelijking

Dit is een artikel dat een combinatie is van een research-artikel en een link artikel. Wanneer je bijvoorbeeld de meningen hebt achterhaald van verschillende experts, kun je deze samenvoegen in een artikel en er door middel van een link naar verwijzen.

Op die manier kan je lezer zijn eigen conclusie trekken. Wederom doe jij een groot deel van het werk voor je lezer.

  1. Voorspelling en terugblik

Schrijf eens een voorspelling of een terugblik. Meestal worden dit soor  t artikelen geschreven aan het einde van het jaar. Een terugblik op alles wat er is gebeurt: in de wereld, in je bedrijf, op jouw vakgebied. Of een voorspelling. Wat verwacht jij dat er gebeurt op jouw vakgebied het komende jaar. Welke ontwikkelingen kunnen mensen verwachten?

  1. Kritisch

Er zijn veel bloggers die anderen openlijk aanvallen via een artikel. Daar zou je voor kunnen kiezen, als het bij jou en je lezers past.

Je kunt er ook voor kiezen om een kritisch artikel te schrijven in plaats van een aanval op iemand. Met een kritisch artikel kun je veel meer kanten op, volgens Darren Rowse. Bijvoorbeeld het geven van een alternatief op een product.

  1. Debat

Ik keek altijd graag naar het Lagerhuis. Daarin stond het debat centraal. Op een constructieve manier het gesprek met de ander aangaan en daarin zelfs advocaat van de duivel spelen. Echt jammer dat dit programma verdwenen is.

Een artikel kun je ook als een debat opbouwen. Sterker nog je kunt openlijk het gesprek aan gaan met iemand of, nog uitdagender, met jezelf. Al met al de moeite van het proberen waard, als we Darren Rowse mogen geloven.

  1. Hypothetisch artikel

Wat kan er gebeuren op jouw vakgebied? Wat zou een bepaalde ontwikkeling betekenen.

‘Wat als…..?’ Met een artikel als deze laat je als expert zien dat je op de hoogte bent en dat je een vooruitziende analyserende blik hebt.

  1. Satirisch

Goed geformuleerde satire kan enorm veel links naar je blog op leveren. Niet alleen satire maar ook een parodie. Het moet natuurlijk wel passen binnen je werkveld en je lezers aanstaan.

Zorg dat je van te voren zeker weet dat dit soort artikelen jouw doelgroep aanspreekt.

Enough is enough….of niet?Soorten artikelen - Blog Universiteit

Genoeg soorten artikelen om je blog mee te vullen. En 1 keer gebruiken? Echt niet. Er zijn zoveel mensen om te interviewen, zoveel boeken om te lezen om reviews over te schrijven.

Je kunt zelfs terugkerende rubrieken maken. Mogelijkheden genoeg…..

En de 20e?

Je ziet dat ik je 19 soorten artikelen heb aangereikt. De 20e wil ik aan jou overlaten. Welk soort artikel kun je nog meer schrijven? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw Blogsucces!
Esther Molenaar

(Wil je het originele artikel lezen ga dan naar de website van Problogger. Sowieso een aanrader)

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

5 reacties

  1. Jeetje Esther, een twintigste? Ik vind die 19 soorten al heel veel! Maar wellicht kan je deze soorten in allerlei vormen gieten en dan is het aantal blogs ontelbaar lijkt mij.

    1. He Willy,

      Heb ik je uitgedaagd?
      Met deze soorten kun je volgens mij eindeloos combineren. Doe jij een eerste suggestie?

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Ik zou “Nieuws & ontwikkelingen” willen toevoegen. Dit heeft overlap met “Informatief”, maar gaat meer over actualiteit. Zoals jij ook weet, zijn er in mijn vak regelmatig nieuwe ontwikkelingen, wat mij soms noopt om direct een artikel te schrijven om mensen direct te informeren over een nieuwe ontdekking.

    Aan onderwerpen en inspiratie geen gebrek hier. Ik heb zo’n 35 concepten klaarstaan, waarvan een deel al enigszins is uitgewerkt en een ander deel echt enkel als onderwerp is genoteerd. Het geeft mij in ieder geval een gerust gevoel dat ik voorlopig geen inspiratie meer nodig heb 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.