Heb je dat ook wel eens dat je op Facebook zit en je komt een post tegen met een verwijzing naar een blogartikel waar je helemaal enthousiast en nieuwsgierig van wordt, je klikt en…..
De teleurstelling is groot. Hoewel de titel veel belovend was, maakte de inhoud van het artikel het niet waar. Je hebt nog geen halve alinea gelezen en je bent weer weg. Is er misschien een magische formule die werkt?
Een goede titel zorgt ervoor dat de lezer klikt en je artikel in wordt gesleurd. Hierbij een aantal suggesties die je mee kan nemen wanneer je een titel gaat bedenken voor je artikel. Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan je titel.
Daarin zijn er 3 werkwijzen: titel achteraf formuleren of titel vooraf formuleren of….. een combinatie van deze twee.
Ik kies voor de combinatie. Ik formuleer vooraf een titel. Dat geeft me richting en focus bij het schrijven. Wanneer het artikel af is, bekijk ik de titel nogmaals om deze meer prikkelend te maken of juist af te zwakken.
Houd rekening met deze aspecten bij het formuleren van een titel
- Speel met emotie
Mensen zijn gevoelig voor emotie en drama. Gebruik dat bij het verzinnen van je titel.
- Benoem het probleem en de oplossing
Laat zien dat je weet wat er speelt en laat zien dat jij de oplossing weet.
- Gebruik belangrijke zoekwoorden
Je titel is belangrijk voor je lezer en voor Google. Gebruik in je titel ook de belangrijkste zoekwoorden van het artikel.
- Stel een vraag
Je kunt niet níét antwoorden, wanneer er een vraag wordt gesteld. Je lezers antwoorden misschien niet altijd hardop, maar toch komt er een antwoord op de vraag op in hun hoofd.
- Gebruik ironie
Noem het tegenovergestelde van waar jij mensen mee helpt.
Titelsjablonen toepassen in de praktijk
Om je te helpen zelf titels te formuleren krijg je een aantal voorbeelden die je (bijna) 1 op 1 kunt toepassen voor je eigen blogartikelen. Mocht je al spreken van een magische formule, dan zijn het deze 27 sjablonen.
Je kunt lekker variëren op een sjabloon, zodat je meerdere kanten uit kunt en het ook opnieuw kunt gebruiken. Zoek de sjabloon die het beste past en formuleer een titel in je eigen woorden. Het is geen wet van meden en perzen, maar dit zijn sjablonen die prikkelen en werken. Het is een kwestie van doen en uitproberen.
<nr.> krachtige methodes voor <persoon> die <voordeel> wil <activiteit>
5 krachtige methodes voor een coach die efficiënter wil bloggen
<nr.> manieren om <voordeel> en <doel>
5 manieren om sneller te schrijven en zichtbaarder te worden op sociale media
<nr.> manieren om <doel> binnen <tijdspanne>
6 manieren om sneller te gaan schrijven binnen 1 week
Maak nu een einde aan je ergste nachtmerrie met <nr.> betrouwbare methoden om <voordeel>
Maak nu een einde aan je ergste nachtmerrie met 10 betrouwbare methoden om minder te eten
Maak een einde aan je ergste nachtmerrie met <nr.> betrouwbare methoden om <doel> en <voordeel> in de komende <tijdspanne>
Maak een einde aan je ergste nachtmerrie met 10 betrouwbare methoden om af te vallen en meer energie te hebben in de komende weken
<nr.> geheimen die alleen zogenaamde slimme mensen weten
3 geheimen over bloggen die alleen zogenaamde slimme mensen weten
<nr.> misvattingen over <probleem>
7 misvattingen over depressie
<nr.> misvattingen over <doel>
8 misvattingen over het lopen van de New York marathon
<nr.> misvattingen over <voordeel>
4 misvattingen over meer omzet
Vermenigvuldig jouw <doel> met factor 5
Vermenigvuldig jouw omzet met factor 5
<nr.> geheimen om <doel>
10 geheimen om beter te slapen
De waarheid over <probleem>
De waarheid over snurken
De waarheid over <voordeel>
De waarheid over 1,5 liter water per dag drinken
De kunst van <voordeel>
De kunst van minder werken
<nr.> belangrijke tips die jou helpen om <doel> te zijn
6 tips die jou helpen om succesvol te zijn
Ontdek het pad naar <doel>
Ontdek het pad naar succes
Ontdek de waarheid over <voordeel>
Ontdek de waarheid over passief inkomen
De waarheid over <voordeel>
De waarheid over meer plezier in bloggen
De waarheid over <probleem> die niemand je vertelde tot nu
De waarheid over slecht time management die niemand je tot nu toe durfde te vertellen
Stel je voor dat je <doel> kunt bereiken in 2 weken
Stel je voor dat je 10 artikelen kunt schrijven in 2 weken
[optin_box style=”12″ alignment=”center” action=”https://www.e-act.nl/ah/action” method=”post” email_field=”relation_email” email_default=”Vul je e-mailadres in” integration_type=”custom” double_optin=”Y” name_field=”relation_firstName” name_required=”Y” name_default=”Vul je voornaam in” opm_packages=””][optin_box_hidden][/optin_box_hidden][optin_box_code]
[/optin_box_code][optin_box_field name=”headline”]Heb je nog ideeën nodig?[/optin_box_field][optin_box_field name=”paragraph”]PHA+TWV0IDEyNCBibG9nIGlkZWXDq24gZW4gZGUgZm9ybXVsZSB2b29yIHRpdGVscyBkaWUgd2Vya2VuIGthbiBqb3V3IGJsb2cgbmlldCBtZWVyIHN0dWsuIERvd25sb2FkIG51IGhldCBlYm9vayBtZXQgMTI0IGJsb2cgaWRlZcOrbiBlbiBnYSBkaXJlY3QgYWFuIGRlIHNsYWcuIDwvcD4K[/optin_box_field][optin_box_field name=”privacy”]Geen spam. Beloofd![/optin_box_field][optin_box_field name=”top_color”]undefined[/optin_box_field][optin_box_button type=”0″ button_below=”Y”]Direct Toegang![/optin_box_button] [/optin_box]
Stel je voor dat je <voordeel> in slechts <tijdspanne>
Stel je voor dat je sneller kunt leren schrijven in slechts 1 week
Stel je voor dat je <voordeel> en <doel>
Stel je voor dat je minder ruzie hebt en meer plezier op je werk
Eindelijk, nu kom je erachter hoe <voordeel>
Eindelijk, nu kom je erachter hoe je minder tijd kwijt bent aan boodschappen doen
Eindelijk, nu kom je erachter hoe <voordeel> en <doel> in <tijdspanne>
Eindelijk, nu kom je erachter hoe je sneller hardloopt en afvalt binnen 4 weken
<nr.> nieuwe tips om <voordeel>
5 nieuwe tips om sneller te typen
<nr.> nieuwe tips om <probleem> te overwinnen
5 nieuwe tips om writersblock te overwinnen
<nr.> nieuwe tips om <doel> te bereiken binnen <tijdspanne>
5 nieuwe tips om je artikel te ranken in Google binnen 4 dagen
Titels zijn belangrijk voor je blog. Daarmee maak je de eerste indruk op je lezer en bezoeker. Wil je meer inspiratie opdoen voor titels die werken kijk dan eens op deze websites:
Ook de Huffington Post weet raad met titels, zodat je niet anders kunt doen dan klikken.
Wat zorgt er voor dat je gaat klikken? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
Dag Esther,
Ik waardeer je tips altijd zeer, ze zijn heel waardevol voor mij.
He Laura,
Graag gedaan.