3 dingen die je kunt doen als je het schrijven van artikelen haat

Ik haat schrijven - Blog Universiteit

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet zit te wachten op weer een nieuwe manier van marketing. Weer een bezigheid binnen je bedrijf waar je jouw kostbare tijd aan moet besteden.

Wordt je daar happy van?

NEE!

Kan ik me alles bij voorstellen.

Er vindt steeds meer online plaats. Steeds meer ondernemers doen zaken via het internet. Ze verkopen hun producten en geven zelfs coaching via het internet (Skype of Hangout).

Zal het netwerken verdwijnen?

Ik denk het niet. Persoonlijk contact is voor ondernemers als jij ook belangrijk. Waar ik vroeger keek of iemand een LinkedIn account had, kijk ik tegenwoordig naar het volledige plaatje. De eerste plek is de website en ik kijk direct of iemand een blog heeft. Daarna komen pas de social media kanalen.Ik haat schrijven

En naast bovenstaande is persoonlijk contact ook gewoon leuk. Beetje babbelen over dingen die je bezig houden binnen je onderneming, of je gezin, wat voor hobby’s je doet.

Netwerken gaat volgens mij ook niet over verkopen en zaken doen. Het maakt niet uit wat die mannen in pakken ook zeggen. Netwerken gaat voor mij om kennis maken, voelen (intuïtie), ruiken en kijken of er een klik is.

Dat weet jij ook wel. Dat is waarschijnlijk een herhaling van informatie die je al eerder hebt gehoord of gelezen.

EN TOCH….. is je blog de ideale plek voor je potentiële klanten om kennis te maken met jou als ondernemer. Het is de plek waar ze kunnen achterhalen wat jij te bieden hebt qua kennis en oplossingen.

Dat blog vraagt steeds weer om nieuwe input die je doelgroep helpt en ondersteunt. Artikelen lessen niet alleen de dorst naar informatie en kennis van mensen. Artikelen hebben nog meer voordelen voor je website en je business.

Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Toch?

Hoog in de ranking

Ik hoef jouw waarschijnlijk ook niet te vertellen dat jouw blogartikelen helpen je site hoger te ranken in de zoekresultaten. En dat door het gebruik van zoekwoorden en zinnen die betrekking hebben op het onderwerp en waar mensen op zoeken, zorgen voor een grotere relevantie in de zoekmachine.

En dat diezelfde blogartikelen ook een aantrekkingskracht uitoefenen op de bezoekers van de website. Bijvoorbeeld wanneer er op een andere website naar jouw site en blog wordt gelinked. Dat is een verkapte waardering voor jou en jouw website/blog.

Jij weet natuurlijk ook al dat veel artikelen zorgen voor een toename van het vertrouwen in jou en je onderneming. Wanneer de bezoeker/ lezer jouw artikelen waardeert is de kans groot dat ze anderen doorverwijzen naar jouw website en blog en dat zorgt weer voor meer volume in verkeer.

Met meer verkeer is het gemakkelijker om je producten en dienstverlening te verkopen. Zeker als je bezoeker/ lezer ziet en leest dat jij weet waar je het over hebt.

Blogartikelen spelen een cruciale rol

We hebben dus vastgesteld dat de artikelen belangrijk zijn voor je website/blog, maar dat wist je al.

Jouw blogartikelen zijn cruciaal voor de groei van je online zichtbaarheid. Om jouw website/blog te laten meetellen kan het niet anders dan dat jij een blog hebt waar je jouw kennis en expertise deelt met jouw doelgroep.

Jij wilt je onderneming toch ook laten groeien?

Zucht, denk je nu, dat weet ik al, dat kan ik bereiken met mijn blog.

MAAR IK HAAT SCHRIJVEN…

Weet ik. Er zijn veel, heel veel ondernemers die schrijven echt niet leuk vinden. Ook jij besteedt je tijd liever aan iets anders, dan aan het schrijven van artikelen. Plagiaat of kopiëren van andere artikelen raad ik sterk af en het kan je zelfs in de problemen brengen. Dusdanige problemen dat het je bedrijf ook niet goed doet.

Andere opties?

Als je een hekel hebt aan het schrijven (of je haat het echt) van artikelen en je kunt het je niet veroorloven om anderen in te huren je artikelen te schrijven. Ga dan op zoek naar GRATIS artikelen.

En nu zie jij het licht. Er valt een last van je schouders, want je hoeft niet meer te schrijven.

Je kunt gaan zoeken in het publieke domein. Daar vind je werken van auteurs waarvan het copyright is verlopen. Wanneer het niet staat beschreven in een testament dat het copyright overgaat naar het nageslacht, komt een werk terecht in het publieke domein. Hier krijg je geen problemen met de schending van het auteursrecht en je wordt ook niet beschuldigd van plagiaat.

Publiek Domein artikelen handig of niet?

Werk dat je vindt in het publieke domein is dus vrijgegeven voor het publiek voor openbaar gebruik. Je kunt er mee doen wat je wilt.

  • Je kunt het plaatsen op je site
  • Je kunt het gebruiken in je nieuwsbrief
  • Je kunt het gebruiken in een e-book
  • Je kunt het gebruiken in een video

Houd er wel rekening mee dat je steeds op zoek moet naar nieuw materiaal.

Nadeel van Publiek Domein

Omdat het publieke domein voor iedereen toegankelijk is, zul jij niet de enige zijn die op zoek gaat naar informatie.

Jij zult niet de enige zijn die een bepaald werk of een stuk tekst gaat gebruiken.

Wat te doen?

Gebruik een stuk tekst als basis. Of als inspiratie om zelf te gaan schrijven. Verander de tekst, gooi zinnen om en maak het zoekmachine vriendelijk.

Nog iets anders: Curatie

Je kunt natuurlijk ook curatie gaan toepassen. Je zoekt het internet af naar artikelen en gaat het verzamelen op jouw website.

Uiteraard MET bronvermelding MET auteursnaam, anders ben je nog aan het kopiëren en schiet het ook niet op.

Je verleent je lezer eigenlijk een dienst. Zij hoeven zelf niet op zoek naar die informatie, dat heb jij al gedaan.

Maar echt uniek en origineel is het niet.

Laatste optie Fiverr?

Ik haat schrijven

Er zijn genoeg tekstschrijvers die goede artikelen schrijven over jouw onderwerp en die er niet veel voor rekenen. Ooit gehoord van Fiverr.com? Voor $5 een artikel van 300-500 woorden.

Wat is nu $5?

Laat iemand een artikel schrijven en kijk wat je er zelf mee kunt.

Zelfs in het Engels? Zelfs in het Engels. Ben je vaardig in die taal, dan maakt het niet uit. Je kunt zelf gaan vertalen en zo heb je toch een uniek artikel op je blog.

MAAR?

Moet je dit wel willen?

Is het verstandig om al die kunstgrepen uit te voeren, zodat jij geen artikel hoeft te schrijven?

Mijn mening? Je moet het niet willen.

Het is niet verstandig.

Ga zelf aan de slag.

Ja maar dat wil je juist niet, want je haat schrijven.

De enige die de juiste kennis heeft en weet wat zij wil dat ben jij. Niet waar? Wanneer iemand anders het voor je doet, ga je toch wel verbeteren. Ja toch….

Waarom schrijf je dan het hele artikel niet zelf? Ook veel beter voor jouw authenticiteit….

Jij hebt in je hoofd welke lijn je wilt volgen, wat jij belangrijk vind voor je cliënten. Het gaat om jouw visie en jouw uniekheid. Daarmee onderscheid je jezelf op de markt tussen al die anderen die misschien hetzelfde doen als jij.

Het gaat om content!

Jouw streven zou moeten zijn dat jij expert bent op jouw vakgebied. En het belangrijkste kenmerk van een expert is content.

Je hebt dus veel artikelen op je blog, e-book, white papers, video’s…..

Allemaal content van jou waarmee jij laat zien dat jij de kennis en de oplossingen hebt die jouw doelgroep nodig heeft.

Content kun je uitbesteden, zul je zeggen.

Natuurlijk kan dat. Geen probleem.

Maar heeft het dan nog steeds jouw ziel, jouw verhaal en maakt ‘ingehuurde’ content jou authentiek?

Ik vind van niet.

Bouw zelf je blog op. Maak je eigen verhaal en creëer authenticiteit.

Wanneer je bedrijf groeit en je hebt zelf minder tijd om een blog te schrijven. Trek dan gastbloggers aan. Andere experts die jouw informatie aanvullen en onder hun eigen naam originele en unieke content schrijven voor jouw blog.

Ik schrijf zelf ook gastblogs op andere websites. Bijvoorbeeld op Marketingmed en op Marketing Primeur.

En ik maak zelf ook gebruik van gastbloggers. Daarmee geef ik meer waarde aan mijn doelgroep.

Ja maar….

Niks ja maar.

Met je eigen blog bouw je aan je eigen bedrijf, zichtbaarheid, expertstatus.

Wil je groeien?

Ga bloggen!

Gooi je eigen ziel en zaligheid in het schrijven van artikelen.

Wanneer je iedere dag oefent met schrijven, zul je iedere dag een beetje beter worden.

Onthoud dat je mag schrijven over het mooiste vak van de wereld.

 

Hoe pak jij het schrijven van artikelen voor je blog aan? Heb je een stappenplan of een checklist? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

4 reacties

  1. Wat een kei van een artikel! En zo herkenbaar ook. In het begin vond ik het ook verschrikkelijk om blog artikelen te schrijven. Tegenwoordig gaat het mij gemakkelijk af én worden mijn artikelen steeds beter.

    Het is beginnen met de eerste stap te zetten en dan elke keer een klein stapje verder. Dat heeft voor mij echt geholpen!

  2. Voor veel mensen zal dit inderdaad zeer herkenbaar zijn maar ik schrijf echter wel graag, zolang ik maar weet waarover het moet gaan.

    Voor mij is het dan wel weer moeilijk om het artikel niet te lang te maken en het te verdelen in leesbare hapklare brokken om de aandacht van de lezer niet te veliezen.

    Er bestaat tegenwoordig ook goede software om spraak om te zetten in tekst en in Google Chrome zijn zelfs een paar (bijna)gratis apps die ook behoorlijk goed werken en zelfs in andere talen.

Laat een antwoord achter aan Luc Mattys Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *