Wanneer je een website hebt wil je dat je lezer of bezoeker actie onderneemt. Nu zijn daar allerlei manier en strategieën voor die daarbij helpen.
Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat iemand klikt op een link, zijn naam en e-mail adres achterlaat en dat iemand iets koopt.
Het AIDA model is een model dat je als sjabloon kunt gebruiken voor veel, zij het niet alle, marketing boodschappen die je via je website en blog de wereld in stuurt.
Wanneer je dit model gebruikt, kun je niet meer fout gaan om je artikel de juiste boodschap en volgorde te geven.
AIDA een afkorting
AIDA is een afkorting die staat voor
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
Ieder onderdeel van het model heeft een specifiek doel. Wanneer je in je teksten dat doel voor ogen houdt, ben je op de goede weg.
Je teksten aanpassen en wijzigen is in de toekomst peanuts.
Met dit model, het AIDA model, heb je een sjabloon dat je over al je teksten heen kunt leggen. Zelfs over je blogartikelen.
Want ook bij je blogartikelen wil je dat je lezer actie onderneemt: het achterlaten van een reactie.
Het AIDA model uitgelegd
De A van Attention
Je wilt de aandacht trekken van je lezer. Op een dusdanige manier dat het triggert om vooral door te lezen.
Bij je blogartikel is dat de titel. Binnen luttele seconden, gemiddeld 3 (bron: Internet Marketing Universiteit) moet je die aandacht gegrepen hebben.
Zo niet, dan ben je de lezer (soms voorgoed) kwijt.
De I van Interest
Nadat je de aandacht hebt getrokken, ga je interesse wekken. Je wilt dat mensen je hele artikel lezen, je hele video kijken of je hele salespage ‘lezen’. Met andere woorden, je wilt dat je bezoeker op jouw website en blog blijft.
Vertel JOUW verhaal, dat helpt om de interesse te wekken.
Het kan zijn dat je een probleem hebt ervaren en dat je de oplossing hebt gevonden.
De D van Desire
De interesse is gewekt. Nu wil je de mensen vasthouden. Vasthouden dat ze door blijven lezen, op je pagina blijven.
Wek een behoefte op. Zorg ervoor dat je lezer de behoefte heeft om door te lezen. Dat kun je doen door heel duidelijk een oplossing te bieden voor het eerder genoemde probleem.
De A van Action
Tot slot wil je dat je bezoeker actie gaat ondernemen. Bijvoorbeeld een reactie achterlaten onder je blogartikel.
Dat doe je door een duidelijke Call to Action te formuleren. Met die call to action is het de bezoeker direct duidelijk wat wordt verwacht.
AIDA model als middel
Dit model is een geweldig model om te gebruiken om je teksten zo effectief mogelijk te maken.
Het geeft je 4 onderdelen die je in vult met jouw tekst, zodat je:
- de aandacht trekt van jouw lezer
- interesse wekt
- behoefte aanwakkert
- tot actie aanzet
In dit artikel over het AIDA model voor je blog artikel, laat ik je zien hoe je jouw blogartikel vormgeeft met behulp van het model.
Zijn jouw artikelen al AIDA proof? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.
Een interessant artikel. Ik ga het uitproberen. Dank je!