AIDA in 4 simpele stappen toepassen op je blogartikel

AIDA model - Dé Blog Trainer
AIDA model

Na het lezen van het AIDA model weet je inmiddels dat het niet om een opera gaat. Integendeel het is een sjabloon dat je over iedere online tekst kunt leggen om een aantrekkelijke tekst te schrijven in 4 simpele stappen.

Zorg dat je lezer je blogartikel HELEMAAL leest en zelfs je call to action volgt.

Het AIDA model in het kort

AIDA staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Het is jouw taak als schrijver om je lezer bij de lurven te grijpen (Attention), te interesseren (Interest), te laten verlangen (Desire) naar meer en actie (Action) te laten ondernemen.

Maar AIDA en je blogartikel? Ik kan me voorstellen dat jij je afvraagt hoe je dat doet. Hoe kun je jouw blogartikel in het AIDA model gieten?

Stap 1 Attention

Je lezer bij de lurven grijpen en zijn aandacht te trekken doe je door de titel. Schrijf een pakkende titel die er in de eerste plaats voor zorgt dat je lezer/ bezoeker klikt. Waar die bezoeker ook is: Facebook, Twitter, je blog.

Binnen een paar seconden beslist iemand. Zorg dat die paar seconden er toe doen en laat je titel eruit springen.

In die titel zit:

  • Een verlangen naar iets waar je lezer naar op zoek is, emotie werkt goed
  • Een probleem dat je lezer heeft
  • Een oplossing die je lezer al zijn hele leven zoekt

Stap 2 Interest

Met die klik op je titel ben je er nog niet.

Laat je bezoeker lezen en lezen en verder lezen. Je inleiding moet eruit springen. Vertel daarin jouw verhaal, jouw ervaring en jouw frustratie. Zorg dat je lezer zich herkent in wat jij doormaakte.

Laat je zeker denken:

Ja, dat had ik ook…

Dat weet ik nog goed toen dat gebeurde…

Ik wil er niet meer aan denken…

Stap 3 Desire

Haak de alinea’s aan elkaar, zodat je lezer bij iedere alinea niet anders kan dan door lezen. Zodra je het ene probleem hebt opgelost, kom je met het andere probleem en belangrijker nog de volgende oplossing.

Laat je lezer verlangen naar meer.

Stap 4 Action

En wat wil je doen? Wat wil je dat je lezer doet? Weggaan is geen optie.

Schrijf een Call to Action die niets in het midden laat. Die er voor zorgt dat je lezer niets anders kan dan reageren, actie ondernemen.

In het woord reACTIE zit actie verborgen.

Is jouw volgende blogartikel ook AIDA proof? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *