7 keer een artikel sjabloon

Heb jij een artikel sjabloon? Het is heel normaal voor bloggers dat zo nu en dan de ideeën voor een blog artikel opdrogen. Waarom gebruik je niet één van onderstaande artikel sjablonen om je blog te schrijven?

Het is heel normaal voor bloggers dat zo nu en dan de ideeën voor een blog artikel opdrogen. Ga echter niet doelloos naar je beeldscherm zitten staren in de hoop dat er een idee op komt. Waarom gebruik je niet één van onderstaande artikel sjablonen om je blog te schrijven.

Dit zijn sjablonen die door bloggers worden gebruikt voor verschillende doelgroepen. Wanneer je ze goed invult en schrijft, zullen de bezoekers op je site ervan smullen.

Artikel sjabloon 1 – Een verdiepende analyse van X techniek of theorie

Neem een populaire techniek of theorie op jouw vakgebied en ontleed het. Analyseer de voordelen en nadelen, de sterke punten en de zwakke punten. Wijs op dingen die anderen niet hebben gezien en geef extra tips voor mensen die de techniek willen gaan gebruiken.

Voorbeeld: De sterke en zwakke punten van de RET-methode en tips hoe de RET-methode voor jou kan werken.

Artikel sjabloon 2 – Doe een voorspelling over de toekomst

Maak je hard voor wat jij gelooft dat in de toekomst gaat gebeuren, met de nadruk op de effecten die het heeft op de lezer.

Voorbeeld: Tegenwoordig voeren face-to-face gespreken de boventoon. De vraag om online support  wordt steeds groter. Lees hier de laatste ontwikkelingen en welke invloed dat op jouw coachingstraject heeft.

Artikel sjabloon 3 – Hoe ….?

Een artikel over hoe de bezoekers op je site iets kunnen doen is een must. Je laat daarmee je eigen expertise zien op je vakgebied.

Voorbeeld: Hoe kun je de communicatie met je partner verbeteren?

Artikel sjabloon 4 – Algemene Vragen en Antwoorden

Deel de vragen die jou het meest worden gesteld. Dit artikel kan steeds weer herhaald worden met andere vragen en antwoorden. Je kunt je vragen ook rangschikken op een thema.

Na enige tijd kun je de algemene vragen die je krijgt over de praktische zaken van je coachingspraktijk omzetten in een FAQ (Frequently Asked Questions = Veel Gestelde Vragen).

Voorbeeld:

V: Wat is de RET methode? (Antwoord)

V: Welke communicatiestijlen zijn er? (Antwoord)

V:  Wat kan persoonlijke coaching mij allemaal opleveren? (Antwoord)

Enzovoort.

Wissel een artikel sjabloon af en gebruik niet steeds dezelfde

Artikel sjabloon 5 – Waarom X [Algemene Populaire overtuiging] fout is

Neem een algemene populaire overtuiging in je vakgebied en neem het tegenovergestelde standpunt  in. Natuurlijk moet jij het wel eens zijn met het tegenovergestelde standpunt om je geloofwaardigheid te behouden. De bedoeling is om een heel duidelijk standpunt in te nemen.

Voorbeeld: De meeste mensen geloven dat een coach een zweverig persoon is die niet met beide benen op de grond staat. Het tegenovergestelde is waar. Een coach is juist een persoon die met beide benen op de grond staat. Lees hier waarom.

Artikel sjabloon 6 – X Tekenen van Y

Deel een aantal tekenen dat Y waar is. Dit klinkt vaag, maar de voorbeelden laten zien wat ik hier bedoel.

Voorbeeld: 10 Tekenen dat jij je laat tegenhouden door je belemmeringen

Voorbeeld: 5 Tekenen dat jij geen prioriteiten kunt stellen

Voorbeeld: 7 Tekenen dat jij te lang bezig bent met je project

Artikel sjabloon 7 – Deel een persoonlijk verhaal met een les

Vertel de bezoekers op je website een persoonlijk verhaal dat eindigt met een les in persoonlijke ontwikkeling.

Voorbeeld: Hoe ik vol enthousiasme mijn verhalen presenteerde aan een uitgever en wat ik leerde over de communicatie met een redacteur.

Deze 7 sjablonen voor een blog artikel kun je gebruiken wanneer je last hebt van writer’s block. Zie het als een systeem om blog content te creëren. Ieder artikel sjabloon kun je steeds weer gebruiken, je hoeft alleen de titel en het thema aan te passen. Veel blogplezier!

Welk systeem gebruik jij om een blogartikel  te schrijven? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

6 reacties

    1. Hoi Lidy,

      Je maakt me nieuwsgierig met je nieuwe site. Laat je even weten wanneer deze online is?

      Met sjabloon bedoel ik dus het type blog. Dat klopt. Geef je tips of leg je juist iets uit.
      Een bepaald soort titel helpt daar heel goed bij.

      Eigenlijk kun je het ook titel sjablonen noemen.

      Esther Molenaar
      Blog content? Coach content!

  1. Dank je voor dit artikel Esther.
    Het helpt mij om verder invulling te geven aan mijn artikelen.

    Door je voorbeelden wordt het het ook razend duidelijk dat je goed moet weten wie je publiek is.
    Delen over RET-techniek met collega -coaches die niet bekend zijn met de techniek is iets anders dan erover delen met klanten voor zover ze dat als een zelf-hulp methode kunnen gebruiken (oftewel, wanneer heeft een klant iets aan de uitleg van een techniek?)
    Hartelijke groet, Marjolein

  2. Beste Esther,

    Bedankt voor je tips, hier kan ik mee verder. In sjablonen had ik nog niet gedacht. Ik houd meer de ervaring en de les aan, daarbij tips geven en/of schema’s. De FAQ is ook een goede om toe te passen. En nummer 6 vind ik een hele goede.

    Werk te doen dus.
    Hartelijke groet, Michaëla

  3. Hoi Esther,

    ik wissel vaak sjabloon af, meestal gebruik ik:

    xxx dingen dat jij moet weten over xxx (20 dingen die je moet weten over naalden )
    xxx tips om xxx te bereiken (3 hottips om langer jong en gezond te blijven)
    xxx stappen om xxx te verbeteren (Vaak zo moe? Je energie in drie stappen vergroten)
    hot-topics (Sportblessures voorkomen door je meridianen te stimuleren)

Laat een antwoord achter aan Andrea Cusinello Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *