Authenticiteit en je blog

Authenticiteit

Ik hoorde iemand zeggen: Walk your talk!

Wat bedoelde hij daar mee? Je bent ondernemer en je hebt een bedrijf, je staat ergens voor en dan hoor je: Walk your talk!

Als ondernemer ben je in eerste instantie een persoon. Je bent niet als ondernemer geboren. Je bent als, Piet, Klaas, Janine, Michiel, Marjan of Esmee geboren. Je bent een mens dat op een bepaald punt in zijn of haar leven heeft besloten ondernemer te worden.

Als mens ben je gevormd door je opvoeding en je omgeving. Allebei in de breedste zin van het woord.

In tegenstelling tot wat heel veel mensen denken, word je niet alleen door je ouders opgevoed en bestaat je omgeving niet alleen uit je familie.

Je opvoeding vindt op zo veel plekken plaats:

  • bij opa en oma
  • bij je vriendje thuis
  • bij de buren
  • op school
  • op de kinderopvang
  • bij de sportclub

Waar je als kind ook maar bent, je wordt opgevoed. Je komt in aanraking met mensen die het beste met je voor hebben.

Vorming
Authenticiteit

Ook jij bent gedurende je leven gevormd door al die mensen in je leven. Door wat ze zeiden en door wat jij zag wat ze deden.

In de beginjaren van je leven leerde je vooral door wat je zag. Je ouders deden iets en jij deed het na. Je opa zei iets en jij herhaalde en je broertje of zusje maakte ruzie en schreeuwde en jij maakte ruzie en schreeuwde.

Nu zie ik dat bij mijn eigen kinderen. Ze zijn gevoelig voor wat er om hen heen gebeurt. Ik kan wel zeggen dat ze niet moeten schreeuwen, maar als ik zelf ook schreeuw, maakt het geen enkele indruk.

Ik herinner me van vroeger een voorval in de straat. Een moeder schreeuwde naar haar kinderen: G&%V#@:(D, vloek toch niet zo!

Dacht je dat het werkte wat ze naar haar kinderen riep?

Absoluut niet. Deze moeder was niet congruent in haar denken en doen. Ze vond het blijkbaar niet leuk dat haar kinderen vloekten, maar ja….

Wat is dat dan authentiek zijn?

Authentiek betekent letterlijk: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig en waarachtig.

Dus je bent niet nep. Je doet je niet anders voor dan je bent.

Maar hoe doe je dat dan in je leven? En hoe houd je dat vol?

Laten we terug gaan naar het voorbeeld van die moeder.

Zij houdt blijkbaar niet van vloeken, anders berispt ze haar kinderen niet. Echter, ze laat in haar gedrag naar haar kinderen niet blijken dat ze er niet van houdt. Ze vloekt immers net zo hard.

Haar gedachte over vloeken is duidelijk en haar doen staat daar lijnrecht tegenover. Gedachten en gedrag zijn niet congruent. Ze komen niet overeen met elkaar.

Waarden en normen

Ieder mens heeft waarden en normen. We hebben allemaal een mening en overtuiging over iets. Over ander mensen, politiek, muziek, producten.

Kun jij 100% leven volgens je waarden en normen? Kun jij 100% achter je overtuiging blijven staan, als je omgeving er anders over denkt?

Ben je van mening dat je lichaam een tempel is die je niet vervuilt en dat je daarom niet naar de snackbar of de McDonalds gaat? Maar je rookt wel een pakje sigaretten per dag.

En hoe is dat in je ondernemerschap?

Als ondernemer gaat hetzelfde op. Zakelijk gezien heb je ook normen en waarden die voortkomen uit de normen en waarden van jou als persoon.

Je bent in de eerste plaats toch een mens. Jij en jij als ondernemer zijn niet twee verschillende entiteiten. Het is niet zo dat je ’s avonds thuiskomt en je ondernemerspak uittrekt om het over de stoel te hangen, zodat je het ’s ochtends weer aan kunt trekken.

Hoe word je authentiek?

Kun je het leren, authentiek zijn? Ik denk het wel. Je leert het echter niet als een kunstje, dat je af en toe toepast. Je leert het als een vorm van zijn als mens.

Wat je bent als mens van binnen in je hart, ziet de ander aan de buitenkant. In hoe jij jezelf laat zien, hoe jij leeft volgens je eigen regels en waarden en normen.

Het vergt zelfkennis.

Weten wat je waarden en normen zijn is niet genoeg. Het is belangrijk om te weten hoe jij in bepaalde situaties omgaat met die waarden en normen.

Houd je niet van liegen en verafschuw je het? Wat doe je dan in een situatie waar je onderuit wilt komen? Vertel je een leugentje om bestwil, dan ben je niet authentiek. Geef je echter helder aan waarom je op dat moment niet wilt of kunt, dan ben je authentiek.

Je bewust zijn van jezelf en je gedrag in mogelijke situaties, situaties die je uitdagen op je denken en je doen, is een belangrijk leerproces in het authentiek zijn.

Authenticiteit
Emoties en authenticiteit

We worden allemaal wel eens gedreven door onze emoties. Boosheid, verdriet en blijdschap. We zeggen allemaal wel eens waar we later spijt van hebben en denken: Dat had ik beter niet kunnen zeggen.

In een emotionele situatie een stap terug doen, kan een goede keuze zijn. Authenticiteit heeft ook te maken met de vaardigheid om uit te zoomen. De situatie van een afstand te bekijken. Je zelf af te vragen: Wat vind ik hier nu echt van? In plaats van primair te reageren vanuit emotie.

Drijfveren en authenticiteit

Een woord dat steeds terugkomt is DRIJFVEREN. Wanneer je authentiek bent, ben je jezelf bewust van je eigen drijfveren en je handelt daaruit.

In aansluiting op de emoties, kun je dus jezelf afvragen wat je drijft in een situatie. Om er van te leren, van je zelf te leren, kun je ook terugkijken naar een situatie uit het verleden en je afvragen: Wat was hier mijn drijfveer? Emotie? Primaire emotie?

Dat je gedreven wordt door emotie is niet erg. Emoties zijn nu eenmaal onderdeel van het mens zijn. De primaire emotie is iets waar we voor moeten oppassen. Je primaire emotie komt voort uit het overleven en als je als mens wilt overleven zul je alles doen wat nodig is.

Houdingskenmerken

Ik heb op verschillende websites gelezen over authenticiteit. Een aantal dingen komt daarin in houdingskenmerken overeen:

  • Je ben open en eerlijk naar jezelf en naar anderen
  • Je komt ‘echt’ over in je gedrag en houding
  • Je weet wat je werkelijk belangrijk vindt
  • Je kent jezelf en je drijfveren

Doe wat je zegt, dan lieg je niet!

Walk your talk!

Je doet wat je zegt. Dat is ‘walk your talk’. Je weet helder en duidelijk waar je voor staat, wat je belangrijk vindt. Dat vertel je op je website op je Over mij pagina. Dat vertel je in je verhaal op netwerkbijeenkomsten. Dat vertel je op social media.

Dat niet alleen. Je laat het ook zien in je gedrag. Je wordt je bewust van wat je zegt en gaat je ernaar gedragen.

Talk your walk!

Het kan ook andersom. Kijk naar wat je doet en welk gedrag jij laat zien. Als dat werkelijk is wie je bent en wilt zijn, dan kun je dat ook gaan uiten op die plekken die ik hierboven ook beschreef. Je wordt je bewust van je gedrag en gaat dat uiten in wat je zegt.

Authenticiteit en je blog

Wanneer je voor jezelf helder hebt waar je voor staat, dan verwerk je dat ook in je blogartikelen. In het begin kan het zijn dat je de artikelen nog eens goed na moet lezen of het ook overeenkomt met wie jij in essentie bent en hoe jij naar buiten wilt treden.

Authenticiteit heeft niet te maken met je anders voordoen.

Jezelf afvragen wie je bent en wat je wilt uitdragen zijn belangrijke uitgangspunten. Het begint altijd bij jezelf.

Wanneer je daar bent achter gekomen, kun je voor jezelf gaan kijken hoe je dat kunt uitdragen op je website, in je blogartikelen en in je gedrag naar buiten toe.

Met authenticiteit creëer je ook je eigen stem. Jouw stem resoneert overal doorheen. Ook in je blogartikelen, je boek, je video’s, je presentaties.

Komt de stem op je website en in je artikelen niet overeen met wie jij bent, dan klopt er iets niet. En mensen merken dat en benoemen dat ook: Er klopt iets niet!

Dat hoeft niet perse verkeerd te zijn. Je kunt het gebruiken als feedback. Wanneer je mensen in je omgeving hoort zeggen dat jouw website/ blog en wie jij bent in het echt niet overeenkomen, ga dan in gesprek. Het is het beste hulpmiddel dat je kunt bedenken.

Je hoeft er niet op te gaan zitten wachten. VRAAG er ook om.

1 reactie

  1. Prachtige blog! Ook op mijn lijf geschreven omdat drijfveren en zelfkennis mijn professie zijn. De vraag is in hoeverre onze authenticiteit voortkomt uit ‘vorming’. Binnen de psychologie is dit de eeuwenoude discussie:’nature vs nurture’. Vormt onze omgeving ons? Of komt het ook door onze basis-persoonlijkheid?

    Ik vraag aan studenten en coachees vaak of hun broers en zussen vergelijkbare persoonlijkheden hebben. De opvoeding en omstandigheden zijn immers vaak hetzelfde? Vaak krijg ik dan als antwoord dat broers en zussen heel andere drijfveren kennen. Ook uit mijn ervaring en kennis als enneagramtrainer blijkt dat onze basispersoonlijkheid grotendeels bepaalt hoe we tegen omstandigheden aankijken. Dat maakt in mijn optiek wie we (denken te) zijn. Daarom is het mega interessant om jouw eigen enneagramtype te leren kennen! Zo worden we ons bewust van de bril waardoor we naar de wereld kijken.

Laat een antwoord achter aan Vick Nieuwenhuis Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *