Afgelopen vrijdag was het eindelijk zo ver. Een dikke maand geleden had ik me opgegeven voor het seminar Passief Inkomen Online van Hugo Bakker.
Ik had er onwijs veel zin in. Niet alleen om Hugo weer eens te zien spreken, maar ook om de andere gastsprekers die hij had uitgenodigd voor die dag.
Grote namen in de online wereld. Misschien ken jij ze wel of niet. En met groot bedoel ik niet alleen beroemd. Groot als in iemand die succesvol is of impact heeft.
De hele dag werd ik geraakt door de verhalen die deze geweldige ondernemers met mijn deelden. Zoals Ria Kaashoek over Facebook Marketing, Bart van den Belt over Positionering, Jan Everts over je online vastgoed, Daisy Goddijn over je Boek en Marijke Eggink over je mindset. Het was net alsof ik 1-op-1 zat en naar hen luisterde.
Gedurende de dag heb ik veel inzichten gehad en veel dingen geleerd, die ik kan toepassen op mijn eigen website, mijn eigen positionering, mijn Facebook marketing, mijn boek en mijn mindset.
Het grootste inzicht kreeg ik door te luisteren naar de persoonlijke verhalen van de gastsprekers. Dat ging niet over hen als ondernemer en de successen die ze haalden met hun bedrijf en omzet. En het ging ook niet over de kennis die ze hadden en met mij deelden die dag.
Het ging om hun persoonlijke verhaal, waarmee ze zichzelf niet alleen zichtbaar maakten, maar ook nog eens super kwetsbaar opstelden.
Dit artikel gaat over Bart van den Belt en wat mij raakte in zijn verhaal en wat ik leerde van zijn presentatie dat ik kan toepassen op mijn business.
Geraakt door Bart van den Belt
Bart was vorig jaar Freelancer of the Year. Daar ken ik hem van. En ik ben hem beter gaan leren kennen doordat Hugo het ook veel over hem heeft.
Bart begon zijn verhaal als volgt: Ik heb een moeilijke jeugd gehad.
Wow! Dat is lef hebben. Meteen zeggen dat je een moeilijke jeugd hebt gehad. En vertellen dat je in verschillende pleeggezinnen heb gezeten en dat je als 15 jarige bijna onhandelbaar was en dat je overgewicht hebt gehad…
Meteen recht voor zijn raap weet je een heel stuk persoonlijke geschiedenis van Bart. Toch spreekt het heel veel mensen aan. Eerlijkheid en recht voor zijn raap.
Alsof hij wil zeggen: Zo is het, zo was het en ik draai er niet om heen.
Geleerd van Bart van den Belt
Wanneer ik denk aan positioneren denk ik altijd aan wat ik heb geleerd. De standaard vragen die je jezelf stelt:
Doelgroep -> Wie help je?
Big Why -> Waarom wil je ze helpen?
Waarom jij -> Waarom ben jij gekwalificeerd?
Visie -> Waar wil je naar toe?
En ik had hier altijd veel weerstand tegen. Ik kon mezelf niet in deze vragen vinden.
De positionering van Bart heeft 5 stappen:
- Wat doe je?
Het lijkt wel alsof ondernemers niet meer durven te zeggen wat ze doen. Alsof dat te gewoon is. En in een land waar een hoog doe-maar-normaal-gehalte leeft zijn er ondernemers die vage benamingen hebben voor wat ze doen.
Wees geen Gids door het bos van banen, maar wees een loopbaancoach.
Daarom kies ik ervoor BLOGCOACH te zijn.
- Je pitch
Ik help [X] met [Y], zodat [Z]
Het lijkt wel op de 4 vragen hierboven en toch wijkt het weer af. Voor mij werd het simpeler om mijn pitch te schrijven.
Mijn pitch: IK HELP VROUWELIJKE COACHES [X] MET BLOGGEN [Y], ZODAT ZE HUN ONLINE ZICHTBAARHEID EN EXPERTSTATUS VERGROTEN [Z].
- Jouw unieke belofte
Wat beloof jij aan je potentiële klant? Jouw belofte die jouw weer onderscheid van de ander. Voor Bart heel simpel zegt hij zelf: Ik wil de meeste waarde toevoegen.
Dat is ook weer het tegenovergestelde van wat de meeste bedrijven doen en businesscoaches zeggen. Je moet naar je doelgroep luisteren, wat zij willen. En hier zegt Bart gewoon wat hij wil: De meeste waarde toevoegen.
Mijn unieke belofte: IK WIL DE MEESTE WAARDE TOEVOEGEN.
Ja, dezelfde als Bart. Ik kan krampachtig proberen iets ander te verzinnen: ik wil de meest inzichten laten ontstaan, ik wil de meeste kwartjes horen vallen… Dat komt toch neer op de meeste waarde toevoegen. Want als je waarde toevoegt ontstaan inzichten en vallen kwartjes.
- Gevoel
Met zijn persoonlijke verhaal raakte Bart een gevoelige snaar bij mij.
Ik dacht: zie je wel, er zijn meer mensen, meer ondernemers die een moeilijke jeugd hebben gehad. Ik ben niet de enige.
Dat was voor mij een opluchting.
Mensen vergeten wat je ze verteld hebt of hebt laten zien. Mensen vergeten niet wat voor GEVOEL je ze hebt gegeven.
Welk gevoel wil je achterlaten, wanneer je met iemand in gesprek bent?
Mijn gevoel cadeautje: RUST.
- Mentale associatie
Mensen zullen je altijd met iets associëren.
Oh, dat is zij van die krop sla (dit gaat helemaal over Ria Kaashoek. Op dat artikel moet je nog even wachten, dat komt binnenkort).
Bart wil geassocieerd worden met succes. Daarom ging hij voor Freelancer van het jaar. Een titel die voor succes staat.
Die mentale associatie geeft een visueel beeld bij mensen. Jij komt op hun netvlies als ze aan die mentale associatie denken. Zo denk ik direct aan Ria Kaashoek als ik een krop sla zie.
Je kunt ook met personen geassocieerd willen worden. Zodra iemand aan die persoon denkt, denken ze ook aan jou. En dat kun je van te voren bepalen en sturen.
Ik zal over die krop sla ophouden, anders dan ga jij me daar nog mee associëren.
Mijn mentale associatie: CONTENT
En nu?
Niet alleen het verhaal van Bart heeft mij geraakt. Alle ondernemers die 20 november 2015 op het podium stonden hebben mij geraakt. Op wat voor manier dan ook.
Bij zo’n seminar gaat het volgens mij ook niet alleen om de inhoud. Het gaat ook om de impact die een dag, een event op jou heeft. Op jouw leven.
En dat is nog wel het allerbelangrijkste dat ik heb meegenomen uit de presentatie van Bart van den Belt:
Wat is de impact die ik maak op iemands leven?
En dan gaat het niet om groepen en zalen vol mensen. Dan gaat het om die ene persoon, die is geraakt door jouw verhaal.
In dit artikel heb ik het gehad over de 5 stappen van Bart van den Belt over positionering. Telkens heb ik na een voorbeeld ook mijn positionering gegeven. Voor mij was de mentale associatie het meest lastig. Want waar wil ik nu mee geassocieerd worden? Een woord waarbij mensen denken: “Ah, Esther doet daar ook wat mee”. Of “zij van de Blog Universiteit zegt ook dat [X] zo belangrijk is”. Nu weet ik dat CONTENT hetgeen is waarmee ik een associatie wil. Zonder content geen zichtbaarheid en zonder content geen expert status.
Waarmee wil jij geassocieerd worden? Met andere woorden wat is jouw mentale associatie? Deel het hieronder in het commentaarveld.
Wanneer je een comment/ reactie plaatst in het commentaarveld hieronder krijg je van mij het PDF 17 Succesfactoren Voor Jouw Blog automatisch in je mailbox.
Beantwoord wel eerst de vraag hieronder in het commentaarveld: Wat is jouw mentale associatie?
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS. DEEL dit artikel. Klik op één van de social media knoppen hiernaast en deel het op Facebook, LinkedIn, Twitter. Op die manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.
Hoi Esther, wat mooi dat je dit zo verwoord hebt op dit blog. Ik vond het een fantastische dag en na het verhaal van Bart dacht ik:
“Iedereen die passief inkomen wil bouwen moet weten: dan moet je bij Hugo Bakker zijn!”
groet, Hugo
He Hugo,
Dat was zeker een geweldige opsteker.
Op jouw blogsucces!
Esther
Hey Esther,
Ik zag zojuist je blog voorbij komen op Facebook. Dank je wel daarvoor: leuk! Veel ondernemers vinden het lastig om zichzelf goed neer te zetten. Dat hoeft niet zo te zijn. Begin gewoon bij het begin. Wellicht is dit artikel interessant voor je lezers?
http://www.bartvandenbelt.nl/personal-branding/
Succes met alles wat je doet verder!
Met een glimlach,
Bart van den Belt
He Bart,
Dank je wel! En bedankt voor de geweldige presentatie. Je bent een voorbeeld voor mij: onbevangen en authentiek presenteren.
Op jouw blogsucces!
Esther
Mijn mentale associatie: mensen die inspireren, eerlijk naar zichzelf durven te kijken en lef/moed hebben om hun beste Zelf te leven.
He Linet,
Dat is een mooie. associatie.
Op jouw blogsucces!
Esther
Hi Esther,
Ik lees dus dat jij net als Bart een moeilijke jeugd hebt gehad. Dat gegeven en “zij die ook iets met blogs doet”. Zegt mij meer dan content. Jij hebt het ondanks alles toch maar zover geschopt. Ik ga met plezier je .pdf lezen.
Mensen associëren mij met magneten. Tja Hoe kan het ook anders als je de Magneet Massage methode ontwikkeld hebt.
Hoi Esther, we hebben elkaar nog (steeds) niet de hand geschud, maar dat gaat vast wel gebeuren binnenkort. Ik hoop het althans! Wat gaaf dat je Barts presentatie hebt verslaan in je blog. En zo helder ook nog! Slim en leuk dat je een cadeautje geeft als dank voor een commentaar. Ik deel het artikel graag.
He Marijke,
Dank je wel! En die ontmoeting gaat er zeker komen.
Op jouw blogsucces!
Esther
Hè gelukkig, ik was niet de enige die ‘mentale associatie’ een ingewikkelde vond. 🙂
Ik weet niet waar mensen mij (momenteel) mee associëren, maar waarvan ik WIL dat ze mee associëren is ‘begrijpen’: begrijpen hoe je ZZP-bedrijf werkt en begrijpen hoe je er maximaal succes mee kunt bereiken.
Nou alleen nog uitvinden hoe ik die associatie het beste voor elkaar kan krijgen. 😉
Leuk blog, dankjewel! (En Bart natuurlijk nogmaals bedankt voor je presentatie!)
Hoi Esther, dank voor je verslag. Ik kon niet bij het seminar van Hugo zijn en op deze manier kan ik er toch mijn voordeel mee doen. Ik ben er dus maar meteen mee aan de slag gegaan:
– Ik ben een leiderschapscoach
– Ik help bewuste managers met het ontwikkelen van hun leiderschap zodat ze winnaar kunnen zijn
– Ik wil het meeste rendement bieden
– Gevoel kado: Thuiskomen
– Mentale associatie: Winnen