Begin vandaag nog met geven

Geven op social media - Blog Universiteit

Je zult het wel vaker gehoord hebben. Het begint met geven. Wat je ook doet, online ondernemen, offline ondernemen. Voordat je kunt verkopen, moet je iets geven.

Dagelijks zie ik vele websites met e-books en e-courses voorbij komen. Dat is de manier om op je website aan de slag te gaan.

Er zijn echter nog meer manieren om te geven. Vooral in social media liggen er veel kansen en mogelijkheden. En er zijn zo veel social media kanalen dat ik me kan voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Zelf houd ik mij bezig met Twitter, Facebook en LinkedIn. In de loop der jaren ben ik er achter gekomen dat er veel tijd in gaat zitten om alles goed bij te houden en overal waardevolle informatie te bieden. Toch blijf ik doorgaan, omdat het bijdraagt aan mijn online zichtbaarheid.

In dit artikel neem ik je mee naar Facebook, LinkedIn en blogs van anderen en vooral de activiteiten die jij op deze kanalen kunt ontplooien om je zichtbaarheid te vergroten, door te geven.

Geven op social media - Blog Universiteit

Geven op Facebook

Facebookgroepen

Facebookgroepen zijn een mooie plek om te laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied en dat mensen bij jou moeten zijn met hun specifieke probleem.

Je gaat op zoek naar groepen waarin jouw doelgroep zich begeeft of waarin jouw vakgenoten zich begeven.

Bijdrage leveren

Wanneer je die groepen hebt gevonden, ga je een bijdrage leveren aan die groepen.

Die bijdrage lever je in de vorm van:

  • een reactie op een bericht
  • het beantwoorden van een vraag
  • het stellen van een vraag
  • het liken van berichten

Vereiste is dat je dit niet lukraak doet. Het is de bedoeling dat je waarde biedt.

Wanneer je het best mogelijke advies kunt geven, dan doe je dat. Ook al is dit advies waar je normaal in een coachingsessie € 80,- voor vraagt, nu geef je het gratis weg. De enige die dat weet, ben jij.

Wanneer je zelf een vraag stelt, reageer dan ook dankbaar op de antwoorden die je krijgt.

Ga het gesprek aan met de mensen.

Geven op LinkedIn

LinkedIn groepen

LinkedIn kent net als Facebook ook groepen. Ook deze groepen zijn een mooie plek om waarde te bieden aan jouw doelgroep en je vakgenoten. Je gaat op zoek naar groepen waarin jouw doelgroep zich begeeft of waarin jouw vakgenoten zich begeven.

Voor de LinkedIngroepen geldt hetzelfde als voor de Facebookgroepen. Wanneer je de juiste groepen hebt gevonden, ga je een bijdrage leveren in discussies.

Bijdrage leveren

Die bijdrage lever je in de vorm van:

  • een reactie op een bericht
  • het beantwoorden van een vraag
  • het stellen van een vraag

Ook hier is vereist dat je het weloverwogen doet en dat je gratis waarde biedt, waar je normaal voor betaald krijgt.

Via LinkedIngroepen kun je ook zelf een groep opstarten, dat geeft je weer een andere positie als lid van de groep. Het voordeel van beheerder zijn van een eigen LinkedIngroep is dat je de groep iedere week een bericht mag sturen.

Voorwaarde voor jouw deelname aan Facebook- en LinkedIngroepen is dat ze een behoorlijke omvang hebben. Minimaal ettelijke honderden leden. De groep moet ook actief zijn.

Een groep die zes maanden geleden voor het laatst een bericht heeft geplaatst, is niet actief en dan is het niet de moeite waard voor jou om er berichten in te plaatsen.

In de Blogosphere

Geven op social media - Blog Universiteit

Blogs van anderen

Jij hebt een blog waar je graag reacties op wilt. Anderen hebben ook een blog met artikelen waar ze graag reacties op willen.

Ga op zoek naar blogs waar jouw doelgroep zich ophoudt en blogs van vakgenoten.

De blogs moeten wel actief zijn. Bezig zijn met een ‘dood’ blog heeft totaal geen zin. Het is maar de vraag of de betreffende eigenaar zelfs de moeite zal nemen om jouw reactie goed te keuren.

Bijdrage leveren

Lever op blogs van anderen ook een waardevolle bijdrage. Wanneer iemand een artikel heeft geschreven en afsluit met een vraag, beantwoord dan die vraag.

Geef aan dat je een toevoeging hebt, dat je ervaring hebt op het vakgebied en graag je kennis wilt delen. In veel gevallen mag je naam, e-mail en website-URL achterlaten. Doe dat ook! Ten eerste heb je hiermee een link gecreëerd naar je eigen blog; een link waar mensen op kunnen klikken.

De blogs waar je op wilt reageren zijn:

  1. Blogs waar je doelgroep zich bevindt
  2. Blogs waar vakgenoten zich bevinden

Via Google kun je specifiek op blogs zoeken.

Geven op een forum

Bijdrage leveren op online fora

Een forum is ook een plek waar je waardevolle bijdragen kunt leveren door middel van het beantwoorden en het stellen van vragen. De handtekening die je in een forumbericht gebruikt is uitgebreider dan die van een blogreactie en daar kun je direct je URL (ander woord voor domeinnaam) in noemen.

Een forum kun je in Google vinden, net als blogs, door te zoeken binnen een forum. Die optie vind je onder de menuknop ‘Meer’ in Google.

Ga dus vandaag nog aan de slag met geven en bijdragen leveren in Facebookgroepen, LinkedIngroepen, fora en blogs van anderen.

Het vergroot je zichtbaarheid én expertstatus. Precies wat je wilt voor jezelf als ondernemer.

De tendens van groepen

Zelf ben ik lid van verschillende groepen op Facebook en op LinkedIn. Veel van die groepen zijn om een speciale reden in het leven geroepen: om anderen te helpen. Jammer genoeg zie ik in die groepen steeds meer reclame voor eigen blogs. Het zijn meer doelloze promotie groepen dan inhoudelijke groepen waar de leden elkaar ondersteunen.

Daarover had ik het met Hugo Bakker van Passief Inkomen Online en hij zegt dat je dan twee dingen kunt doen.

  1. De groep daarop aanspreken en daarover het gesprek aangaan.
  2. Zelf een groep beginnen en deze streng modereren.

Het voordeel van zelf een groep beginnen is dat je als Beheerder de touwtjes in handen hebt. Jij bepaalt wat er wordt geplaatst en hoeveel promotie er plaats mag vinden.

Wanneer je een doel hebt voor een groep wil je als Beheerder er ook voldoende tijd in stoppen om dat doel te bereiken. Bepaal dus van te voren goed je eigen doel en ook je eigen belang. Dient het alleen JOUW EIGEN BELANG begin er dan niet aan. Is je doel om je bereik te vergroten, zodat je nog meer mensen kunt helpen door te geven? Start dan vandaag nog een groep.

En onthoud: Wat je erin stopt krijg je ook weer terug.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *