Een blog beginnen. Voor veel ondernemers was het zetten van die stap nog nooit zo groot.
Het nemen van het besluit is niet moeilijk. Je begint een blog of niet. Als je JA hebt gezegd. Je gaat een blog beginnen, wat dan?
Gebruik dan dit artikel als uitgangspunt. Ik vertel je wat je moet doen als je net een blog bent begonnen. Je vind ook implementatie opdrachten in de vorm van vragen of acties.
Na het lezen van dit artikel en het uitvoeren van de opdrachten heb jij een blog implementatie plan om jouw blog te beginnen.
Ik verwijs naar andere artikelen voor verdieping.
Een blog beginnen: wat is de eerste stap?
Je doel
Wanneer je op reis gaat, ga je ook niet zo maar. Ik stap niet van het ene op het andere moment in de auto en ga rijden. Aan het einde van de straat kom ik mijn eerste dilemma al tegen: ga ik links of ga ik rechts.
Ik beslis liever van te voren wat mijn bestemming is, zodat ik in het begin mijn volgende stap al kan anticiperen.
Bepaal voor je gehele blog ook een doel. Met je gehele blog bedoel ik de verzameling van al je blogartikelen inclusief je website.
Deze doelen kunnen je voor je gehele blog bepalen:
- Vermaken
- Onderwijzen
- Informeren
- Inspireren
Het doel van mij blog heb ik als volgt geformuleerd:
Het doel van mijn blog is dat ik ondernemers wil leren hoe ze hun zichtbaarheid en expertstatus kunnen vergroten met behulp van hun blog.
Vervolgens bepaal ik per blogartikel ook een doel en daarbij kies ik ook uit één van bovenstaande doelen.
Implementatieopdracht:
Noteer het doel van jouw blog in 1 enkele zin.
Je doelgroep
Een niche kiezen voor je blog is een belangrijke stap. er zijn heel veel blogs te vinden online. Van beauty blogs tot mommy blogs. Dan is een niche kiezen belangrijk.
Jouw niche als ondernemer is jouw doelgroep.
Maak het zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker hoe beter. Dat maakt verwijzen zo gemakkelijk.
Bijvoorbeeld:
Ik ben Jeanne. Ik help alleenstaande ondernemende moeders iedere avond een gezonde maaltijd op tafel te zetten.
Implementatieopdracht:
Formuleer je niche OF formuleer je doelgroep.
De basis
Maar als je net begint met bloggen, dan heb je nog niets. Ziet dat er niet knullig of onprofessioneel uit wanneer je nog maar 1 of 2 blogartikelen hebt?
Een belangrijke vraag die een ondernemer mij stelde.
Ik zeg niet dat het knullig is of er onprofessioneel uitziet, maar zo kan het wel overkomen. Je wilt meteen al een professionele uitstraling hebben op je website én op je blog.
Mijn advies is om eerst tussen de 5 en 10 artikelen te schrijven en te publiceren. Met dit aantal heb je een degelijke basis neergezet waar je op verder kunt bouwen.
Implementatieopdracht:
Over welke 10 onderwerpen kun jij nu al een blogartikel schrijven? Noteer deze onderwerpen.
Wat heb je nodig?
Domeinnaam
Je website heeft een domeinnaam nodig, ander kun je geen blog beginnen. Een domeinnaam is niets meer en minder dan de URL van je website. Voor mij is dat deblogtrainer.nl.
Het kiezen van een domeinnaam is voor een ondernemer een belangrijke beslissing. De meesten kiezen voor hun bedrijfsnaam als domeinnaam. In de beginjaren van mijn ondernemersschap deed ik dat ook. Zo had ik 2 Type, Tekst IQ, 2 Speak. Allemaal grappig gevonden bedrijfsnamen als je kijkt naar de activiteiten.
Het grote gemis was echter dat het niets zei over mijn bedrijf. En het zei niets over de inhoud van mijn website.
Voortschrijdend inzicht heeft mij geleerd om het beestje bij het naampje te noemen. Zowel voor mijn bedrijfsnaam als voor mijn domeinnaam. Een paar jaar geleden was ik al op de goede weg door te kiezen voor Blog Universiteit. Het woord blog zat er in, dus dat was een voordeel. Het woord universiteit impliceerde een plek waar je kunt leren en in mijn geval over bloggen.
Toch voelde ik mij er na verloop van tijd niet prettig bij. Zelf was ik niet universitair geschoold en uiteindelijk wilde ik overkomen als simpel, benaderbaar en transparant. Daarom koos ik voor De Blog Trainer.
Waar let je op bij het kiezen van een domeinnaam?
- zegt het helder wat je doet?
- is het een belangrijk keyword/ zoekwoord in je vakgebied?
- is het gemakkelijk te onthouden?
- is de .nl variant vrij?
Kom je erachter dat de .nl variant al bezet is, dan kun je kijken of woordvariaties mogelijk zijn of dat de .info of .org vrij is. ECHTER, wanneer de .nl variant wordt gebruikt door een concullega, dan kun je beter voor totaal iets anders kiezen. De kans is namelijk groot dat jouw potentiële klanten onbedoeld bij je concurrent terechtkomt. Kies dan uiteindelijk voor totaal iets anders.
De keywordplanner kan helpen om het juiste woord te vinden of variaties te achterhalen.
Vergeet niet om je eigennaam direct te registreren. Zo kan niemand in Nederland nog aanspraak maken op esthermolenaar.nl.
Implementatieopdracht:
Gebruik de Keywordplanner van Google om te achterhalen op welke woorden veel wordt gezocht in jouw vakgebied. Kijk of deze domeinnaam in de .nl variant nog vrij is en registreer deze voor jezelf.
WordPress website
Een blog beginnen doe je met WordPress.
Is WordPress de enige blog software? Nee, zeker niet. Je hebt nog Joomla, Drupal en tal van andere systemen die je op je website kunt zetten om te gaan bloggen. Zelf vind ik WordPress een prettig systeem. Het heeft een lage leercurve en het systeem werkt op basis van WYSIWIG. Dat betekent: What You See Is What You Get. In het Nederlands: Wat je ziet is wat je krijgt.
Het scherm waar je in werkt in het dashboard aan de ‘achterkant’ is qua opmaak van tekst met foto’s ook dat wat je aan de ‘voorkant’ ziet.
WordPress is een systeem waar Google dol op is. De code waarin WordPress is geprogrammeerd is clean (tja, sorry maar zo noemen ze dat). Er zit dus geen rare onzin code in en dat is voor Google gemakkelijker om te ‘lezen‘.
Wanneer je een website maakt met WordPress, dan kun je er met behulp van plugins allerlei extra stukjes software in plaatsen. Wil je daar geen gebruik meer van maken, dan kun je een plugin gewoon weer verwijderen. Geen gedoe met webmasters die duur betaald moeten worden om uiterlijkheden en functies op nieuw te programmeren voor jou. Met WordPress kun je het zelf.
En tot slot: ik ben er ook dol op (maar ja, of dat nu een juist argument is….).
Wil je meer weten ga dan naar de website van WordPress.
Wil je leren hoe je WordPress op je eigen domein zet en er je website mee opbouwt, kijk dan hier naar de gratis Video WordPress Training van ondergetekende.
Implementatieopdracht:
Ga naar de website van WordPress en kijk eens rond.
Meld je aan voor de gratis Video WordPress Training.
Ideeën
Om te kunnen bloggen heb je natuurlijk ideeën nodig. Zonder ideeën geen blogartikel. De ideeën voor blogartikelen zijn overal om je heen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een blog over schrijven.
Dat geldt zelfs voor ondernemers. Ik zag ooit een leuke video over Bob Ross, die bebaarde super schilder. Daar schreef ik toen een artikel over.
En wat dacht je van al die boeken die ik regelmatig lees? Voer voor blogartikelen. Neem eens een kijkje in mijn bibliotheek.
Belangrijk is, wanneer je dit soort artikelen schrijft, dat je van te voren een duidelijke structuur hebt. Voor mijn blogartikelen over boeken hanteer ik steeds dezelfde structuur en dezelfde vragen.
Kijk in je eigen leven en dagelijkse bedrijfsvoering wat daar allemaal voor onderwerpen te vinden zijn. Wil je een hele lijst van blog ideeën? Download dan mijn ebook: 37 Blog Ideeën.
Implementatieopdracht:
Neem een leeg vel papier en pak een pen.
Schrijf alle ideeën op die je te binnen schieten.
Zorg dat het er minstens 10 zijn, daarmee kun je de basis neerleggen van jouw blog.
Autoresponder
Met een blog en een website heb je een autoresponder nodig. Dat is software die je in staat stelt om email adressen te verzamelen via je website. In ruil voor een ebook dat jij hebt geschreven bijvoorbeeld, kun je een emailadres vragen. Daarmee bouw je een lijst van prospects op.
Op je website zet je dan een formulier, zoals je hiernaast ziet in de sidebar.
Je hebt verschillende soorten en maten autoresponders.
- Mailchimp (gratis tot 2.000 adressen)
- Aweber (betaald)
- Getresponse (betaald)
- Autorespond (betaald)
Zelf gebruik ik Autorespond dat is een Nederlands bedrijf en de software is helemaal Nederlands. Het voordeel van Autorespond is de shoppingcart die ze hebben. Je kunt dus meteen kiezen voor een geïntegreerd betaalsysteem. Verkoop je via je website producten (zowel digitaal als fysiek) dan is Autorespond een geweldige oplossing. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.
Wil je alleen een mailinglijst opbouwen en mensen mails kunnen sturen? Kies dan in eerste instantie voor Mailchimp. Je kunt altijd nog overstappen naar een uitgebreider betaald systeem.
Implementatieopdracht:
Neem een kijkje bij bovengenoemde aanbieders. Zoek mensen die een bepaald systeem gebruiken en vraag waarom ze voor dat systeem hebben gekozen.
Maak je eigen keuze en implementeer het in je website.
Mailinglijst
Mailinglijst is de belangrijkste lijst van een ondernemer. Het zijn immers je prospects, je leads, jouw potentiële klanten.
Het geld zit in je lijst. Beter nog: het geld zit in je RELATIE met je lijst. Hoe beter de relatie is met de mensen die op je lijst staan, hoe beter het is voor je, laten we eerlijk wezen, portemonnee.
Wanneer je gaat bloggen, zorg er dan alsjeblieft voor dat je die lijst gaat opbouwen. Misschien doe je er op korte termijn niets mee. Onthoud dat op het moment dat je er wel iets mee gaat doen, dan heb je die lijst en hoef je geen spijt te hebben dan je het opbouwen van je mailinglijst hebt laten zitten.
Om je mailinglijst op te bouwen maak je een ebook dat je kunt weggeven. Dat maakt het vragen om emailadressen een stuk gemakkelijker. Dit noem je ook wel een optin.
Implementatieopdracht:
Ga je emaillijst opbouwen. Gebruik daarvoor LinkedIn als je eerste mailinglijst. Lees LinkedIn de start van je mailinglijst
Wat doe je om bezoekers naar je blog te krijgen?
Social Media
Een blog beginnen, betekent ook dat je je bezig moet houden met het verkeer naar je website en je blog. Je wilt immers dat je blogartikelen gelezen worden en dat er mensen zijn die zich inschrijven op je mailinglijst.
Met behulp van social media ga jij je blogartikelen onder de aandacht brengen. Je stuurt dus regelmatig een tweet uit naar je volgers, of je schrijft een update op Facebook en op LinkedIn.
Netwerken
Het blijft nog steeds een must: netwerken.
Onder ons: ik vind het verschrikkelijk.
Gelukkig kun je online ook heel goed netwerken. Zoek groepen op in jouw vakgebied op Facebook en op LinkedIn. Ga daar meedoen met het gesprek. Draag bij, beantwoord vragen en laat jezelf zien als expert. Ook dat is netwerken.
Gastbloggen
Een andere vorm van netwerken is gastbloggen. Hierover lees ik verschillende meningen.
De één zegt dat gastbloggen tijdsverspilling is, omdat je een ander helpt aan meer verkeer.
Een ander zegt dat die juist bijdraagt aan het verkeer naar je eigen website en dat je met gastbloggen een heel nieuwe groep mensen aanboort.
Hoe het ook zij, gastbloggen blijft een mooie manier om jezelf verder te profileren en ook om te netwerken met andere bloggers. Je maakt vriendjes en uiteindelijk gaat zich dat uitbetalen.
Implementatieopdracht:
Bepaal wat jij het meest prettige social media platform vindt. Begin daar als eerste met het delen van je blogs.
LET OP: ga niet op alles te gelijk aan de slag. 1 voor 1 is de beste strategie. Eenmaal 1 platform onder de knie, dan stap je over naar een ander platform.
Wees consistent
Het belangrijkste advies dat ik je kan geven is wel dat je consistent en consequent moet zijn als het gaat om bloggen.
Het heeft geen zin om het bloggen twee maanden uit te proberen, om daarna verder te kijken en te beslissen of het wat voor je is.
Bloggen is een lange termijn strategie die je misschien na 6 maanden nog niet oplevert wat je wilt.
Een mooi voorbeeld is 101 werkvormen van Hugo Bakker. Een paar jaar geleden besloot hij 100 dagen achter elkaar iedere dag een blog te publiceren. Pas een jaar later zag hij dat Google het oppikte. Het meeste verkeer krijgt hij nu uit Google. Duizenden bezoekers per maand.
Consistentie heeft ook te maken met regelmaat. Regelmatig een blog publiceren zorgt er voor dat je on top of mind blijft bij je potentiële klant. Vergis je niet in regelmaat. Heel flauw misschien, maar 2 keer per jaar iets doen, jaar in jaar uit, is ook regelmaat. Dat is niet wat ik bedoel.
Begin met 1 keer per maand. Dat is een mooie regelmaat wanneer je een blog begint. Publiceer dan ook altijd 1 keer per maand. Houd vol!
Streef naar 1 keer per week. Opbouwen is beter dan afbreken en weer terug moeten gaan naar 1 keer per maand.
Beter 12 keigoede blogartikelen per jaar, dan 52 middelmatige
Implementatieopdracht:
Kies een frequentie die voor jouw haalbaar is. Je mag jezelf best uitdagen, maar je moet er ook in kunnen geloven.
Je blog en afbeeldingen
Om je blog artikelen levendig te maken en gemakkelijker leesbaar, ga je gebruik maken van afbeeldingen. Afbeeldingen zorgen voor een optische verdeling van je tekst. Een afbeelding hakt de tekst in gemakkelijk te lezen blokken.
Kies afbeeldingen die passen bij het onderwerp. En kies vooral afbeeldingen die rechtenvrij zijn. Ook op foto’s zit copyright. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet prettig is om een advocaat achter je aan te krijgen die graag voor zijn cliënt even de royalty’s (en boete) komt halen.
Zelf haal ik de meeste afbeeldingen weg bij Pixabay. Gratis en rechtenvrij.
Een misverstand is dat rechtenvrij ook gratis betekent. Dat is niet het geval. Er zijn website waar je rechtenvrije foto’s kunt kopen tegen een heel klein bedrag.
Implementatieopdracht:
Ga op zoek naar afbeeldingen die passen bij jouw blogartikel. Lees vooral eerst Afbeeldingen bij een blog maken het plaatje compleet.
Een blog beginnen en SEO
Tot slot een belangrijk onderwerp dat heel veel bloggers en webmasters bezig houdt: Hoe doet mijn website en blog het in de zoekmachine. En dan vooral in de resultaten.
Met andere woorden: Hoe zorg ik dat mijn blog gevonden wordt in Google?
Daarvoor maak je gebruik van SEO, Search Engine Optimisation.
Voor sommige is het hoger wiskunde en voor anderen is het een peulenschil. Zorg dat je het gebruikt in je blogartikelen.
Anno 2016 gebeurt er meer online dan ooit te voren. Mensen zoeken meer op, even snel via de smartphone naar Google. Waarom zou je daar als trotse website en blog bezitter dan ook geen gebruik van maken. Zodat je gevonden wordt…
lees je wel goed in en voorkom trucjes. Trucjes leveren je op korte termijn niets op. Een goede SEO strategie werkt op lange termijn nog steeds geweldig.
Implementatieopdracht:
Verdiep je in SEO, zodat je er dagelijks gemakkelijk gebruik van kunt maken. Zorg ten eerste dat je bekend bent met de verschillende termen. Bijvoorbeeld zoekwoord en andere termen.
Heb jij nog vragen over het beginnen van een blog? Stel ze hieronder in het commentaarveld.
Op jouw blogsucces
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.
Bedankt voor de duidelijke opsomming. Bloggen is prima, maar de technische kant erachter blijf ik lastig vinden. Hier loop ik het meest tegenaan.
Is het handig om een blog een datum mee te geven van wanneer deze gepubliceerd is of beter van niet? Wat is jou idee hierover?
Een helder artikel!
Leuk artikel en leuk geschreven! Goed hoe je over je domeinnaam hebt nagedacht. Een goede domeinnaam kan zoveel doen voor je website. Als je domeinnaam niet zegt wat je doet, kun je het vaak ook wel vergeten. Het is dan heel moeilijk om ervoor te zorgen dat mensen op je website klikken in Google. Het is toch een van de eerste dingen die ze lezen.