Veel content is nog altijd het belangrijkste kenmerk van een expert. Vooral veel verschillende soorten content, ook wel rich content genoemd:
- Video’s
- Artikelen
- E-books
- Chekclists
- Whitepapers
Zet in het begin vooral je blog in om je expertstatus te verhogen. Als leidraad gebruik je de kenmerken van een expert om artikelen te schrijven die daarbij passen.
Dit zijn stuk voor stuk experts op hun vakgebied. Hugo Bakker kan je alles leren over Passief Inkomen Online, Nathan Veenstra helpt je met SEO, Rogier van Wagtendonk helpt trainers en coaches een online bedrijf op te bouwen, Ria Kaashoek weet alle ins en outs over Facebook marketing, Ted Daamen zorgt dat je er goed op staat op film en Marc de Groot weet alles van online marketing.
Eerder schreef ik al een artikel waarin onder andere deze 6 experts hun opwachting maakten. En ik heb ze niet voor niets uitgekozen. Ze zitten niet alleen in mijn netwerk, ze voldoen ook allemaal aan 1 of meerdere van onderstaande kenmerken van een expert.
Een expert weet meer dan het merendeel van de mensen
Lees die vijf topboeken en schrijf er een recensie over op je blog. Dat hoef je niet in één artikel te doen. Eén boek is één artikel.
Een expert is op de hoogte van ontwikkelingen
Gebruik het nieuws dat je via Google Alerts binnenkrijgt om een artikel te schrijven. Daarmee laat je zien dat je op de hoogte bent.
Een expert kan ontwikkelingen en trends in de juiste context plaatsen
Aansluitend op het vorige punt plaats je die ontwikkelingen direct in het artikel in de juiste context.
Een expert heeft detailkennis
Schrijf een artikel over een detail van je vakgebied. Ga daar zo diep mogelijk op in. Met zo’n artikel laat je zien dat jij detailkennis in huis hebt.
Een expert heeft een toekomstvisie
Beschrijf jouw toekomstvisie voor jouw vakgebied en voor jezelf. Beschrijf hoe jij de ontwikkelingen in de toekomst ziet en wat jouw plek daarin is.
Een expert vertaalt
Vertaal jouw kennis in een artikel naar de dagelijks gebruiker. Hoe past iemand iets toe?
Naast je eigen blog kun je ook de blogs van anderen gebruiken om je expert status op te bouwen. Dat doe je door middel van gastbloggen. Je vergroot je bereik en je spreekt misschien een ander ook geïnteresseerd publiek aan.
Denk bijvoorbeeld aan het blog van de branchevereniging of een aanverwante expert met een nog groter bereik dan jijzelf.
Zoek die platforms op en ga de samenwerking aan.