10 manieren om jouw blogartikel onder ogen van je doelgroep te krijgen

Blogartikel doelgroep - Dé Blog Trainer
Blogartikel doelgroep

Wanneer je een blogartikel hebt geschreven en publiceert op je blog wil je graag dat jouw doelgroep je blogartikel leest.

De vraag die ik vaak krijg in welke vorm dan ook is deze:

Hoe zorg ik dat mijn doelgroep mijn blogartikel leest?

Het schrijven van het blogartikel is vaak het probleem niet, maar de promotie bij de juiste mensen juist wel…

Ik heb 10 manieren voor je die je kunt inzetten om jouw blogartikel onder ogen van je doelgroep te krijgen. Sommige ken je misschien wel, maar laat dat je er niet van weerhouden alle manieren te lezen.

Je hoeft ook niet alles in eens te implementeren. Beste is om met 1 te beginnen. De rest volgt daarna, bijna, vanzelf.

#1 Een post publiceren op Facebook

Een valkuil van veel bloggende ondernemers is dat ze alleen de link naar hun artikel posten op Facebook en hopen dat de bezoekers dan vanzelf wel komen.

Teleurstelling alom als dit niet het geval is. Facebook kan een goede bron van verkeer naar je blog zijn, mits je de post op de juiste manier formuleert.

Zeg geen dingen als:

  • Dit is mijn nieuwe blog
  • Lees mijn artikel

Daar maak je niet nieuwsgierig mee. Onthoud dat je jouw idee verkoopt. Een inleidend verhaal over je eigen ervaring is een trigger die overhaalt om op de link te klikken. Verklap niet te veel over de inhoud, zodat mensen nieuwsgierig worden en juist klikken.

Bekijk ook eens hoe anderen het doen.

#2 Een update publiceren op Twitter

Een kort bericht op Twitter is ook een goede manier om je blog onder de aandacht te brengen. Heb je wel eens gehoord van Twitter search?

Zoek op Twitter naar een bepaalde hashtag of ander zoekwoord en iedereen die daar over twittert komt naar voren. Een ideale manier om nieuwe volgers te vinden en heel gericht je bericht onder de aandacht te brengen.

#3 Een update publiceren op LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform. Hoe je hier communiceert wijkt af van bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Houd daar ook rekening mee als je een update publiceert.

Dagelijks verschillende updates is not done.

In plaats van een update publiceren op LinkedIn kun je natuurlijk ook een artikel publiceren. Houdt je wel aan de regels wat betreft unieke content.

#4 Een mail sturen naar je mailinglijst

Hij lijkt misschien logisch. Toch zijn er genoeg ondernemers met een mailinglijst die het artikel dat ze hebben gepubliceerd niet kenbaar maken naar de mensen op hun mailinglijst.

Op die lijst staan de mensen die al via een opt-in JA hebben gezegd tegen jou.

Het is je doelgroep!

#5 Een bericht sturen naar specifieke LinkedIn connecties

Je LinkedIn connecties staan wellicht niet allemaal op je mailinglijst. Toch zullen daar mensen tussen zitten voor wie jouw blogartikel interessant is of kan zijn.

Stuur ze een persoonlijk bericht en vertel waarom jij vindt dat jouw artikel interessant is voor hen.

Met de nadruk op persoonlijk. Stuur niet 20 connecties hetzelfde bericht. Dat doet afbreuk aan het feit dat je hen een persoonlijk bericht stuurt.

#6 Je blogartikel delen in een Facebook groep

Er zijn op Facebook veel groepen te vinden waar jouw doelgroep zich ophoudt. Zorg dat je lid bent van deze groepen.

Ga niet meteen je blogartikel delen.

De eerste stap is meedoen in de groep, reageren op anderen, vragen beantwoorden.

Lees ook goed de regels van een groep. Het kan zijn dat groepen speciale regels hebben voor het delen van linken naar websites (en dus ook blogs). Wrijf beheerder niet tegen de haren in door klakkeloos een link te delen.

#7 Je blogartikel delen in een LinkedIn groep

LinkedIn kent ook het fenomeen groepen. Soms kun je heel gericht groepen zoeken. Op Facebook zijn er groepen die zelfs geheim zijn en waar je niet zomaar lid van kunt worden.

Op LinkedIn is dat niet zo. Alle groepen zijn openbaar en vindbaar, hoewel je voor sommige groepen het lidmaatschap moet aanvragen.

Voor deze groepen geldt hetzelfde als voor Facebook groepen. Niet klakkeloos gaan delen, weten wat de regels zijn en eerst deelnemen en waarde bieden, voor je links gaat delen.

#8 Gebruik maken van een influencer in je vakgebied

Ken je een influencer op je vakgebied? Met andere woorden een expert met veel volgers.

Wanneer je met die persoon een relatie opbouwt, kun je op een gegeven moment vragen of hij of zij jouw blogartikel zou willen delen op Twitter of Facebook of zelfs in haar of zijn groep.

Het eerst opbouwen van een relatie is belangrijk.

  • Ga volgen
  • Reageer
  • Voeg waarde toe
  • Help

Sleutelwoorden als het gaat om het delen van je blogartikel via Facebook, Twitter, LinkedIn of via een influencer.

#9 De post op Facebook boosten

Heb je een mooie post op Facebook geplaatst? Ga die post boosten. Gooi er een paar euro tegenaan om er voor te zorgen dat die post jouw doelgroep bereikt.

Op Facebook kun je, ook via het boosten, je doelgroep aangeven. Zo help je jouw eigen post een handje en je vergroot je bereik.

Let op, een post boosten kan alleen via je Facebook pagina.

#10 Gooi het in jouw rookhok

Ik hoorde een verhaal van een ondernemer die rokers van het roken afhielp. Tijdens een netwerkbijeenkomst realiseerde hij zich dat zijn doelgroep buiten stonden te roken (of in het rookhok). Dat was de plek waar hij moest netwerken. Ineens ging het een stuk gemakkelijker om zijn verhaal kwijt te kunnen en te netwerken.

Dat is wat ik bedoel met jouw rookhok.

Wat is jouw rookhok? Waar is jouw doelgroep aanwezig? Wanneer je dat weet, kun jij ook dat rookhok in duiken.

Is dat een Facebook groep of een LinkedIn groep?

Duik erin!

Wat doe jij om je blogartikel onder ogen van je doelgroep te krijgen? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *