4 Feiten over bloggen op LinkedIn

Bloggen op LinkedIn - Dé Blog Trainer
Bloggen op LinkedIn

Zeg als ik blog op mijn eigen website dan is dat toch genoeg?

Euh, ja.

Maar ik wil ook graag dat mijn LinkedIn netwerk mijn blogs lees.

Dus?

Moet ik dan niet gaan bloggen op LinkedIn?

Euh, ja. Als je dat wilt.

Maar hoe doe ik dat dan?

Ik duik er voor je in: Bloggen op LinkedIn.

Wat is LinkedIn?

Als je niet weet wat LinkedIn is, dan heb je volgens mij de afgelopen jaren onder een enorme steen geleefd…

Of dat erg is, dat weet ik niet, want misschien was het wel heel gezellig onder die steen en had je genoeg aan Facebook, Twitter, Snapchat, Periscope, Instagram, Pinterest en Facebook Livestream.

LinkedIn is een online zakelijk netwerk platform. Met de nadruk op zakelijk. Het is geen Facebook, je post niet je vakantie kiekjes en je stuurt niet iedere twee uur een bericht je van 140 tekens de wereld in.

LinkedIn is het driedelige maatpak onder de social media platforms.

Vind ik.

Dus?

Er zijn ondernemers, zoals ik, die een volledig ingevuld LinkedIn account hebben. Dan vult LinkedIn je vissenkom tot bijna bovenaan en noemen ze je profiel een All Star profiel.

Bloggen op LinkedIn - Dé Blog Trainer
Bloggen op LinkedIn

 

 

 

 

 

Beter en hoger kun je niet halen. Volgens Judith de Pagter in haar boek “Mensen verbinden via LinkedIn” is dat een grapje van LinkedIn. Gelukkig hebben ze daar ook nog humor.

Sinds 2015 kun je BLOGGEN via LinkedIn. Niet iedereen kon dat nog, want toen waren ze nog bezig om het uit te rollen. Zelfs nu kan nog niet iedereen bloggen via LinkedIn, want ze hebben het alleen beschikbaar gemaakt voor mensen met een Engels profiel.

Niet perse in het Engels, maar in de instellingen staat de taal van je profiel op Engels.

Dan krijg je namelijk WEL de beschikking over de blogfunctie van het platform.

Dat ziet er dan zo uit:

Bloggen op LinkedIn - Dé Blog Trainer

Bloggen op LinkedIn

Wanneer je klikt op Write an article, dan kom je in het blogscherm van LinkedIn en dat ziet er zo uit:

Bloggen op LinkedIn - Dé Blog Trainer
Bloggen op LinkedIn

 

Nu kun je helemaal los.

 Ik hoor meteen al allerlei vragen opkomen.

  1. Waarom zou ik gaan bloggen op LinkedIn?
  2. Kan ik niet gewoon een bestaand artikel plaatsen op LinkedIn? Dus eentje die al op mijn eigen blog staat?
  3. Is het hetzelfde als bloggen op mijn eigen blog?
  4. Moet ik op dezelfde dingen letten als op een ‘normaal’ blog? Dus artikel indeling en SEO en zo?

Even snel de antwoorden:

  1. Waarom niet?
  2. Ja en nee
  3. Ja
  4. Ja

Nu de diepte in.

Waarom zou ik gaan bloggen op LinkedIn?

Feit #1

Je zakelijke netwerk op LinkedIn wijkt af van het netwerk dat je hebt opgebouwd op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter.

Bloggen op LinkedIn - Dé Blog Trainer
Bloggen op LinkedIn

Natuurlijk zul je overlap hebben, maar niet iedere ondernemer is gecharmeerd van bijvoorbeeld Pinterest of Facebook. In mijn eigen netwerk heb ik connecties die niet eens te vinden zijn op Facebook, Twitter of Pinterest.

Zelfs niet op mijn mailinglijst.

Toch kan de informatie die ik te bieden heb interessant zijn.

Dat je connectie niet op andere platforms aanwezig is of met jouw verbonden is, wil niet zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt.

 

 

Daarom alleen al is bloggen op LinkedIn een uitkomst.

In tegenstelling tot je mailinglijst die je opbouwt via je blog en website, waar je veel moeite voor moet doen, bereik je met je blog via LinkedIn ALLE connecties die je hebt. Zodra jij een artikel publiceert krijgen al jouw connecties een melding.

In feite heb je er een gratis mailinglijst bij.

Kan ik niet gewoon een bestaand artikel plaatsen op LinkedIn? Dus eentje die al op mijn eigen blog staat?

Feit #2

Ik zie veel dat ondernemers met een blog hun artikel dat ze eerder publiceerden, doorplaatsen op LinkedIn. Geen unieke content dus. Met andere woorden zelfs DUPLICATE CONTENT, zoals dat in online marketing en Google termen heet. En dat is NOT DONE.

In haar blog over Bloggen op LinkedIn zegt Elja Daae, dat je ook moet nadenken over hoe dit overkomt op je netwerk. Ondanks dat je er netjes bij hebt staan dat het artikel eerder verscheen op…

“Je vindt je netwerk op LinkedIn best belangrijk, maar uiteindelijk niet belangrijk genoeg om er iets extra’s voor te doen.”

Echter, volgens Hubspot zegt LinkedIn in haar eigen voorwaarden niet dat je slechts originele content mag plaatsen.

Volgens Hubspot zal Google ook niet heel spannende dingen doen, tenzij je AL je bestaande content opnieuw publiceert op LinkedIn.

Het enige dat dan kan gebeuren is dat jouw originele content verdwijnt uit de zoekresultaten en dat de opnieuw gepubliceerde content op LinkedIn er voor in de plaats komt.

Houdt niet weg dat je moet oppassen. Dit is zijn de belangrijkste 3 adviezen van Hubspot:

  • Volg de regels van LinkedIn
  • Herschrijf je content (dus niet woord voor woord kopiëren)
  • Heb je daar geen tijd voor, houd je dan aan deze regel: her publiceer 1 op de 5 artikelen van jouw hand op LinkedIn.

Is het hetzelfde als bloggen op mijn eigen blog?

Feit #3

Bloggen op LinkedIn is hetzelfde als bloggen op je eigen blog. Het gaat om het opbouwen van je zichtbaarheid en je expertstatus en het allerbelangrijkste het toevoegen van waarde.

Besteed er op dezelfde manier aandacht aan. Schrijf een uniek stuk waar je jouw netwerk mee helpt.

Zodra mensen geïnteresseerd zijn gaan ze via je profiel naar je website om verder te kijken.

Moet ik op dezelfde dingen letten als op een ‘normaal’ blog? Dus artikel indeling en SEO en zo?

Feit #4

Aansluitend op Feit #3, je let bij het schrijven op dezelfde zaken als bij een blogartikel op je eigen blog.

  • Pakkende titel, hoewel iedereen in je netwerk een melding krijgt is dat alleen niet voldoende. Met een pakkende titel zul je opvallen en zal je netwerk sneller doorklikken.
  • Gebruik van afbeeldingen, alleen kun je in LinkedIn slechts 1 afbeelding gebruiken in de header, dus make it count.
  • Gebruik tussenkoppen.
  • Call to Action, zorg dat mensen reageren, liken en delen.

Bloggen op LinkedIn is een uitstekende strategie om toe te passen wanner je meer verkeer naar je website wilt en wanneer je meer exposure op LinkedIn zelf wilt.

Wanneer je ervoor kiest om te bloggen op LinkedIn zorg dan voor unieke content. Ga niet doorplaatsen (slik heb ik dus wel een keer gedaan, OEPS).

Wanneer je denkt dat dit te veel van je tijd gaat kosten, omdat je bijvoorbeeld al wekelijks blogt op je eigen blog, overweeg dan om bijvoorbeeld 1 keer per maand een kort artikel speciaal voor LinkedIn te schrijven.

Zit je in een LinkedIn groep specifiek voor je vakgebied, houdt je ogen en oren dan open. In die groepen worden vragen gesteld. Dat zijn de ultieme onderwerpen voor een artikel op LinkedIn.

Maak er ook geen long copy van (vanaf 1.000 woorden). Een artikel tussen de 350 en de 500 woorden is voldoende.

Zou jij willen bloggen op LinkedIn? Waarom wel of niet? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *