Blog Succes: 17 manieren om het te bereiken

Blogsucces - Blog Universiteit

Toen ik begon met bloggen wilde ik dat mijn blog direct een succes was. Waarom niet? Ik kon toch goed schrijven en ik was natuurlijk de beste blogger die je kon bedenken.

Niets was minder waar…. *met enig sarcasme*

Blogsucces_2Mijn ego zat me danig in de weg. Eigenlijk deed ik maar wat en stuurde wekelijks wel een e-mail naar een lijst die ik zelf had samengesteld en in een programma had gegooid, met mensen die niet zaten te wachten op mijn boodschap.

Dat had ik toen nog niet door helaas.

Na een paar maanden kreeg ik het wel keihard terug. De ene uitschrijving na de andere. Geen reacties. Geen nieuwe inschrijvingen. Nul komma nul.

Bij een ander blog ging ik in de loop van de tijd terug van 1 keer per week publiceren naar 1 keer per twee weken, om er na 4 weken achter te komen dat ik al 2 keer niet had gepubliceerd.

Het enige wat ik deed was uitstellen en voor me uitschuiven. Morgen ga ik aan de slag. Morgen schrijf ik een artikel. Morgen

Morgen is een dag die nooit komt

Van de topmarketeers die er op de wereld te vinden zijn zegt 79% van dat bloggen de beste marketing strategie is die je kunt bedenken. Oh ja en het is nog gratis ook. Het kost je hoogstens wat tijd.

En bedrijven met een blog genereren 67% meer leads dan bedrijven zonder blog.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je jouw blog op een goede manier inzet voor je bedrijf, zodat je ook de resultaten behaalt die je wilt. En die resultaten zijn voor iedereen anders.

Het kan om omzet gaan of meer klanten of een expert status.

Wil je trouwens dit jaar nog starten met bloggen en kun je wel wat hulp gebruiken? Meld je dan aan voor het Expert Blogger Event. Je kunt je nog tot vrijdag 20 november 18.00 uur aanmelden.

Het is belangrijk om van te voren te weten wat je doel is. Want met een doel breng je richting en focus aan, die er voor zorgen dat het aannemelijk wordt dat je dat doel ook gaat bereiken.

Veel ondernemers, en misschien ben jij er ook wel eentje van, weten heel goed wat ze NIET moeten doen. Anti-acties waarvan ze weten dat het geen blog succes oplevert.

Blogsucces - Blog UniversiteitNu weet ik ook heel goed wat ik niet moet doen.

Door ervaring ben ik er ook achter gekomen wat ik wel moet doen om er voor te zorgen dat het bloggen en mijn blog een succes zijn.

Ik geef je een paar van die succesfactoren.

Formuleer een duidelijk doel voor je blog

Wat ik in het begin alleen maar deed was bloggen. Ik schreef, dat vond ik leuk, publiceerde en was meer bezig met sleutelen aan mijn website dan bekijken wat ik er nou eigenlijk mee wilde.

Zonder doel doe je eigenlijk maar wat.

Je bepaalt zelf het onderwerp en schrijft er een leuk stukje over dat je vervolgens publiceert op je blog. Bij toeval kan het zijn dat je een aantal reacties krijgt, maar dat is dan ook echt toeval.

Een blog zonder doel is gedoemd te mislukken. Je duimt op een goede afloop. Terwijl je met een juist gesteld en geformuleerd doelt, achteraf kunt bijstellen en de volgende keer je strategie kunt aanpassen.

Dat doel stel je niet alleen voor je blog als geheel. Je stelt ook een doel voor ieder artikel apart. En dat kunnen per artikel zelfs meerdere kleinere doelen zijn.

Promotie

Dan heb je dat artikel geschreven en het is gepubliceerd. Met alleen een mailinglijst kom je er niet. Zeker als het een mailinglijst is die je zelf hebt samengesteld, zoals ik dat had gedaan.

Je wilt graag dat het ook bij mensen terecht komt die er wat aan hebben. Het liefst ook nog je potentiële doelgroep. Dat kan misschien in het begin nog lastig zijn. Maar je gaat stap voor stap aan de slag.

De een noemt het delen van je content. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: PROMOTIE.

Als je niet aan promotie doet van je blogartikel zal het ook niet onder de aandacht komen van je potentiële doelgroep.

Nu ben ik iedere keer bezig om het beste artikel mogelijk te schrijven. En dat is best lastig. Iedere keer probeer ik een manier uit om te kijken wat wel werkt en wat niet werkt.

En ik wil je daar bij helpen, zodat jij dat wiel niet zelf hoeft uit te vinden. In een uitgebreid PDF heb ik nog 17 factoren verzameld die bepalend zijn voor het succes van jouw blog.

Op die manier kun je voor jezelf bekijken wat je moet doen om jouw blog tot een succes te maken.

Dat PDF kun jij in je bezit krijgen door het volgende te doen. Beantwoord de volgende vraag in het commentaarveld onderaan deze pagina:

Wat is jouw grootste struikelblok als het gaat om het inzetten van bloggen voor jouw onderneming?

Zodra jouw comment is geplaatst, stuur ik jou het PDF: 17 Succesfactoren Voor Jouw Blog.

Op jouw blogsucces
Esther Molenaar

PS. DEEL dit artikel. Klik op één van de social media knoppen hiernaast en deel het op Facebook, LinkedIn, Twitter. Op die manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.