Hugo ken ik als gekozen Koploper van Open Circles Academy. Daarvoor zat hij al op mijn radar en was met zijn Implementatie Academy voorbij gekomen.
Het leek in mijn ogen of alles in goud veranderde wat hij aanraakte. Hij stelde zichzelf en doel en haalde het. Hoe deed Hugo dat iedere keer weer?
Vlak voordat hij Koploper werd verscheen zijn eerste boek 101werkvormen en was hij bezig met zijn tweede boek, dit boek: Gevraagd Worden.
Wow! Hoe flikte hij dat? Twee boeken in 1 jaar? En in dit boek laat hij 10 bekende experts aan het woord die hun succes strategieën delen. Dat zou mij zeker meer inzicht geven in zijn succes. Dus boek gekocht en gelezen.
Ja maar, dat weet ik allemaal al.
Het eerste wat ik dacht toen ik het eerste hoofdstuk had gelezen. Waarom zou ik een boek lezen met kennis die ik al heb? Dat leverde me meteen een inzicht op. Het is namelijk een heel beperkende gedachte en met die gedachte sloot ik mezelf volledig af voor nieuwe kennis en nieuwe inzichten. Ik sloot mezelf af om iets te (willen) leren.
Dat zorgde ervoor dat ik toch doorlas. Het koste me minder dan 10 uur (oké, verdeeld over ongeveer 10 dagen) om het boek van kaft tot kaft te lezen.
Hugo beschrijft 10 stappen die je neemt om ervoor te zorgen dat je gevraagd wordt. 10 heel duidelijke stappen die niets aan de verbeelding overlaten. Gelukkig niet!
Het begint volgens Hugo allemaal met PASSIE. Dat heb ik eerder gehoord, dacht ik. En ik dacht mijn passie te hebben gevonden, maar kon nooit de argumenten vinden voor het waarom.
Sinds de VIP dag met Hugo ben ik helemaal overtuigd van het belang van deze
eerste stap.
Na deze eerste stap ga je die passie gieten in JOUW
VERHAAL. Hét verhaal dat ervoor zorgt dat klanten voor JOU kiezen. Daarbij hoort natuurlijk ook je DOELGROEP die je bepaalt en beschrijft in de volgende stap.
Bij de volgende twee stappen ga je deze doelgroep naar je toe trekken met GRATIS CONTENT op je website en je blog om zodoende je E-MAILLIJST op te bouwen.
INZICHT: Ik kwam er achter dat ik op verschillende manier mensen naar mijn website kan trekken. Natuurlijk is content er eentje van en ook de belangrijkste. Mensen op je website is leuk, maar je moet ze ook wat bieden. Wanneer je niets hebt, gaan ze heel snel weer weg. Ik zet nu vaker social media in, zoals LinkedIn en Facebook. Ook Twitter werkt heel goed voor mij.
Daarna komen twee stappen die zijn gericht op de PRODUCTEN die je aanbiedt. Een product dat een probleem oplost, het probleem van je doelgroep. Zodra je die producten hebt ontwikkeld ga je die PRODUCTEN AANBIEDEN.
INZICHT: Heel lang stokte het bij mij op dit punt. Het product punt. Ik weet heel veel over bloggen en schrijven, maar hoe giet ik dat nu in een product? Dan is het natuurlijk ook niet gek dat je geen (of weinig) geld verdient. Voor mij gaf de manier waarop mensen van jou kunnen leren de doorslag voor het ontwikkelen van mijn producten. Vraag je dus af hoe mensen van jou kunnen leren:
- Door te lezen?
- Door te luisteren?
- Door te kijken?
- Door te ervaren?
- Door in kleine groepen aan de slag te gaan?
Wat past bij je doelgroep en giet dan je product in de juiste vorm.
Al deze stappen moet je gewoon volgen. Er eentje overslaan, en denken dat het later wel komt, is funest voor het proces. Het zorgt er voor dat je op een bepaald punt blijft steken. Bij mij dus de producten.
Op een bepaald moment had ik wel de producten, maar toen bleef het weer steken. Tijdens de VIP dag met Hugo kwam ik erachter dat het bij mij weer bleef steken op stap 1 en 2, mijn passie en mijn verhaal. Nu ik dat ook helder heb, begint het weer te stromen.
De volgende stap gaat over het vinden van de juiste PARTNERS. Alleen ben je ook maar alleen en is je bereik beperkt. Maar met de juiste partners maak je dat bereik veel groter. Wie zijn die mensen die jou verder kunnen helpen en bereid zijn binnen hun eigen netwerk hun nek voor jou uit te steken? Een heel belangrijk onderdeel van het proces. En de relatie die je met die partners hebt is de allerbelangrijkste. Zomaar naar iemand toegaan, heeft weinig zin. Dus bouw aan die relatie.
Daarna is het zaak om je te focussen op de drie sleutels. Na de eerste 8 stappen heb je een geweldig basis staan. De drie sleutels die dan belangrijk worden zijn de volgende 3:
- De resultaten van je klanten. Begin met het verzamelen van testimonials en die ga je in je al communicatie gebruiken.
- Je hebt die producten nu en je hebt klanten gehad en feedback. Daarmee verbeter je jouw producten.
- Onderscheidend vermogen om jezelf nog beter op de kaart te zetten.
Tot slot wordt je gevraagd ZONDER KORTING te geven. Met behulp van schaarste en tijdsdruk kun je ervoor zorgen dat mensen zich alsnog aanmelden zonder dat je korting geeft. En daar beschrijft Hugo allerlei zaken die je kunt inzetten om dat te gebruiken bij je verkoop. Voor alles, zegt Hugo, ga voor kwaliteit en niet voor korting.
INZICHT: zelf had ik net als Hugo ook weerstand tegen het schaarste en tijdsdruk principe. Maar het werkt wel. Wat ik mij ook realiseerde was dat je beter meer kunt geven voor hetzelfde geld. Vind iemand het veel geld of te duur, dan kun je zeggen dat je er nog iets bij doet. Een extra coaching uur of een boek of een training. Voor mij heeft dat al meerdere keren gewerkt.
En nu?
Sinds ik het boek heb gelezen, pas ik verschillende inzichten al dagelijks toe. Meer op social media bijvoorbeeld. Meer roering, zorgt voor meer nieuwsgierig mensen.
Recent heb ik Mijn echte verhaal op papier gezet en uiteindelijk (bijna) 1-op-1 op mijn website gezet onder het kopje Over Esther.
Mijn visie heb ik ook helder. Die staat alleen nog niet op papier. Maar dat verhaal groeit langzaam aan in mijn hoofd. Vaak duurt het bij mij dan niet lang voordat het op papier staat en op mijn website.
Moet jij dit boek ook lezen?
Twee weken geleden was ik bij Hugo voor de VIP dag die ik had gewonnen met een deelactie. Ik was echt super blij. En het verraste mij niet dat hij tijdens die dag met deze 10 stappen aan de slag ging.
Toen vielen de kwartjes pas echt. En had ik door dat het om deze 10 stappen gaat. Waarschijnlijk heb je die stappen her en der wel eens voorbij zien komen, al dan niet in een lijst. Nu heb je ze helder op een rij in dit geweldige boek.
Alle stappen in Gevraagd Worden ondersteunt Hugo met 10 interviews. 10 experts die hij heeft geïnterviewd naar aanleiding van 1 van de 10 stappen. 10 ervaringen van mensen voor wie deze stappen werken. Die ene stap, of allemaal.
Juist die ervaringen zorgden ervoor dat de materie bij mij landde. Geen klantverhalen, maar wel verhalen van mensen die het doorleefd hebben.
Want als zij het kunnen……
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel in je eigen netwerk door gebruik te maken van de knoppen aan de linkerzijde van het artikel. Zo kunnen ook anderen ervan profiteren.
Hoi Esther,
Ik herken zeker de gedachte: “Oh dat weet ik al” of “Wat voor nieuwe dingen zullen er in een boek, blog etc staan”? Deze beperkt me soms in het open staan. Aan de andere kant weet ik ook hoe prettig het is als zaken herhaald worden.
Ik zit zelf ook een veranderingsproces met mijn bedrijf. Erg leuk, het kost veel tijd en ik merk dat ideeen moeten rijpen. Ik vertrouw er op dat de dingen wel komen als het zover is. Hier mee train ik mijn geduld (wat regelmatig een uitdaging is!!).
He Ellen,
Open staan voor nieuwe dingen, maar ook oude dingen is best lastig.
Ik geloof erin dat je altijd iets nieuws kunt leren of een nieuw inzicht kunt krijgen. Ook door boeken te lezen waarvan je denkt dat de inhoud al bekend is. Dan is het wel gemakkelijker zo’n boek te lezen. Meer scannend en op zoek naar nieuwe inzichten of invalshoeken.
Op jouw blogsucces!
Esther
Hoi Esther, ik merk dat ik gewoon trots ben op je. En dat slaat eigenlijk nergens op want jij zet zelf de stappen. Heel leuk om spontaan dit artikel zo te zien!
Veel succes met je volgende stappen en 25/11 wordt vast een succes!
groet, Hugo
Dank je wel Hugo. Het is de bedoeling om knallend 2016 in te gaan. En dan bedoel ik niet met vuurwerk.