Bounce Rate: wat stuitert er op jouw website?

Bounce Rate - Blog Universiteit

Overal hoor ik dat het belangrijk is, voor Google, om de bounce rate van je website zo laag mogelijk te houden. Lange tijd heb ik me daar druk over gemaakt. En dacht ik dat het slecht was om een hoog bounce percentage te hebben.

Natuurlijk is het belangrijk om er aandacht aan te besteden, want je wilt je bezoeker zo lang mogelijk op je website houden. Maar hoe druk moet je je nou eigenlijk maken voer dat bounce percentage.

Bounce Rate: wat is het?

Bounce Rate - Blog Universiteit

Allereerst een definitie: De bounce rate is het percentage bezoekers dat na één bezoek van één pagina de site weg klikt.

Hierbij benadruk ik één pagina. Die bezoeker komt slechts op één pagina op je website of blog om daarna weer te vertrekken.

Het maakt niet uit hoelang ze op die ene pagina blijven. Dat kan twee seconden zijn maar ook twee minuten. Klikken ze daarna niet door naar een andere pagina, maar klikken ze jouw website weg, dan tellen ze mee voor het bounce percentage.

Bounce rate slecht!

Voorheen zei men dat een hoge bounce rate slecht was. Je wilde immers dat de bezoeker je hele website ging bekijken en niet slechts één pagina. Sinds de toename van het aantal blogs is dit cijfer minder belangrijk geworden. Ik zeg niet onbelangrijk, maar minder belangrijk.

Je blogartikel is één pagina. Met behulp van je mailinglijst stuur je mensen gericht naar die ene pagina. Het kan dan ook niet anders dan dat je bounce rate hoog is, dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.

Je kunt er wel voor zorgen dat je blogbezoeker naar een andere pagina gaat, of naar een ander artikel. Je geeft bezoekers als het ware een duwtje in de rug om eens verder te kijken op je website en blog.

Bounce rate verlagen

Bounce Rate - Blog Universiteit

Zorg dat er in de artikelen links staan die verwijzen naar andere artikelen op je blog en maak gebruik van een handige plug-in, Related Posts, op je website die onder ieder artikel suggesties geeft voor andere interessante artikelen op jouw website. Dus meer van hetzelfde aanbieden.

In je sidebar kun je ook zorgen voor een visueel overzicht van je recente blogartikelen. Zo geef je de bezoeker de mogelijkheid om door te klikken en toch nog even wat langer op je website te blijven.

Wat doe jij om mensen langer op je website te houden? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

2 reacties

  1. Sorry dat ik je even moet corrigeren Esther. Je definitie van de Bounce Rate klopt niet helemaal. Zoals jij ‘m uitlegt, klopt ‘ie alleen bij de standaard instellingen van Google Analytics. Wanneer je Google Analytics (GA) goed inricht, wordt de Bounce Rate ineens heel anders.

    Want: de Bounce Rate is eigenlijk het percentage mensen dat de pagina waarop ze binnenkomt op je website, verlaten zonder iets te doen. En in dat “zonder iets te doen” zit de crux. Want wanneer jij bijvoorbeeld een video op je pagina hebt staan en in GA aangeeft dat “video bekijken” een “event” is, daalt je Bounce Rate enorm.

    Je kunt allerlei acties op je pagina als “event” aanmerken en zo je Bounce Rate verlagen. En dat is op zich ook wel logisch, als je bedenkt dat die events een signaal van betrokkenheid bij jouw website/onderwerp zijn.

    Overigens is jouw uitleg van de Bounce Rate erg algemeen gangbaar en wordt het zo door veel mensen geïnterpreteerd, dus reken ik jou dat beslist niet persoonlijk aan hoor 😉

    Lees hier meer: http://conversieoptimalisatiespecialist.nl/het-geheim-van-het-bouncepercentage/ 🙂

    1. Oeh, voel ik me ineens een beetje dom.

      Jij zegt dus dat je in Google Analytics een event kunt aanmaken voor een pagina?
      Daar ga ik me eens snel in verdiepen, want dat is natuurlijk geweldig. Zeker als daarmee je bounce rate/ percentage daalt.

      Dank je wel voor je toevoeging en extra uitleg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *