Comments: kom maar op met dat commentaar


Toen ik net startte met bloggen vroeg ik me na een paar maanden af waar ik het voor deed. Niemand las mijn artikelen dacht ik, want ik kreeg geen comments.

Ik leerde twee dingen:

  1. Mijn artikelen worden gelezen, dat kan ik zien aan de cijfers in Google Analytics.
  2. Ik kreeg geen reacties, omdat ik er te weinig om vroeg en te weinig aan deed.

Nu hoor ik je denken: waarom zijn die reacties (ook wel comments) zo belangrijk?

In het 3e artikel in de januari reeks “Iedere dag een antwoord” ga ik in op het fenomeen comments en hoe je meer comments op je blog krijgt en ook de vraag of comments nog wel zo belangrijk zijn in 2016. De vorige twee antwoorden lees je hier: Seinfeld en het geheim van de gewoonte en Jargon: de tiener methode om het te vermijden.

Comments en waarom je ze zou moeten willen

Comments - Blog Universiteit

Er zijn verschillende redenen waarom je comments op je blogartikel wilt.

Ten eerste comments maken je blog levendig. Jij bent de enige die toegang heeft tot de cijfers van je blog via Google Analytics en je ziet op die manier ook als enige dat je artikelen worden gelezen. Aan de buitenkant zien bezoekers dat niet. Wanneer je comments op je blogartikel hebt is dat bewijs voor je bezoekers dat zij niet de enige zijn.

Ten tweede comments zijn goed voor Google. Comments zijn een vorm van social proof. Google kijkt steeds meer naar social proof. Ook Google wordt steeds socialer met al die social media platforms op het internet. Met iedere reactie die jij op je artikel ontvangt, krijgt Google een seintje dat er activiteit is op je website en concludeert dat je website interessant moet zijn. Google zorgt graag voor vindbare interessante informatie en je blog zal hoger scoren in de zoekmachineresultaten. Dit noemen we ook wel user generated content, dat is content (inhoud) die door de gebruiker is gemaakt en toegevoegd.

Ten derde comments zorgen voor conversatie op je blog. Je bent dus niet meer aan het zenden, maar ook aan het ontvangen. Een comment geeft jou weer de ruimte om in een antwoord extra informatie toe te voegen en verdieping te geven aan het onderwerp van je blogartikel.

Ten vierde comments zorgen voor interactie met je doelgroep. Ik moet eerlijk toegeven dat het soms best lastig is om op iedere reactie een antwoord te geven, maar voor het beste resultaat is dat wel aan te raden.

Wat kun je doen om meer comments te krijgen?

De grootste vraag waar veel bloggers zoals jij mee zitten is hoe ze meer comments op hun artikel kunnen krijgen. Er is niet één supermethode waarmee je ineens heel veel comments krijgt op je blog. Het is ook iets dat je moet opbouwen. Geduld is daarbij heel belangrijk.

Wanneer je bedenkt dat van de 100 bezoekers op je blog er misschien 1 of 2 een comment zullen plaatsen, dan zie je al direct de verhouding tussen bezoekers en mensen die comments achterlaten. Die percentages zijn heel klein. Om een comment te plaatsen moeten je bezoekers een drempel over.

Je kunt ze daarbij een handje helpen, door ze iets te geven. Je koopt ze als het ware om. Zorg er wel voor dat jouw ‘omkoopwaar’ ook waardevol is voor je lezer/bezoeker. Is dat niet waardevol dan zullen ze nog geen comment achterlaten.

Hieronder een aantal tips om meer comments te krijgen op je blog.Comments - Blog Universiteit

#1 Vraag om comments

Ja het is zo simpel. Je moet er natuurlijk wel om vragen. Dat doe je in je call to action onder ieder artikel. Je vraagt niet: geef je alsjeblieft een comment?

Beter is het om je bezoeker naar aanleiding van het artikel een vraag te stellen. Zo vroeg ik aan het einde van het artikel over Jerry Seinfeld:

Zou jij de Seinfeld methode kunnen toepassen? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Dus eerst een inhoudelijke vraag en daarna het verzoek om de reactie te plaatsen in het commentaarveld onder het artikel.

#2 Deel je artikel via Social media

Hier moet ik zelf ook even in de spiegel kijken. Zo veel van mijn tijd gaat zitten in het artikel, dat ik nog wel eens vergeet om het te delen via Social media.

Social media is een perfecte bron om verkeer naar je blog te trekken en comments te krijgen. Hiermee breng je vooral je artikel onder de aandacht bij mensen die nog niet op je mailinglijst staan.

#3 Geef iets in ruil voor comments

Dit gaat over het omkopen. Omkopen klinkt zo negatief, maar ik bedoel het positief. Je zegt eigenlijk: “Jij geeft mij comments op mijn artikelen en jij krijgt van mij X”. Dat kan een waardevol e-book zijn, een checklist, een video serie, maar ook een korting voor je training of een fysiek exemplaar van je boek (mits je een boek hebt natuurlijk).

#4 Gebruik je master mind groep

Zit je in een master mind groep dan kun je met elkaar afspreken dat je op elkaars artikelen gaat reageren. Je spreekt af dat ze waardevolle comments geven. Leuk blog! of Dank je wel voor het delen! Zijn geen waardevolle comments. Voorkom teleurstellingen en maak afspraken daarover.

Maar dat zijn toch nep comments?

Nee, dat zijn geen nep comments. Het zijn mensen die oprecht hebben nagedacht over de vraag en de vraag in het commentaarveld beantwoorden.

Het heeft ook een psychische werking. Wanneer een bezoeker al een aantal comments ziet staan, zal de drempel lager zijn en is de kans groter dat hij of zij ook een comment plaatst.

Comments - Blog Universiteit

#5 Comments geven op blogs van anderen

Ontvangen begint met geven. Wanneer jij zelf niets geeft, is het nog maar de vraag of je gaat ontvangen. Dit is het voor wat hoor wat principe. En dat is helemaal goed. We vragen ons altijd af, what’s in it for me? In dit geval dus een comment.

Zoek een aantal voor jouw vakgebied interessante blogs op en ga reageren op artikelen. Je geeft niet alleen een reactie, je leest ook nog een interessant artikel. Het helpt ook heel goed om je expertstatus op te bouwen.

Ik kreeg ook de vraag: Ik wil niet reageren op blogs van andere. Wat werkt wel om meer reacties te krijgen?

Uiteindelijk begint het ontvangen met geven. Ook al wissel je comments uit met je master mind groep of een clubje andere ondernemers, ook daar begint het met geven.

Dit is een heel waardevolle manier die werkt. Wil je dus meer comments op je eigen blogartikel, dan zul je moeten beginnen met het geven van comments op artikelen van anderen.

Neem dan als uitgangspunt je dat jij je eigen kennis vergroot door het artikel te lezen en door de vraag te beantwoorden in een reactie.

Welke blogs moet je dan gaan volgen?

  • Het blog van Blog Unversiteit is een mooi begin (;-) )
  • Een blog over ondernemen, bijvoorbeeld het blog van Open Circles Academy
  • Het blog van een concullega collega
  • Een blog waar jouw doelgroep veel komt

Wanneer je kijkt naar het soort blogs, zie je dat het je niet alleen helpt bij het krijgen van meer comments. Je leert er zelf van, je leert van je vakgenoten en je draagt bij aan je doelgroep. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Tot slot over comments

Wat doe je met mensen die helemaal niet willen reageren, omdat het onderwerp te gevoelig is?

Stel die mensen in staat om anoniem te reageren. En zet dat ook bij het invulveld voor een comment. Dat kan voor die groep de drempel al verlagen.

Probeer je zelf zo veel mogelijk uit te dagen allerlei manieren te bedenken om meer comments te krijgen. Zeker als het gaat om #3. Wat kun jij weggeven dat zo waardevol is, dat mensen niet anders kunnen dan een comment achterlaten.Comments - Blog Universiteit

Ander blogexperts zeggen dat in 2016 comments op je blogartikelen minder belangrijk zullen zijn en dat bijvoorbeeld het opbouwen een community veel belangrijk gaat zijn voor je onderneming en je website. Echter, het gesprek met je potentiele klant is belangrijk. Daarom zou ik de comments niet onderschatten, maar tegelijkertijd ook niet overschatten.

Comments zijn leuk en dragen bij aan het succes van je blog en het is social proof. Maar het is niet het enige dat bijdraagt aan het succes van je blog en er zijn andere manieren van social proof.

Het is ook niet iets om je blind op te staren. Besteed er aandacht aan, maar laat het niet een activiteit worden die gaat overheersen. Wanneer je vol blijft houden, komen die comments op een bepaald moment echt wel. En je zult gaan ervaren dat het kicken is om comments te krijgen. En je zult ervaren dat er artikelen zijn waar veel comments op komen en artikelen waar weinig tot geen comments op komen.

Het feit dat je blogt en dat je waarde toevoegt aan de wereld met jouw kennis is een aspect van bloggen dat je niet mag vergeten.

Gewoon doorgaan! Volhouden! Geduld hebben!

In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je daar heel gemakkelijk met heel weinig tijd een gewoonte van kunt maken. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016 in Zwolle.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Wat doe jij nu al om meer comments te krijgen op je blog? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen aan de zijkant, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

6 reacties

  1. Hoi Esther,

    Duidelijke blog. Ik hoor alom, dat bloggen uit is. Door de overload aan informatie en een poging deze bij te houden weet ik ondertussen ook niet meer wie ik moet geloven.

    Groeten en een fijne dag. ????????

    Aafke

    1. He Aafke,

      Je hoort het inderdaad veel dat bloggen ‘uit’ is en dat het ‘dood’ is. Toch zullen er altijd mensen zijn die op zoek zijn naar informatie. Wat mij betreft is bloggen zeker niet ‘uit’ of ‘dood’. Je moet er alleen anders mee omgaan dan voorheen.

      Op jouw blogsucces
      Esther

    1. He Fabiola,

      Dank je wel voor je vraag. Zoals ik al zei, via groepen op Facebook en LinkedIn. En natuurlijk andere social media platforms.
      Ik ga deze vraag verwerken in een blog artikel, dan kan ik er wat dieper op in gaan.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Hi Esther,

    Dank voor je overzichtelijke blog. Ik heb direct een aantal tips geïmplementeerd. Overigens is een blog ook te plaatsen in je nieuwsbrief voor meer lezen toch?

    hartelijke groet, Vick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.