5 manieren om de beste blog onderwerpen te vinden

Blog onderwerpen - Blog Universiteit

Blog onderwerpen bepalen kan voor een blogger een lastige aangelegenheid zijn. Ik weet er alles van. Wat wil je doelgroep nu lezen? Waar kun je jouw lezer echt blij mee maken?

Wanneer ik zelf een blog onderwerp bepaal, sla ik de plank ook wel eens volledig mis.

Dan vraag ik me af of dit wel genoeg waarde heeft. Dan denk ik: zitten ze hier echt op te wachten?

Oh ja en dan moet je ook nog iedere week een onderwerp bepalen.

Iedere week!

Die zoektocht naar blog onderwerpen kan mij helemaal gek maken. Dan wordt het soms toch weer laatste moment werk.

2 soorten blog onderwerpen

Je kunt onderwerpen verdelen in grofweg twee groepen:

  1. Onderwerpen waarvan jouw doelgroep absoluut meer wil weten. Dat zijn de vragen waar je doelgroep mee zit en het zijn de vragen die ze rechtstreeks aan jou stellen.
  2. Onderwerpen waarvan jij weet dat je doelgroep ze absoluut moet weten. Dat zijn de daadwerkelijke problemen waar je doelgroep mee zit. De vragen die ze niet stellen, maar wel zouden moeten stellen.

Hoe ga je nu te werk om die vragen en problemen te achterhalen bij jouw doelgroep? En hoe bepaal ik onderwerpen voor mijn doelgroep?

Andrea Cusinello vroeg aan mij exact deze vraag:

Hoe bepaal je de beste onderwerpen voor je doelgroep?

In dit artikel geef ik je 5 manieren om de beste onderwerpen te bepalen voor jouw blog EN je doelgroep.

Word lid van fora op jouw vakgebied

Blog onderwerpen - Blog Universiteit

Wat is nou een forum? Een forum is een website waar je lid van wordt om toegang te krijgen tot een ledenplatform. In dat ledenplatform kom je op een hoofdpagina terecht waar je allemaal onderwerpen vindt.

Bijvoorbeeld het forum van het vrouwenblad VIVA (let even niet op de reclame). Er zijn verschillende opties. Nieuwe Topics en Actieve Topics en wanneer je naar beneden scrolt zie je onderwerpen staan per categorie.

Een forum is opgebouwd uit verschillende vragen en problemen die leden in een bericht voorleggen aan de rest van de leden en vragen om een antwoord of advies.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een forum over vinden.

Wanneer je helder hebt wie je doelgroep is, kun je in Google aan de slag. Daar kun je heel specifiek zoeken op fora. Wanneer je zoekt op jouw onderwerp en je voegt forum toe, dan krijg je alle resultaten van fora op jouw onderwerp.

Bijvoorbeeld:

Dieet forum

Acupunctuur forum

Baan zoeken forum

Dating forum

Coaching forum

Zo maar een paar onderwerpen waarop ik even snel heb gezocht. Natuurlijk weten jullie veel beter op welke woorden je wilt zoeken als het om jouw vakgebied gaat en welke resultaten daar het beste bij horen.

En wat moet ik nu op dat forum doen?

Wanneer je jezelf hebt geregistreerd als lid, dan ga je meedoen aan ‘gesprekken’. Op een forum is er altijd een algemeen onderwerp waar je jezelf als nieuw lid kunt voorstellen.

DOE DAT OOK!

Vervolgens ga je de verschillende ‘gesprekken’ langs, om te kijken welke vragen worden gesteld, welke problemen mensen voorleggen.

Je krijgt hierdoor de echte vragen en niet de vragen waar jij denkt dat je doelgroep mee zit.

Een forum kun je ook gebruiken om je eigen expertise te laten zien. Je kunt vragen beantwoorden en advies geven.

Lid zijn van een forum is dus tweeledig. Voor je blog is het vooral handig om onderwerpen te bepalen. Je kunt ook zelf vragen stellen, dat maakt het nog krachtiger.

Word lid van groepen op LinkedIn en op Facebook

Zowel op LinkedIn als op Facebook is het mogelijk om lid te worden van groepen. Er zijn ontzettend veel groepen op beide platforms te vinden. In 2011 had LinkedIn al 50.000 Nederlandstalige groepen.

50.000!

Ook Facebook kent een enorme hoeveelheid groepen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een groep voor. En als die groep nog niet bestaat, zet je zelf een groep op.

Voor de groepen op LinkedIn en Facebook doe je hetzelfde als op fora. Je zoekt relevante groepen en je gaat deelnemen. Lever een bijdrage door waarde te bieden en door anderen te helpen, voordat je jezelf en je eigen expertise naar voren schuift.
Juist door anderen te helpen en een bijdrage te leveren laat je je eigen expertise al zien. Daar hoef je dus niet zo heel veel voor te doen.

Houd je concurrent in de gaten

Er zijn business goeroes die zeggen dat concurrentie niet bestaat. Een concurrent is simpelweg een potentiële samenwerkingspartner.Blog onderwerpen - Blog Universiteit

Ben je nog niet zo ver?

Geen probleem. Tot die tijd spreken we gewoon over concurrent, omdat dat nu eenmaal een gemakkelijke term is.

Je zorgt ervoor dat je regelmatig de website van je concurrent bezoekt en rondneust op zijn of haar blog.

Nog beter is om je in te schrijven op de mailinglijst. Daarmee mis je geen enkel blogartikel.

Eén voordeel daarvan is dat je ziet waar je concurrent over schrijft.

Een ander voordeel is dat op die manier kansen voor samenwerking zeker de revue passeren, zodat jij er snel op in kunt spelen.

Wat doe je op het blog van de ander?

Je leest artikelen en je reageert ook op artikelen. Je kunt vast en zeker vanuit jouw expertise een aanvulling doen in de vorm van een extra tip of advies.

Het kan niet anders dan dat jij iets weet dat je concurrent niet weet, puur door een andere ervaring of een cliënt die met een specifieke vraag bij jou is gekomen.

Oh ja, je b

ent niet hetzelfde als je concurrent. Jouw perspectief is anders en ook dat kan helpen om een waardevolle aanvulling te geven.

Het zorgt er in ieder geval voor dat je de aandacht trekt van jouw concurrent, en het liefst zo positief mogelijk, en dat zijn of haar lezers ook eens bij jou komen kijken.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je uit eerste hand de vragen ziet van potentiële klanten. En die vragen zijn weer onderwerpen voor jouw blogartikelen.

Laat je ook inspireren door de blogartikelen van je concurrent. Zeker als het een artikel is waar veel reacties op zijn gekomen of een artikel dat veel is gedeeld. Het onderwerp leeft blijkbaar. Dus hoogste tijd voor jou om daar ook een artikel aan te wijden.

Lees!

Blog onderwerpen - Blog Universiteit

Als professional is het super belangrijk om bij te blijven op jouw vakgebied. Daarvoor ga je naar lezingen van collega’s, bezoek je websites, doe je aan bijscholing en lees je vakbladen en boeken.

Allemaal bronnen die jou helpen om aan onderwerpen te komen voor jouw blogartikelen.

Ben je naar

een interessante lezing geweest? Schrijf er een artikel over.

Kom je een interessant artikel tegen? Verwijs er naar.

Heb je een bijscholingscursus gevolgd? Wijd er een artikel aan.

Lees je een interessant boek? Schrijf een samenvatting/ review.

Er is zo veel materiaal al beschikbaar en daarmee zo veel materiaal dat je kunt gebruiken om blog onderwerpen uit te halen.

Vraag!

De meest gemakkelijke manier om aan blog onderwerpen te komen is VRAGEN.

Blog onderwerpen - Blog Universiteit

Vragen staat vrij en wanneer je een mailinglijst hebt, is dat het eerste wat je aan de mensen op je mailinglijst vraagt.

Een vraag kan zijn:

  • Wat is het grootste probleem waar je op dit moment mee worstelt?
  • Wat is je grootste frustratie als het gaat om [jouw vakgebied/ onderwerp]?

Enige tijd geleden heb ik in een artikel gevraagd waarover ik zou moeten schrijven op het blog van Blog Universiteit. Ik had er een competitie van gemaakt. Onder de vraagstellers heb ik uiteindelijk een exemplaar van Bloggen doe je zo! verloot (erg handig om daar je eigen boek voor te kunnen gebruiken).

Vragen staat vrij en is altijd nog de beste manier om aan onderwerpen voor je blogartikelen te komen.

Heb je een actieve praktijk? Vraag je cliënten waarover ze meer informatie willen of waar hun grootste frustratie ligt.

Er is zo veel voor handen, er is zo veel materiaal waar je uit kunt putten. En deze 5 manieren om aan onderwerpen te komen zijn een goede start om aan de slag te gaan.

Kies er een

tje uit en ga aan de slag.

Zoek ook vooral een manier die bij jou past. Meld je niet aan bij allerlei groepen op LinkedIn als dat niet je ding is.

Geef het wel

een kans! Probeer het uit en beslis later of je er mee doorgaat of niet.

Welke manier pas jij op dit moment toe om aan onderwerpen voor je blogartikelen te komen? Deel het hieronder in het commentaarveld.

 

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.