Vast en zeker hoor je als ondernemer veel dat het belangrijk is dat jij de expert bent op jouw vakgebied.
Jij bent de go-to person als het gaat om…vul je eigen vakgebied maar in. Anderen wijzen jou aan als de expert. Iedereen in jouw vakgebied ziet jou als de expert en jouw klanten zien jou als expert en zullen dus in groten getale naar jou toekomen.
Maar hoe zorg je ervoor dat jij dé expert bent op jouw vakgebied?
Laat het zien
Je kunt niet alleen zeggen dat jij dé expert bent. Al heb je nog zo veel boeken gelezen, al weet je meer dan menig ander op jouw vakgebied, het zegt nog niet heel erg veel.
Maar het kan zeker meewegen als je jezelf gaat profileren als expert. Het belangrijkste is om te laten zien aan de buiten wereld dat jij dé expert bent.
In de eerste plaats kun jij jezelf als expert benoemen. Om er vervolgens naar te gaan handelen.
Zet op je LinkedIn profiel dat jij dé expert bent.
Op je Facebook profiel.
In je Twitteraccount.
Op Instagram.
Laat je zelf zien
Zorg dat je veel in beeld bent op social media. Begin met 1 profiel en breid je zichtbaarheid daarna uit naar andere profielen.
Ooit hoorde ik deze uitspraak over zichtbaarheid op social media:
Zo zichtbaar worden dat het voor jezelf (bijna) oncomfortabel is. Als dat het geval is, ben je goed bezig.
Laat jezelf zien.
De sleutel
Een expert is nou eenmaal iemand die alle weet op zijn vakgebied. Die op de hoogte is van trends, ins en outs, innovatie en andere spelers.
Het draait om de kennis die je als expert hebt. Niet alleen de kennis die in je hoofd zit. Vooral de kennis die je online deelt. Waar het maar kan laat jij je kennis zien en dat jij verstand hebt van wat er speelt, ziet wat de veranderingen zijn en kan inspelen op wat het vakgebied met de kennis doet.
Online betekent dat content.
Content, content en nog eens content.
In wat voor vorm dan ook.
Daarom is bloggen zo’n fantastische manier om het expertstatus op te bouwen en te laten groeien, blogpost voor blogpost.
Er zijn nog meer soorten content:
- Video’s
- Audio (podcast)
- E-book
- Fysiek boek
- Cheatsheet
- Checklist
Content strategie
Veel content maken en publiceren is een strategie die je helpt bij het creëren en onderhouden van jouw expertstatus.
Waar begin je met die strategie?
Neem een video op.
Er is zoveel content die je vanuit een video kunt maken:
- Video op YouTube
- Blogartikel
- Podcast aflevering
- e-Book (nav meerdere video’s)
- Blog op LinkedIn
- Post op LinkedIn
- Post op Facebook
- Post op Twitter
- Facebook live aflevering
Voor de content strategie van een klant neem ik wekelijks 6 video’s op met die klant in de hoofdrol. Naar aanleiding van een onderwerp nemen we een video op die ik vervolgens uitwerk in een blogartikel. Naar aanleiding van het blogartikel maak ik een Facebookpost.
Die ene video, met dat ene onderwerp zorgt ineens voor content op 3 platforms: het blog, YouTube en Facebook.
In 2018 nemen we ook Facebook live op in de strategie.
Daarmee vergroot je de contact momenten die je hebt met je doelgroep.
Hoe meer hoe beter
Het klopt. Hoe meer content, hoe beter het is.
Een paar voorbeelden:
Brian Tracy schreef meer dan 70 boeken.
Tony Robbins schreef meer dan 25 boeken.
Louise Hay schreef meer dan 40 boeken.
En alle bijbehorende content op blogs, in tijdschriften, online trainingen, live trainingen, lezingen…
Hoeveel content publiceer jij op dit moment? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.