E-mail marketing als onmisbaar communicatiemiddel

E-Mail Marketing - Blog Universiteit

E-mail marketing is onmisbaar in een bedrijf met een website en een blog. Zeker wanneer je een blog hebt is dat de manier om e-mailadressen te verzamelen. Je biedt immers waarde en kennis en je laat via je blog zien wat je allemaal in huis hebt.

Een blog zonder opt-in is not done. Je laat zo veel liggen. Je blog is je leadmagneet. Daarmee haal je mensen binnen je circle of trust. Dat is de eerste stap om van lead klanten te maken.

Eenmaal in je circle of trust laat je ze verder met je kennis maken. Met extra informatie, meer kennis, e-books allemaal content die je biedt en gratis weggeeft.

MITS ze hun e-mailadres geven. Dat is het belangrijkste ruilmiddel om iemand in je circle of trust te krijgen.E-Mail Marketing - Blog Universiteit

We noemen het ook wel conversie. Conversie is niet alleen de omzet die je behaalt. Conversie kun je op heel veel punten op je website en blog behalen.

  • Van bezoeker naar subscriber
  • Van subscriber naar commenter
  • Van subscriber naar koper van je lage frontend bijvoorbeeld een boek
  • Van frontend naar backend
  • Van backend naar upsell

Er zijn zoveel soorten conversie en op zoveel plekken op je website en blog waar je conversie kunt behalen. Het is daarbij belangrijk dat je weet wat je wilt dat je bezoeker doet.

Van bezoeker naar subscriber is een conversiemoment waar heel veel bloggende ondernemers zoals jij mee worstelen.

E-mail marketing en wat je absoluut moet doen

Nu kan ik je zeggen wat je niet moet doen. Maar ik vind het veel belangrijker om je te vertellen wat je absoluut moet doen.

E-mail marketing draait om het opbouwen van vertrouwen.

Om van je bezoeker een subscriber te maken bied je iets aan. Je houdt hem (of haar) als het ware een bot voor (of een wortel).

Wat is dat bot?

Dat bot is een waardevol stuk informatie en dat kan in vele vormen voorkomen:

  • e-book
  • e-course
  • video
  • checklist

Zo waardevol dat hij (of zij) er direct mee aan de slag kan en ook resultaten kan behalen. Dat is waardevol. Dan blijf je on-top-of-mind bij je bezoeker die net een subscriber is geworden.

Daarna zorg je ervoor dat je die waardevolle informatie ruilt voor een e-mailadres, anders heeft e-mail marketing natuurlijk geen zin.

Dat e-mailadres gebruik je om een follow up te sturen. Nadat je de waardevolle info heeft gegeven, stuur je in de dagen of weken (maximaal twee weken) regelmatig een e-mail. Je vraagt of er nog vragen zijn en wat je subscriber van de informatie vindt. Je geeft aanvullende informatie om het nog waardevoller te maken.

De follow up is de eerste stap in het opbouwen van een relatie met de subscriber.

E-mail marketing draait om het opbouwen van een relatie

Wanneer je een onderneming hebt, maak je van leads vrienden, van vrienden klanten en van klanten ambassadeurs. Het gaat om vertrouwen opbouwen.

Nu je dat e-mailadres hebt is het niet de bedoeling om continue met iedere mail te verkopen. Het e-mailadres gebruik je om nog meer waardevolle info te sturen door middel van je blog. Iedere week een nieuw artikel.

En stuur tussendoor een extra gratis e-book of een extra tip. Iets wat speciaal voor je mailinglijst is. Dat wordt altijd enorm gewaardeerd.

Denk hier eens aan: waarom zou iemand op je mailinglijst blijven staan als hij (of zij) de informatie ook ‘gewoon’ op je website kan vinden, net als ieder ander?

Bied meer

Bied exclusieve informatie

E-Mail Marketing - Blog UniversiteitE-mail marketing gebruiken om te verkopen

Dan komt er natuurlijk een punt dat je de mensen op je mailinglijst je nieuwe product wilt aanbieden. Je weet immers zeker dat ze er baat bij zullen hebben.

Dat moet je ook absoluut doen.

Wanneer je dat niet doet, heb je geen business.

Zijn er mensen die zich uitschrijven naar aanleiding van die promotie e-mails?

Absoluut.

Moet jij je dat aantrekken?

Absoluut niet. Dit zijn namelijk mensen die toch niet van je zouden kopen. Nu niet en in de toekomst niet. Dus beter kwijt dan rijk.

Denk er wel aan dat je voor die mensen op je mailinglijst betaalt.

Ik gebruik aWeber en ik betaal naar de hoeveelheid mensen die op mijn lijst staan. Dus hoe meer mensen er op mijn lijst staan, hoe meer ik aan aWeber kwijt ben. Waarom zou ik voor iemand betalen die nooit van me zal kopen?

Dus promoot je producten en je dienstverlening. Geef je mailinglijst extra bonussen of korting. Dat is het voordeel dat ze op je mailinglijst staan. Benoem dat ook. Dan is dat maar gewoon duidelijk.

Mijn e-mail marketing? Ik heb niet eens een lijst

Om aan e-mail marketing te kunnen doen, moet je wel een lijst hebben. Het maakt niet uit hoe groot die lijst is.

Wanneer er 10 mensen op je lijst staan, ga je aan e-mailmarketing doen. Je moet ergens beginnen. Ga niet wachten tot er 100 of 200 op je lijst staan.

Wanneer je vanaf dag 1 e-mail marketing gaat inzetten waarvoor het bedoelt is, om je bedrijf te laten groeien en zo nog meer mensen te helpen, dan filter je vanaf dag 1 de mensen die toch niet bij je gaan kopen.

Het is ook uitproberen, doen, leren en herhalen.

Hoeveel % conversie mag je verwachten? Minder dan 10%, misschien nog wel minder dan 5%. Met die percentages en het formaat van je mailinglijst, weet je wat je te doen staat. Zorg dat die mailinglijst gaat groeien.

Geen lijst? Gebruik LinkedIn om je lijst te laten groeien.

Heb jij vragen over e-mail marketing? Stel ze hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel in je netwerk, zodat anderen er ook van kunnen profiteren.

3 reacties

  1. Leuke blog, en ik heb inderdaad een vraag.

    Ik blog me scheel met mammacando.nl. Iedere week een blog ik zorg dat het op Facebook terecht komt. Daar wordt nauwelijks gereageerd dus laat staan dat er mensen van daar naar mijn site toe gaan. Hoe kan ik dit doorbreken?

    Of moet ik ook voor klanten via LinkedIn werken? Zo ja hoe dan?

    Ik vind het lastig.

    Groetjes en bedankt voor een inspirerend artikel.

    Niels

    1. He Niels,

      Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt dat het niet lukt om reacties op je blog te krijgen.

      Ik heb een idee hoe ik je kan helpen. Daarvoor neem ik via mail contact met je op.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Esther, goed artikel! E-mail marketing wordt vaak onderschat en totaal verkeerd ingezet. Ik maak zo vaak mee dat er of totaal geen follow up is, of wel een follow up voor 6-9 dagen en daarna hoor het helemaal NIETS meer! Zo fout, dan heeft het geen enkele zin om een lijst op te bouwen, want hiermee bloed het weer dood.

    Conclusie, werk elke dag aan het verkrijgen van leads en zorg ervoor dat de leads klanten van je worden, dan pas je e-mail marketing in zijn essentie toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.