Efficiënt bloggen in 5 stappen

Efficiënt Bloggen - Blog Universiteit

Iedere week lever ik weer een strijd met mezelf.

Ik zeg tegen jou dat het zo belangrijk is om op tijd een artikel te schrijven, zodat je niet op het laatste moment zit te stressen.

En wat doe ik?

Ik stress op het laatste moment.

De avond van te voren ben ik tot een uur of 10 bezig om alles voor elkaar te maken. Gelukkig lukt dat steeds, maar ik merk bij mezelf dat het ook niet echt lekker werkt.

Stress is gewoon niet leuk/ goed/ fijn/ tof….. (vul je eigen woord maar in).

Nathan Veenstra vroeg mij: Wat is een goed systeem om efficiënt te bloggen?

Efficient Bloggen - Blog UniversiteitNOU Nathan. Niet wat ik doe.

Bij mij is het hoog tijd dat ik het goede voorbeeld ga geven.

Ik ben op dit moment een aantal stappen aan het zetten om efficiënt te bloggen. Niet op het laatste moment, zonder stress en minstens een week vooruit.

 

Welke stappen dat zijn?

Dat ga ik in dit artikel met je delen.

Stap 1 Maak een lijst van onderwerpen of vragen waarover je kunt schrijven

Een lijst geeft meteen al rust. Met een lijst met onderwerpen weet je zeker dat je een belangrijk onderwerp niet vergeet. Ga er dus rustig voor zitten om zo’n lijst te maken. Dat kun je doen met mindmappen. In Bloggen doe je zo! beschrijf ik methode uitgebreid, zodat je in korte tijd een mooie lijst kunt maken.

Een andere manier om die lijst te maken is je doelgroep de vraag stellen:

Waar worstel je op dit moment mee als het gaat om [jouw vakgebied]?

Of

Wat is op dit moment je grootste frustratie als het gaat om [jouw vakgebied]?

Bijvoorbeeld:

Waar worstel je op dit moment mee als het gaat om bloggen?

Wat is op dit moment je grootste frustratie als het gaat om afvallen?

Daar komen vaak heel mooie onderwerpen uit. Onderwerpen die je zelf vaak niet kunt bedenken. En het geeft je meteen inzicht in wat er leeft binnen je doelgroep.

Stap 2 Schrijf elke dag 5 minuten

Elke dag! Consequent!

Het is lastig je zelf een gewoonte eigen te maken, maar wanneer je er een heel kleine gewoonte van maakt, wordt het meteen een stuk gemakkelijke. Kaizen heet dat.

Kies één van de onderwerpen uit de lijst en verdeel die weer in 3, 4 of 5 tips. Maak van iedere tip/ manier/ methode een vraag. En beantwoord elke dag die vraag.

Na 3 of 4 dagen heb je een artikel af!

Stap 3 Redigeer het artikel dat je hebt geschreven

Niet direct, nadat je het af hebt. Dan is het nog te vers. Het beste is om het concept minstens 24 uur te laten liggen.

Pas na 24 uur pak je het artikel er weer bij en lees je het na. Je gaat schrappen, toevoegen en verbeteren. Alles om je artikel nog beter te maken.

Ondertussen ga je gewoon door met dagelijks schrijven. Heb je 1 artikel klaar? Pak het volgende onderwerp van je lijst en herhaal het proces dat ik hiervoor beschreef.

Stap 4 Plaats het artikel op je blog

Je gaat nog niet publiceren.

Je zet het artikel alleen nog maar op je blog en je slaat het als concept op. Niemand ziet het nog, maar het staat wel op je website.

Zorg voor een goede opmaak, pas SEO toe, plaats afbeeldingen.

Doe alles wat je moet doen, zodat je alleen nog maar op Publiceren hoeft te klikken.

Je kunt ook de mailing alvast schrijven in je autoresponder en de link toevoegen en de mailing programmeren.

Efficient Bloggen - Blog Universiteit

En als je dan toch bezig bent, schrijf je ook een paar berichten voor Twitter, Facebook en LinkedIn.

Doorgaans kost deze stap mij het meeste tijd. Houdt daar dus rekening mee in je planning.

Stap 5 Publiceer!

Het enige dat je nu nog hoeft te doen is het artikel publiceren. Je klikt op de knop of je zet het artikel klaar door het te programmeren. Dan gaat het helemaal van zelf.

Ik merk bij veel bloggende ondernemers zoals jij dat de bottleneck zit bij het daadwerkelijk schrijven, dus bij stap 1 en 2. Als het artikel er eenmaal is, lijkt het of de rest van zelf gaat.

Focus jezelf op die eerste twee stappen. Maak van dat schrijven een gewoonte. Ieder dag weer.

Je hoeft ook niet meteen te publiceren.

Je kunt ook eerst een paar artikelen schrijven. Dan heb je een voorraad, voor als je het echt niet meer weet.

MAAR wanneer je deze stap volgt, zal dat moment van help-ik-weet-echt-niet-meer-waarover-ik-moet-bloggen niet meer komen.

Waar zit bij jou de bottleneck als het gaat om bloggen? Deel het antwoord hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

4 reacties

  1. Hoi Esther,

    Ik heb gisteren mijn blog geschreven en direct gepubliceerd. Bij mij is perfectionisme een valkuil, bij het herlezen denk ik dan: nee, wat zou iemand hier nu aan kunnen hebben. En dan publiceer ik het niet.

    Gisteren ging dat dus heel anders, ik heb eerst een artikel geschreven, dat nog niet waardevol genoeg is, maar daarna kwam er een artikel dat helder uit mijn handen kwam. DAT heb ik meteen gepubliceerd, voor ik door de waan van de dag ineens te druk zou zijn (tweede bottleneck).

    Ik vind de mailing schrijven in Mailchimp en publiceren op Twitter en Facebook nog lastig. Dat lukte me niet. Werkt er iemand met Mailchimp die van daaruit de publicatie doet naar Twitter en Facebook? Daar wil ik graag meer over weten. Ik ga alvast nadenken over het volgende blog voor over 2 weken. En bezig met de lijst van onderwerpen. en dagelijks iets kleins schrijven. Goed idee!

    Dit is trouwens mijn blog geworden: The Wakeup Call
    Over wat je doet als het even niet zo lekker loopt met jou en je onderneming, tips zijn welkom!

  2. 1. Ik heb een eigendomsrecht ‘gekocht’ voor een naam van een website. Die wil ik gaan koppelen met mijn toekomstige bedrijfsnaam. Echter ik wil onder mijn eigen naam bloggen en zo nu en dan daar items van mijn bedrijf aan koppelen. Hoe houd ik dit gescheiden en kan dit onder dezelfde websitenaam?

    2. Als ik een blog wil onder WordPress en ik heb een websitenaam, waar moet ik dan hosten? Moet ik een provider zoeken of hoe werkt dat?

  3. Dit is een fantastisch herkenbare zin (uit de nieuwsbrief): “Bij stress gaat bij mij ook de wet van Murphy werken. Alles wat fout kan gaan, gaat ook fout”.

    Wat ik bij mezelf merk: Er gaan ook dan ook ineens dingen fout die helemaal buiten je invloedssfeer schijnen te liggen. Heeft iemand hier een verklaring voor?

    Bedankt voor het artikel.

  4. De bottleneck wat betreft bloggen ligt bij mij niet aan het bloggen zelf. Vandaag heb ik 2 blogs geschreven. Het idee voor de eerste (over de behoefte aan intimiteit) ontstond toen ik wakker werd en nog nadoezelde en de tweede blog (over hulp vragen) was gewoon mijn opschrijven wat ik net over de telefoon allemaal gezegd had.

    Het klinkt misschien vreemd, maar als ik naar mezelf luister dan hoor ik geregeld hele wijze adviezen. Het is zonde als anderen daar niet van meeprofiteren! De genoemde blogs kan je over een tijdje lezen op individuo.nl/blog/…ik leg ze nog even in de week en plan ze daar in.

    Om terug te komen op de bottleneck, die heb ik ook. Ik zou dolgraag heeeel veeeel reacties op mijn blog willen ontvangen. Maar “mijn” single lezers reageren nauwelijks. Hoe kan ik ze hiertoe verleiden?

Laat een antwoord achter aan Marieke Smeding Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *