Waarom nieuwsbrieven opruimen een slecht idee is

Emaillijst - Blog Universiteit

De zomer staat voor de deur. En dat is voor veel ondernemers een moment om te gaan opruimen. Ook voor mij: op zolder, in de tuin, de schuur. Wat gaat weg en wat mag blijven.

Ook digitaal een goed moment om te kijken wat er dagelijks allemaal je mailbox instroomt.

En daar begint het…..

Emaillijst - Blog Universiteit
Emaillijst

Je abonnementen opruimen van zus en zo emaillijst bijvoorbeeld. De enige klik die er plaatsvindt is de klik op de knop UITSCHRIJVEN.

Toch is dat niet altijd de juiste stap.

Ik begrijp goed dat je soms een ‘overload’ aan informatie krijgt via blogs en websites van anderen. Dat is niet altijd even prettig.

Je mailbox loopt dan zo snel vol met allerlei interessante informatie. Maar als je er geen tijd voor neemt om het te lezen ga je het als spam ervaren en dat is het bijna logisch dat er een moment komt dat je gaat uitschrijven.

Je hebt al zo veel te doen. Ondernemen is geen peulenschil. Oh ja en je eigen blog, dat moet je ook nog bijhouden. Dan heb je toch geen tijd om al die blogartikelen van anderen te lezen….

Emaillijst met dubbele agenda

Een emaillijst heeft als functie voor jou als ondernemer om prospects binnen te krijgen. Warme leads die gemakkelijker om te zetten zijn naar kopers van jouw product.

Niet voor niets zegt iedere internet ondernemer dat het geld in de lijst zit. En dat is nog steeds een waarheid als een koe. Het is en blijft van belang om je emaillijst op te bouwen.

Daarnaast dient een emaillijst er voor de inschrijver voor dat hij of zij waardevolle informatie krijgt in de vorm van blogartikelen. Je hebt je vaak niet voor niets ingeschreven om een gratis e-book te krijgen dat je verder helpt of een video die precies het probleem aanpakt waar jij mee kampt.

En ik blijf zeggen dat het geld in de lijst zit en dat het ook voor jouw onderneming belangrijk is om een emaillijst op te bouwen.

Uitschrijven? Slecht idee!

Emaillijst - Blog Universiteit
Emaillijst

Ik heb mijn mailbox ook eens geïnspecteerd en realiseerde me dat ik op heel veel nieuwsbrieven was ingeschreven en op heel veel emaillijsten stond. De meerderheid las ik niet eens. Er waren er maar een paar die ik elke keer openende.

Er waren ook e-mails die ik de ene keer wel openende en de andere keer niet. En bij het gros dacht ik: Das interessant, dat ga ik later nog eens lezen.

Toch is massaal uitschrijven een slecht idee.

Zo kreeg ik eind 2014 een mail van een internet ondernemer die in een eindejaar overzicht vertelde wat hij het afgelopen jaar allemaal had gedaan en bereikt en waar hij trots op was.

Zijn mail inspireerde mij. Het gaf mij een idee voor een blogartikel.

Wanneer je je ineens uitschrijft voor heel veel nieuwsbrieven en emaillijsten mis je ook veel inspiratie. Als bloggende ondernemer die altijd opzoek is naar nieuw materiaal om over te bloggen, zijn de nieuwsbrieven van anderen een geweldige bron van informatie.

Een e-mail doet altijd wat met je. Of het nu positief of negatief is. Het brengt iets teweeg. Een gedachte, een gevoel. Iets dat je kunt koppelen aan je eigen onderneming het kunt delen met je eigen lezers.

Beschouw al die e-mails dus niet alleen maar als vervelend en mailbox vullend en tijdrovend. Beschouw ze als een waardevolle toevoeging op jouw inspiratie voor je eigen blogartikelen.

Ja maar…..

Ik hoor je al zeggen: JA MAAR, het is toch niet de bedoeling om overal maar lid van te blijven.

Absoluut niet!

Hoe beslis je of je e-mails van iemand wilt blijven ontvangen of niet?

Dat is voor iedereen anders. Wat voor de één waardeloos is, is voor de ander juist weer heel waardevol.

Misschien sta je wel op iemands emaillijst om te wachten op een mooie aanbieding voor een training of dienstverlening.

Of je staat op een lijst, omdat je de reacties die op het blog artikel komen ook zo waardevol vindt.

Emaillijst - Blog Universiteit

INSPIRATIE

Voor mij is inspiratie een belangrijke beweegreden om op iemands emaillijst te blijven of om lid te blijven van een nieuwsbrief.

Ik weet nooit wanneer ik iets kan gebruiken. Soms komt het onverwacht, zoals dat eindejaar overzicht van die internet marketeer.

Bedenk nog een keer heel goed waarom je in de eerste plaats je e-mailadres hebt achtergelaten, voordat je op uitschrijven klikt.

Wanneer is een inschrijving voor jouw waardevol? Laat een reactie achter hieronder in het commentaarveld.
Wanneer je een reactie achterlaat krijg je van het ebook ‘Ebook schrijven in een middag’ cadeau. Ik zie je reactie graag tegemoet.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

25 reacties

  1. Waarom ik van een aantal nieuwsbrieven lid ben:

    Als eerste omdat ik getriggerd ben door wat de schrijver te beiden heeft. Dit kan zijn privé of zakelijk. Daarnaast blijf ik graag op de hoogte van nieuwe dingen op mijn vakgebied en nieuwsbrieven leveren die meestal.

    En ja net als jij Esther levert het inspriatie op.

    Zelf geven we ook een nieuwsbrief uit met nieuwtjes op de woningmarkt. Er wijzigt zoveel dat kun je als particulier niet allemaal bij houden. Wil je op de hoogte gehouden laat me dat dan weten dan laat ik de nieuwsbrief ook bij jou komen iedere maand.

  2. Ik lees regelmatig nieuwsbrieven van anderen en krijg daardoor inderdaad veel inspiratie en ideeën. Daardoor zijn al meerder blogs ontstaan. En houd ik hiermee de markt in het oog. Ik ben het dus eens met jouw artikel.

    Ik kijk uit naar je e-book. Dank je wel alvast.

    Hartegroet Tamara Beekmans

  3. Leuk artikel Esther, geeft goed de essentie weer waarom ik ook vrij veel nieuwsbrieven ontvang.

    Primair om bij te blijven op mijn vakgebied. Dat zijn overigens vaak geautomatiseerde berichten n.a.v. een nieuw blogbericht. Daarnaast vind ik het interessant om opmerkelijke en succesvolle ZZP’ers te volgen die geld verdienen via internet. Sprekers, specialisten op het gebied van bloggen (jaja), bouwers van WordPress websites, business coaches, etc.

    Om me te laten inspireren door hun kennis, te leren hoe ze mij weten te overtuigen, of juist niet, me te verwonderen dat hun mail niets anders is dan een stukkie tekst en dat het me toch raakt, en hoe dat komt….

    Kort gezegd: met te laten inspireren en ervan te leren ook!

    1. He Thijs,

      Wat grappig! Dat zeggen anderen dus ook. Het is dus vooral belangrijk dat het waarde biedt en dat het inspireert.

      Jij zegt als enige ‘bij blijven op mijn vakgebied’. Een heel goede denk ik zo. Ik ben ook geabonneerd op nieuwsbrieven van andere bloggers over blogger. Niet iedereen natuurlijk, maar de voor mij relevante.

      Dank je wel voor je aanvulling!

  4. Ik kies bewust voor het inschrijven op nieuwsbrieven, omdat ze interessante informatie bevatten of inspireren.

    Na een tijdje blijkt dan welke ik wel lees en welke niet. Voor die ik niet lees, schrijf ik me dan uit.

    Ik lees liever twee brieven echt goed en haal er wat uit dan dan ik er tien krijg en er niet echt iets mee doe.

    Ik word ook steeds kritischer. Halen deze mails me van mijn werk of zorgen ze ervoor dat ik juist aan het werk ga? In het laatste geval, werken ze, in het eerste niet.

  5. Hoi Esther,

    Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik ben ook op veel geabonneerd en soms denk ik ´dit lees ik lang niet allemaal, dus uitschrijven´ en toch blijf ik geabonneerd.

    Soms kom ik dan ook weer iets interessants tegen en ben ik blij dat ik ben gebleven.

    Een andere reden is ook dat ik mensen blijf volgen wiens visie ik belangrijk en goed vind.

    Bij anderen ben ik ook weer gewoon nieuwsgierig. Iets heeft mij getriggerd om me te abonneren en dat ´íets´ blijft.

    Soms merk ik dat het inschrijven ook te maken had met een bepaalde ontwikkelingsfase waarin ik me bevond. En op een gegeven moment kan ik erachter komen dat ik die fase achter me heb gelaten en ga ik me wél uitschrijven.

    Leuke post! Dank je wel.

  6. Hoi Esther,

    Herkenbaar dilemma. Waar zit het optimum? Soms denk ik door de bomen het bos niet meer te zien.
    Het wordt (echt) vervelend wanneer ik belangrijke e-mails over het hoofd ga zien door de blog gerelateerde e-mails.

    Ik ben aan het broeden op een idee om kwaliteit en kwantiteit met elkaar in balans te brengen, maar ik ben er nog niet uit.

    Een prikkelende titel (zoals de jouwe nu) triggert me om (toch) te lezen.

    Grootse groet,
    Marjolein

    1. He Marjolein,

      Het gaat er natuurlijk om wat het jouw brengt. Het is leuk om op iemands lijst te staan, omdat je het de ander gunt. Maar jij en ik weten, dat dat natuurlijk niet de bedoeling is van een mailinglijst.
      Een mailinglijst opbouwen gaat om geld verdienen. Het zijn prospects die je verzameld.

      Dat wil niet zeggen dat ik de mensen die op mijn mailinglijst geen waarde wil bieden. Ik ben daar iedere dag mee bezig, met de vraag: hoe kan ik meer waarde toevoegen.

      Dat kan ook een vraag zijn voor jou: hoe voegt het bij mij waarde toe?

      Anouk zegt het in haar reactie ook: Ik lees liever twee brieven echt goed en haal er wat uit dan dan ik er tien krijg en er niet echt iets mee doe.

      Dank je wel voor je toevoeging.

  7. Afmelden voor nieuwsbrieven doe ik af en toe, omdat het me te veel wordt.

    Ik wil ze dan ook graag lezen en als de tijd me daarvoor ontbreekt, gaan ze me dwars en op mijn nek zitten.

    Wel een goed idee om ze als inspiratie te zien en niet als iets dat nog moet.

  8. Hoewel ik kritisch ben en blijf op de nieuwsbrieven waar ik op ingeschreven ben, hebben de titel en het intro in je nieuwsbrief me getriggerd Esther.

    En je hebt gelijk: de inspiratie is wel een super relevante reden om in ieder geval een aantal nieuwsbrieven wel te blijven ontvangen. Dank daarvoor!

    Waar ik me wel voor uitschrijf zijn de typisch Amerikaanse mails van bedrijven waarvan je een product hebt gekocht. Sommige mailen liefst dagelijks en dat gaat me echt te ver. Na 2 à 3 dagen zoek ik dan toch echt heel snel die ‘unsubscribe’ knop. En dat is dan vooral ook omdat er werkelijk geen waarde voor mij zit in hun generieke mails.

    Wees gerust, voor jouw nieuwsbrief geldt dat niet, dus ik blijf jou nog wel even volgen hoor! 😉

    1. Gelukkig Nathan!

      Er zit een risico in dat lezers zich zouden gaan uitschrijven, na het lezen van dit artikel. Dat is tot nu toch niet gebeurd. 😉

      Die Amerikaanse e-mails, daar houd ik ook niet van. Ze hebben 1x waarde gegeven en daarna zijn het meestal alleen promotie e-mails en willen ze je iets verkopen. Uitzonderingen zoals Jeff Walker daargelaten.

      Dank je wel voor je toevoeging.

  9. Heel herkenbaar! Ik kom ook om in de nieuwsbrieven en er zijn er maar een paar die ik echt altijd lees. De meeste lees ik af en toe of scan ik door.

    Ik leer ervan wat mij aanspreekt en wat niet. Hoe ik dingen wel wil doen en hoe niet. Hoe ik mijn eigen nieuwsbrieven beter kan maken en wat ik beter niet kan doen. Kortom inspiratie dus.

    En ja, ik schrijf me ook wel eens uit op nieuwsbrieven, dat is dan meestal omdat ze me dan te lang te weinig waarde of inspiratie hebben gegeven.

    Sinds een paar maanden heb ik een filter ingesteld, zodat alle blogs direct in één map terecht komen en mijn inbox overslaan. Zo kun je op een vast moment je nieuwsbrieven doorkijken zonder dat je inbox ondersneeuwt.

    Een aanrader om te doen dus!
    Groetjes,
    Nicky

  10. Hoi Esther, waarom ik geabonneerd ben op nieuwsbrieven: Omdat ik, zoals jij al schrijft, hoop daar inspiratie uit te halen.

    Verder hoop ik op tips en trucs waar ik iets mee kan. Ook blijf je op de hoogte van wat er zoal leeft onder de mensen, in de ‘kring’ waar je je e-mails van ontvangt. En info die minder nuttig is doe ik ‘snel’ aan de kant.

    Ik bewaar ze ook, om evt. later nog eens door te lezen. Je bouwt op die manier wel een groep op van mensen waar je ‘wat mee hebt’ zeg maar. En dat kan heel nuttig zijn.

    Als het me te veel gaat worden vind ik de tip van Nicky een hele goeie. Ik kan mij ook voorstellen, dat ik op termijn toch wat weg ga doen, als het echt niets toevoegt. Maar ik abonneer me niet zo snel, dus ik denk, dat ik niet snel iets weg zal doen.

    Wat mij opvalt, vind ik wel ‘grappig’, is, dat het voor ieder toch zo’n beetje gelijk is. Ik had eerst mijn eigen reactie geschreven, en toen de rest gelezen, en ik dacht “wat ik zeg is niks nieuws”. Maar zo is het dus blijkbaar voor de meesten.

  11. Hoi Esther,

    Ook ik haal inspiratie uit de diverse nieuwsbrieven, en daarnaast is het een manier om op de hoogte te blijven op verschillende vakgebieden.

    Wel houd ik af en toe opruiming, als ik in een langere periode eigenlijk geen bruikbare informatie heb ontvangen.

    Groeten, Tessa

  12. Ik schrijf mij uit als ik al enige maanden niets met de informatie van de verzender heb gedaan.

    Echter: onlangs opende ik na ca 1 jaar eindelijk weer de Nieuwsbrief ve ondernemersclub in Assen. Er bleek een bericht van de KvK Assen-Drenthe in te staan – even klikken – met een aanbod voor een Groeivoucher. Resultaat: ik ontvang € 2200 voor strategische ondersteuning voor het opzetten van mijn landelijke franchise-formule voor Emotie-eten de baas / 10kilolichter.nl!

  13. Ik ga ook voor de inspiratie.

    Daarnaast vind ik het fijn als ik het praktisch kan toepassen en er dus ook meteen profijt van heb. Ik kan anders weleens teveel ideeën krijgen die ik nooit allemaal uit kan voeren en dan niet kan kiezen waar te beginnen. Daarom wil ik nog weleens uitschrijven.

    Een strategie die ik nu volg is om de nieuwsbrieven in mappen op te bergen en dan eventueel later te bekijken.

  14. Hi Esther,

    Ik kies er voor om mensen wel of niet te volgen op basis van inhoud. Hoe nieuw is de info die ze me brengen? Wat leer ik er van? En inderdaad, inspireert het me? Nieuwsbrieven die alleen maar herhalen wat al algemeen bekend is of uitsluitend hun diensten promoten, daar schrijf ik me na 3x lezen voor uit.

    Overigens lees ik nog liever via een RSSreader wat iemand op zijn blog publiceert dan dat ik eindeloos veel nieuwsbrieven in mijn email ontvang. Maar qua beoordeling van de inhoud is dat dezelfde keus.

    Tip voor iedereen: maak een apart emailadres voor nieuwsbrieven. Zo loopt het niet door je werkmail heen en kun je op een rustig moment en met aandacht al die nieuwsbrieven achter elkaar even doorbladeren. De kans dat je ze dan leest wordt veel groter. En zoals Esther zegt: je had toch een reden om ze te gaan volgen.

    Groet,
    Renee

  15. Ik herken het dilemma wat hierboven tot uitdrukking komt: de overdaad aan informatie (en prikkels) tegenover: dagen van maar 24 uur en dat wat je in werk en leven allemaal wilt en moet.

    En… dingen vragen bijna altijd meer tijd dan je denkt. Mijn eigen brede nieuwsgierigheid en makkelijke afleidbaarheid is hierin een grote valkuil.

    Wat me helpt is het aanbrengen van meer focus en ordening: van mijn inbox tot het bewaren en opslaan van informatie.

    Een GTD-opbouw van mappen in mijn inbox helpt me en het bewaren van (fysieke) artikelen in thema mappen, ‘op korte termijn lezen’, of evt. lezen als ik veel tijd heb. Daarbij dan af en toe met m’n ogen dicht stapels best interessante artikelen/blogs, etc. weggooien.

    Er zijn mensen die hier veel makkelijker/anders mee omgaan. Dat is bijna altijd, net als mijn ‘motieven en aanpak’ uit hun drijfveren(profiel) te lezen. Dat helpt dus ook.

  16. Precies zoals je zegt Esther. Veel mails waar ik op geabonneerd ben inspireren me tot het schrijven van mijn eigen teksten.
    Ik blijf ingeschreven bij de mailings van ondernemers waar ik van kan leren, die me inspireren en met wie ik samen kan werken.

    Wat ik nog nodig heb is iemand die in een middag er voor zorgt dat een deel van die inkomende post niet in mijn inbox komt, maar direct in het mapje van degene die de mailing verzend. Ooit is het me uitgelegd….ik weet het niet meer en wil het nu uitbesteden.

    Dank voor je blog…en je boek, dat ik net uit heb.

    Hartelijke groet en ik zie uit naar je volgende blog

  17. Sommige nieuwsbrieven volg ik tijdelijk omdat het bij n project past waar ik dan (bijna) mee bezig ben. Want de info is altijd actueel en dus goed bruikbaar als inleesstof voor mij maar ook voor scholieren die deelnemen aan het project.

  18. Ik voel ke soms een nieuwsjunkie, zoveel nieuwsbrieven komen er binnen. Een gedeelte gaat over opvoeding, andere over ondernemen en een derde groep over mijn vakgebied. Ook een deel voor de zelfontwikkeling. Er zijn inderdaad een aantal mails die ik wel vaak open en anderen waar ik de titels van scan.

    Inspiratie voor een blog kan zomaar uit een losse opmerking en dan weer uit een artikel of gebeurtenis komen. Als ik er genoeg van heb of merk dat ik de mail al 6 x heb verwijderd zonder te lezen ga ik aan uitschrijven denken. Anders blijven ze maar mooi binnenkomen op mijn speciale mailadres dat ik hiervoor heb aangemaakt. Zo blijven ze ook uit mijn ‘belangrijke mail’ .

  19. Dankjewel Esther voor weer een ‘eye-openend’ verhaal…

    Het toeval wil dat ik me net weer van vele nieuwsbrieven heb uitgeschreven. Het frustreerde me dat ik meer met andermans blogs bezig was dan met mijn eigen werk. Natuurlijk vind ik het ook inspirerend maar vaak werkt het ook averechts op mij en kan het me ‘verlammen’.

    ‘Wie zit er nou op nóg meer informatie te wachten’, vraag ik me dan vertwijfeld af…En weet tegelijk dat daar voor mij de uitdaging ligt. Ik wil namelijk een blog schrijven over hoe we ons leven kunnen versimpelen en meer gemoedsrust kunnen ervaren. “Teach what I have to learn most” zeg maar ;-).

    Ik wens je een zalige zorgeloze zomer !

  20. Hoi Esther,

    Dank je wel voor datgene wat je ons biedt! Bij nieuwsbrieven lees ik de titels van de blokjes of er iets interessants of inspirerend tussen zit. Als dit zo is, lees ik alleen dat stukje. De nieuwsbrieven waarin dit niet het geval is, schrijf ik me na een tijdje uit. Als ik iets zie waarvan ik denk, deze informatie zou ik nog wel eens nodig kunnen hebben, dan bewaar ik de nieuwsbrief.

    Hartelijke groet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.