Het gaat over een call to action. Vrij vertaald is het een ‘vraag om actie’. Je wilt dat de bezoeker van je website actie gaat ondernemen op jouw website. Wat voor actie dan ook. Het is dus belangrijk op een call to action te hebben die ervoor zorgt dat mensen ook daadwerkelijk actie gaan ondernemen.
Aartjan van Erkel noemt zoiets een GELE BANAAN. Hij stelt dat die gele banaan duidelijk zichtbaar moet zijn op je website.
Het is natuurlijk geen gele banaan. Hij vergelijkt het met een banaan om dat die zo opvallend is. Volgens Aartjan van Erkel moet je die gele banaan op je site kunnen herkennen als je op een afstand door je wimpers heen heel duidelijk een die gele banaan kunt zien op je eigen of de website van iemand anders.
Zie je die niet, dan is je gele banaan ook niet duidelijk genoeg en is er werk aan de winkel.
Hoe opvallender hoe beter.
Dat niet alleen. Een goede call to action laat niets aan de verbeelding over. Als dat wel het geval is, ga je je doel niet halen, gaat er geen conversie plaatsvinden. Wat voor conversie dan ook.
Daar kun je mee gaan experimenteren. Splittesten heet dat ook wel. Wat doe je dan? De ene week staat er op de knop: Koop hier! En de andere week staat op die knop Interesse? Klik hier. Na twee weken heb je genoeg data om een beslissing te nemen over de tekst van je knop.
Welke soorten zijn er?
Er zijn verschillende soorten call to action.
De call to action die je:
- Onder je blog artikel plaatst en die tot een reactie oproept
- Gebruikt om je lijst te vergroten bij je optin
- Inzet om je product te verkopen
Alles waar jij een actie wil van je bezoeker is een call to action. Meestal houdt dat in dat hij (of zij) op een knop of een link dient te klikken.
De banaan die Aartjan van Erkel beschrijft is in veel gevallen een knop. Hij geeft aan dat het belangrijk is welk woord je gebruikt.
In de internet marketing is het ook van belang te weten welke kleur het beste werkt. Met een splittest kun je daar achter komen.
Splittesten lijkt een langdurig proces. Ik heb verhalen gehoord van internet marketeers die er maanden mee bezig waren.
Nu gebeurt er steeds meer en meer via Internet. Daardoor zijn resultaten sneller te behalen. Tenminste dat zegt Pat Flynn van Smart Passive Income. Hij kwam erachter dat twee weken hem voldoende resultaat gaf om een beslissing te nemen.
De ene week was de knop rood en de andere week was de knop blauw. Om een voorbeeld te noemen. Na twee weken wist hij welke kleur de meeste conversie opleverde en kon hij een beslissing nemen.
Waar plaats je een call to action?
Een call to action kun je overal vinden op websites. De belangrijkste staat op de homepage (voor sommigen is dat de landingspagina).
Maar een call to action kun je ook vinden in de sidebar of aan het einde van een blogartikel en zelfs binnen je blogartikel voor je optin bijvoorbeeld.
De plek op je website is ook belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat hij niet opvalt. De wimper-test is dus goed om te doen, daarmee zie je of de call to action opvalt.
Neem bij de plaatsing van je call to action mee hoe mensen je website bekijken.
Je bezoeker kijkt van links naar rechts en van boven naar beneden. Het belangrijkste plaats je dus aan de linkerkant van je website. Dus dat logo schuif je aan de kant, want daar moet je call to action staan.
Waar staat jouw call to action op je pagina?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.