Ideale lengte blogartikel. Gaat het ook door jouw hoofd? Misschien niet in dezelfde bewoording. Maar je vraagt je waarschijnlijk wel het volgende af: Hoe lang moet nu een artikel zijn?
Ik heb daar ook mee geworsteld. Zeker in het begin. Toen was ik nog niet zo’n getraind schrijver als nu en was ik uren bezig om een stukje te schrijven van minimaal 300 woorden.
Waarom nou specifiek 300 woorden? Nou daarvan denkt Google: Ideale lengte blogartikel. 300 woorden, check!
Maar is 300 nog steeds zo ideaal? Er zijn mensen die gaan voor korter. Echter, dan kun je niet meer van een blogartikel spreken. Dan heb je het over Twitter of je maakt dan liever een video. Ook goed, maar ga niet bloggen met artikelen van minder dan 300 woorden.
Dit artikel is de 6e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Deze vragen zijn al beantwoord:
- Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel?
- Hoe maak ik een gewoonte van bloggen?
- Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?
- Hoe weet ik wat mijn doelgroep wil lezen?
- Hoe begin ik met bloggen?
In dit artikel vertel ik je over de ideale lengte van een blogartikel en dat lengte wel degelijk belangrijk is.
Minimale ideale lengte blogartikel
Waar haal ik nu dat getal van 300 vandaan? Ten eerste van Google. Google vindt teksten die minder woorden bevatten gewoon niet interessant genoeg. Daar ligt de gedachte van de hoeveelheid informatie achter. In minder dan 300 woorden kun je toch geen waardevolle informatie overbrengen?
Die discussie wil ik hier verder niet aangaan met je, want ik ben van mening dat je juist met weinig woord heel veel kunt zeggen, maar Google heeft er nu eenmaal een cijfertje op geplakt en dat cijfertje is 300.
Ja, maar je moet toch niet voor de zoekmachine schrijven?
Nee, maar het helpt wel. Internet neemt een steeds belangrijker plaats in, in ons leven en ons bedrijf. Vroeger pakten we de Gouden Gids en tegenwoordig Googelen we alles. Dus waarom dan niet schrijven voor de zoekmachines, en daarmee bedoel ik SEO gericht schrijven.
Wanneer ik kijk in mijn dashboard van mijn WordPress website dan zijn er artikelen die helemaal geen focus keyword hebben en 2 zelfs met een slechte SEO score (deze gegeven geeft de SEO for WordPress plugin van Yoast).
En als ik kijk naar de zoekwoorden, dan zitten er ook belabberde zoekwoorden tussen. Eerlijk is eerlijk. In het begin schreef ik heel anders. Maar goed, dat ter zijde.
Maximale ideale lengte blogartikel
Er zijn bloggers die zullen adviseren om artikelen echt niet langer dan 900 woorden te maken. Wanneer je hoger zit dan 900, dat je dan echt moet gaan schrappen of een artikel in tweeën moet gaan delen.
Waarom? Waarom zou ik mensen waardevolle informatie onthouden. In het verleden heb ik ook geadviseerd om een lang artikel in tweeën te splitsen en er een serie van te maken. In mijn ogen onthoudt je daarmee je lezer van waardevolle informatie waarop hij of zij ook nog moet wachten.
Dus als je een artikel schrijft met 10 tips, geef dan ook 10 tips en niet 5 nu en 5 volgende week. Zeker niet wanneer je in je titel aangeeft dat je 10 tips hebt. Dat is misleidend voor de lezer en het wekt frustratie op.
Ik zeg niet dat je helemaal niet mag splitsen, maar splits dan ook alles. En een serie kan best. Een duidelijk overkoepelend thema met afgebakende onderdelen.
Voor mij is dat ook voortschrijdend inzicht. Hoe vaker ik schrijf, hoe meer ik schrijf. Ik kan geen artikelen meer schrijven van maximaal 600 woorden. Daarmee heb ik het gevoel dat ik jou van waardevolle informatie beroof.
In mijn boek Bloggen doe je zo! besteed ik er ook aandacht aan. In de blogwereld zegt men nog wel eens: Maak er een e-book van als je boven de 1.500 woorden zit.
Echter, een e-book van slechts 1.500 woorden, misschien 2.000 vind ik ook mager qua waardevolle informatie.
Hoe zit het dan met de artikelen van Glen Allsop, één van de grootste internet marketeers ter wereld, hij schrijft artikelen van meer dan 3.500 woorden (!). En zijn bezoekers lezen het. De honderden reacties op zijn artikelen bewijzen het. En niet op 1 artikel maar op meerdere artikelen.
Volgens Neil Patel, SEO-expert, ligt de magische grens tussen de 2.000 en 3.000 woorden.
Toen ik dit las begon ik ook met het schrijven van lange artikelen, als een experiment. Eén reactie is me bijgebleven. Iemand zei: ‘Eerlijk gezegd schrok de lengte van je blog me af. Ik ben blij dat ik wel ben gaan lezen. Het was boeiend tot en met de laatste letter! Ik ben zeer geïnspireerd.’
Artikelen van 2.000 – 3.000 woorden zijn artikelen waarin je flink de diepte in kunt gaan. Dat is ideaal als je veel waarde wilt geven. Met lange artikelen laat je ook zien, dat je vanuit een breed perspectief naar de materie kijkt.
Er tussenin ideale lengte blogartikel
Ondertussen hoor ik je kreunen: Moet ik nog langere artikelen schrijven? Ik vind 1.000 woorden al zoveel.
Nee! Je moet natuurlijk helemaal niets. Ik geef je aan wat wel werkt en wat niet werkt en waarom.
Je hoeft ook niet iedere keer een lang artikel te schrijven. Dat zou je van andere belangrijke bezigheden in je onderneming afhouden. Zeker als het schrijven en bloggen niet je core business is, zoals bij mij het geval is.
Bekijk het van deze kant. Iedereen schrijft artikelen tussen de 600 en 800 woorden. Schrijf dan wat vaker een artikel tussen de 900 en de 1.000 of 1.200 woorden. Dan spring je eruit.
Je kunt je mailinglijst ook laten weten dat je een lang artikel hebt geschreven en waarom. Dan weten zij wat ze kunnen verwachten.
Een lang artikel lezen je lezers ook. Absoluut. Het gaat nog altijd om de waarde die het ze biedt. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn en blijven: WAARDE.
Ik ben nu heel nieuwsgierig wat voor jou de gemiddelde lengte is. De gemiddelde lengte van een blogartikel uiteraard. 😉 Deel het hieronder in het commentaarveld.
In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je daar heel gemakkelijk met heel weinig tijd een gewoonte van kunt maken. Ook leer je in de Masterclass Bloggen hoe je snel VEEL kunt schrijven, zodat je minder tijd kwijt bent aan meer content. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016.
Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.
PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen aan de zijkant, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.