Implementatie is de sleutel naar succes. Om goed te kunnen implementeren is het belangrijk om de juiste strategieën in te zetten. Niet iedere strategie is voor iedereen weggelegd. Ook dat is een proces van testen, verbeteren, testen en verbeteren.
De implementatie strategieën die ik je hier geef zijn ook een kwestie van kiezen.
Kies er eentje uit en ga er mee aan de slag. Werkt het? Prima, ga door. Werkt het niet? Kies iets anders.
Implementatie Strategie
#1: 6 punten lijstje
Een to-do-list is onmisbaar in het leven van iedere ondernemer. Er zijn nu eenmaal acties die je dagelijks moet doen.
Zorg er voor dat er niet meer dan 6 punten op je to-do-lijstje staan. Met slechts 6 punten houdt je het overzicht voor jezelf en overlaad je jezelf niet met een hoeveelheid van werk.
Na verloop van tijd ga je merken wat veel tijd kost en wat minder tijd kost. Heb je tijd over, dan kun je altijd nog een extra to-do doen.
#2: Focus activiteit
Met focus krijg je in eens veel meer richting. Je bent bezig met 1 specifieke activiteit die je binnen een bepaalde periode af wilt hebben.
Dit kun je voor 1 dag doen, maar ook voor 1 hele week en zelfs een hele maand.
Je richt je die periode op dat wat je af wilt hebben. Dat is die periode het enige waar je mee bezig bent.
Waarom is die focus zo belangrijk?
We hebben de neiging om te veel verschillende dingen te willen doen op 1 dag. Al die activiteiten gaat al richting multi-tasken. Even een mailtje, even een telefoontje, even een artikel schrijven, even wat aan de website doen, even een offerte schrijven.
De mens kan niet multi-tasken. Het is een leuk streven, maar van multi-tasken wordt je gewoon dom. Je moet je aandacht verdelen en met veel verschillende acties, moet je iedere keer weer opnieuw je aandacht zetten op die taak.
Wanneer je je aandacht moet verdelen, kun je niets helemaal 100% doen. Daardoor gaat de kwaliteit van je werk achteruit en is je klant uiteindelijk minder tevreden.
Met meer focus, bereik je meer in minder tijd. Wil jij ook meer focus, dan kan ik je de 30 Dagen Focus Challenge van Hugo Bakker absoluut aanraden.
#3: Idee en tijd
Wanneer je een idee hebt voor een product, dienst of project, dan is het belangrijk daar meteen actie op te ondernemen. De eerste stap te zetten. Implementatie!
Hoe meer tijd je laat zitten tussen het krijgen van het idee en het zetten van de eerste stap hoe groter de kans is dat je helemaal niets uitvoert.
Dat geweldige idee vergeet je. Dat weet ik uit eigen ervaring. Het enige dat ik dan nog herinner is dat ik een geweldig idee HAD.
Verkort de tijd tussen idee en implementatie.
De eerste stap die je kunt zetten is om het idee op te schrijven en vervolgens een lijstje te maken met een aantal acties. Uit die acties kies je de logische eerste stap. De tweede stap wordt daarna vanzelf helder.
De valkuil is bij het noteren van acties, is dat je de neiging hebt om het al helemaal perfect in kaart te willen brengen. Laat dat los.
Maak een lijstje met maximaal 10 acties en kies de logische eerste stap. Daar ga je mee aan de slag.
#4: Maak een not-to-do-list
Als ondernemer weet ik dat er ook dingen zijn die je NIET moet doen. Zaken die je minder zou willen doen of waar je helemaal mee moet stoppen om er op die manier voor te zorgen dat je je kunt focussen op wat je wel wilt.
Maak voor jezelf een lijstje waarop die zaken staan die je NIET wilt doen. Zo wordt voor jou helder waar je focus ligt en hoe jij je focus 100% kunt houden.
Tot slot
Uiteindelijk is het implementeren te leren. Zorg dat je er een goede dagelijkse gewoonte van maakt. Til er niet te zwaar je. Je kunt er voor jezelf ook een uitdaging van maken. Challenge yourself!