Hoe schrijf ik in 6 stappen een artikel

6 stappen Artikel Schrijven - Esther Molenaar - Blog Universiteit- Esther Molenaar - Blog Universiteit

Heb je ook wel eens dat een artikel schrijven voor je blog als moeten voelt? Daar zit je dan, achter je Pc’tje (of je Mac als je die hebt) en je moet een artikel schrijven. Het is weer tijd om je volgers een waardevol cadeautje te geven.

Dat was niet waarom je bent begonnen met bloggen. Het was niet de bedoeling om er een verplichting in de vorm van een vervelende klus bij te krijgen.

Het was de bedoeling om je kennis te delen en er plezier aan te beleven. Toch?

Nu zit je eens in de week of twee weken naar een leeg beeldscherm te staren.

Waar wacht je op?

Inspiratie? Lees dan nog eens het artikel over inspiratie dat ik een paar weken geleden publiceerde.

Een teken?

 

Je denkt: Het zou zo veel gemakkelijker zijn wanneer ik een duidelijke structuur zou hebben om mijn artikelen in te gieten?

JA! Een simpel stappenplan dat ik naast mijn computer kan leggen en dat ik er steeds weer bij kan pakken om het artikel te schrijven.

Dat zou heerlijk zijn!

Let op. Hier komt dat stappenplan dat je elke keer weer kunt gebruiken om je artikel te schrijven voor je blog.

Misschien niet zo uitgebreid als je van me gewend bent. Gelukkig is dit niet het einde van mijn blog en komen er nog veel meer artikelen over het schrijven van artikelen. Nu wil ik je hiermee aan het schrijven krijgen, zodat je wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse blog, een plezier wordt.

In zes een artikel schrijven

Stap 1 – formuleer een titel

Hoezo moet ik eerst een titel formuleren? Geloof me, dat is het meest makkelijke om te doen, dus waarom zou je er niet mee beginnen?

Wanneer je een titel hebt, heb je meer structuur voor je artikel dan je denkt. Het voorkomt dat je in je verhaal gaat afdwalen.

Het geeft onder andere:

  • Richting
  • Focus

 

Bekijk de titels die ik heb gebruikt de afgelopen weken:

10 manieren waarop jij inspiratie opdoet voor je artikelen

Web content: welke soorten zijn er?

4 ideeën over het schrijven van content voor je website en blog.

 

En natuurlijk de titel van dit artikel:

Hoe schrijf ik in 6 stappen een artikel.

 

Stap 2 – formuleer 3 tot 6 vragen

Heel veel artikelen hebben tussenkopjes, dat zijn titels voor één of meerdere alinea’s. Ik gebruik ze weinig, maar dat is een ander verhaal.

In plaats van het bedenken van die tussenkopjes, ga je vragen formuleren.

Waarom nu vragen en niet gewoon tussenkopjes?

Nou, wij hebben nog wel eens de neiging om over creatief te zijn als het gaat om het bedenken van titels en tussenkopjes. Zo over creatief, dat je later soms niet meer weet wat je nu ook alweer bedoelde met de fantastische metafoor.

Een vraag is een hulpmiddel voor jou als schrijver. Je wilt het jezelf gemakkelijk maken, doe dat dan ook.

Een vraag is simpel. Het begint met een vraagwoord en eindigt met een vraagteken.

  • Hoe…..?
  • Wat…..?
  • Wanneer….?
  • Wie…..?
  • Waarom…..?
  • Waarvoor….?
  • Waarover….?

Wanneer je één vraag hebt, probeer dan ook te variëren met andere vraagwoorden. Het kan maar zo zijn, dat je een totaal ander soort vraag krijgt, wanneer je een ander vraagwoord gebruikt.

Je belicht het vraagstuk, van verschillende kanten. Je gaat er mee de diepte in. Dat is wat veel bloggers willen. De diepte in gaan. Vragen beantwoorden bevordert het artikel schrijven enorm.

 

Stap 3 – Beantwoord de vragen

Simpeler kan eigenlijk niet. Je hebt in de vorige stap een aantal vragen geformuleerd. Die vragen ga je nu beantwoorden.

Weet je wat het mooi is van vragen. Je kunt een vraag niet niet beantwoorden. Of je nu met je stem de woorden daadwerkelijk formuleert of niet, je hersenen kunnen niet anders dan een vraag beantwoorden.

Let er maar eens op. Als ik je vraag wat voor kleur de lucht heeft op dit moment, kijk je toch stiekem naar buiten. Toch?

Zal ik je wat verklappen. Ik stelde de vraag, ook ik beantwoorde de vraag en keek snel even uit het raam om te zien wat voor kleur de lucht heeft.

Onthoud het vragen stellen. Ook handig wanneer je een presentatie geeft.

 

Stap 4 – Formuleer een call to action

Je wilt ten alle tijde dat je lezer na het lezen van het artikel iets gaat doen. Een artikel schrijven doe je voor hun. Je wilt dat ze jouw call to action op volgen.

Je formuleert ten minste twee keer een call to actionArtikel Schrijven - Esther Molenaar - Blog Universiteit

  1. Aan het einde van je artikel
  2. Na je artikel

Aan het einde van je artikel stel je altijd een vraag, waarop je in het commentaarveld een antwoord wilt.

Vraag zoiets als:

  • Welke stap werkt voor jou het beste?
  • Wat is je grootste inzicht na het lezen van dit artikel?
  • Wat ga jij doen om……?

Na je artikel vraag je in een PS om het artikel te delen in de social media met behulp van de handige knoppen die je hebt toegevoegd.

 

Stap 5 – Leg het artikel weg

HUH? Wegleggen? Ik moet toch publiceren?

Uiteindelijk wel, maar laat het artikel ten minste 24 uur rusten. Dat betekent dat je er niet naar kijkt, het niet leest en het zeker niet gaat verbeteren.

Het is de suddertijd van je artikel.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je de avond voor publicatie een artikel schrijft, dan is 24 uur te lang en te laat. Weet ik uit ervaring….

Laten we er vanuit gaan dat je ruim op tijd het artikel bent gaan schrijven en dat je die 24 uur echt hebt.

Na 24 uur open je het document en lees je het op je gemak helemaal door, aandachtig.

ECHTER, je doet nog niets.

 

Wanneer je het artikel hebt doorgelezen, beantwoord je de volgende vragen:

  • Dekt de titel nog de lading? Zo niet, maak een andere titel.
  • Gaat het artikel de kant op die je wilt? Zo niet, ga naar die delen die afwijken en herschrijf zo nodig.
  • Is je call to action nog steeds duidelijk? Zo niet, wijzig je CTA.

Lees na revisie je artikel nog een keer en haal ook alle spel- en tikfouten eruit. Laat het artikel het liefst door iemand lezen die het nog niet eerder heeft gezien. Die gaat er zeker spel- en tikfouten uithalen.

 

Stap 6 – PubliceerArtikel Schrijven - Esther Molenaar - Blog Universiteit

Het lijkt een korte stap. Toch is het de stap die de meeste tijd in beslag neemt. Is tenminste mijn ervaring.

Een artikel schrijven doe je in een Word Document en je moet de tekst nog kopiëren in je blog.

Daarna moet je de SEO nog invullen, een afbeelding zoeken, uploaden en plaatsen, de tekst opmaken, linken toevoegen zowel intern als extern en pas dan klik je voldaan op PUBLICEER (of publish als je de Engelse versie van WordPress hebt).

 

Hoe gaat dit stappenplan jou helpen bij het schrijven van je artikelen? Deel het hieronder in het commentaarveld.

 

Esther Molenaar
Blog content? Coach content!
PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

 

9 reacties

  1. Hoi Esther,

    Zeker een goede om in te printen en in mijn blog map te stoppen. Je weet maar nooit wanneer je zonder inspiratie zit. Bovendien een goede om de essentie van het bloggen weer duidelijk te maken.

    Met dank.
    Michaëla

  2. Hoi Esther,

    Vooral stap 5 en 6 zijn mij een beetje onbekend…
    Artikel uitrusten? Als ik klaar ben dat zet ik in de publicatie en klaar… goede tip!

    En 6: ik maak hem de blog gelijk klaar op WP, is er een meerwaarde als ik eerst op Word maakt?

    Ik ga in iedere geval stap 5 inzetten, bedankt voor jouw inzicht!

    1. Hoi Andrea,

      Het kan voorkomen dat je netwerkverbinding niet lekker loopt (vooral met WiFi wil een onstabiele verbinding nog wel eens voorkomen) of dat de server waar je site staat een probleem heeft.
      Niets is zo frustrerend als wanneer je een artikel in WordPress hebt gezet en je gaat opslaan en de website loopt vast.

      Wanneer je een artikel eerst in Word schrijft heb je niet te maken met een internetverbinding. Je slaat regelmatig op en wanneer je klaar bent, kopieer je het artikel in WordPress. Mocht er dan iets mis gaan, dan heb je altijd je Word-versie nog.

      Esther

      1. Hoi Esther en Andrea,

        Ik werk ook meteen in WordPress en sla voortdurend tussentijds op. Heb ik nooit problemen mee.

        En als er internetproblemen zijn, merk je dat meestal al voordat je begint; dan kan je alsnog in Word beginnen.

        1. Hoi Hieke,

          Helaas heb ik zelf al een keer Internetproblemen meegemaakt, terwijl ik bezig was in WordPress. Jammer genoeg niet vooraf….

          Ook vind ik het handig om al mijn artikelen in digitaal in Word te hebben staan. Wanneer ik het later wil gebruiken voor een e-book of een boek, dan hoef ik het niet weer te downloaden uit WordPress.
          Daarnaast laat ik artikelen ‘sudderen’, voordat ik ze definitief plaats. Dan wil ik ze ook offline kunnen benaderen in een Word-document.

  3. Hey!

    Dat weg leggen werkt idd perfect doe ik sowieso altijd!

    Ik werk wel gelijk in WordPress, omdat ik dan gelijk de SEO kan doen! Tussendoor sla ik hem wel telkens op, mocht het internet uitvallen heb ik m nog!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.