5 acties om je blog te revitaliseren

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Wanneer je al een tijdje blogt, zoals ik, dan heb je na verloop van tijd een boel content op je website staan.

Op dit moment telt mijn blog 184 blogartikelen. 184 stukken content die maar op mijn website staan niets te doen, maar wel waardevolle info geven.

90% van de tijd neemt je bezoeker niet de moeite om helemaal terug te bladeren naar die ‘oude’ content.

Wat ga je daar mee doen? Gebruik je het nog of niet?

Het is altijd verstandig om naast nieuwe content je oude content te bekijken, te evalueren en opnieuw te gebruiken. Het is immers allemaal onderdeel van je website, de machine die zorgt voor verkeer, leads en klanten.

Kies een artikel

Het is niet handig om al je artikelen in één keer helemaal te gaan checken. Als je veel content hebt, dan is dat bijna onbegonnen werk.

Houd het klein en overzichtelijk. Kies dagelijks 1 artikel dat je aan een grondig onderzoek onderwerpt. Langzaamaan werk je je hele blog door en als je klaar bent kun je overnieuw beginnen.

Niet om je te ontmoedigen. Je content revitaliseren is een doorlopen proces.

Revitaliseer je content met deze oersimpele 5 acties

  1. SEO checken

Om gratis (dus organisch) verkeer naar je website te trekken, ga je SEO toepassen. Met de juiste zoekwoorden en zoektermen stel je jouw blogartikel samen.

De Yoast plugin is een ideaal hulpmiddel. Het geeft een aantal belangrijke SEO onderdelen weer en helpt je om van een rood bolletje een groen bolletje te maken. Staar je niet blind op dat bolletje, want goede content moet voorop staan.

Yoast is steeds in ontwikkeling als gevolg van nieuwe SEO regels van Google. SEO invulling die een paar jaar geleden nog helemaal prima was, kan nu achterhaald zijn.

Loop wat je ingevuld hebt bij de Yoast plugin nog eens na. Kijk of je nog wijzigingen zou moeten aanbrengen.

  1. Info aan vullen

LEES je artikel ook opnieuw. Het is immers al een hele tijd geleden dat je het schreef.

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Stel jezelf de volgende vragen;

  • Klopt de informatie nog?
  • Sta ik er nog achter?
  • Is mijn kennis vergroot?

Je kunt dan 5 dingen doen.

Ten eerste, als de informatie niet meer klopt kun je ervoor kiezen om ervoor te zorgen dat de info wel klopt.

Ten tweede kun je ervoor kiezen om een nieuw artikel aan eh t onderwerp te wijden en te verwijzen naar het oude artikel.

Ten derde kun je het artikel verwijderen, omdat je er niet meer achter staat, maar dan verlies je content.

Ten vierde, kun je ervoor kiezen om je standpunt opnieuw voor het voetlicht te brengen en een nieuw artikel te schrijven.

Tot slot kun je de kennis in het artikel aan vullen met jouw nieuwe kennis.

Pas ook eventueel de titel aan. Dat heb ik gedaan voor dit artikel en dat zorgde ervoor dat het op de tweede positie in Google terechtkwam.

  1. Verkeer bekijken

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Ga naar Google Analytics en bekijk voor dit artikel het verkeer. Hoeveel mensen kom er eigenlijk op het artikel. Het is altijd goed om dat ook op artikel niveau in de gaten te houden.

Vraag je zelf af hoe je ervoor kunt zorgen dat er meer verkeer op die pagina komt.

  1. Recyclen

Je hebt het verkeer bekeken en nu ga je actie ondernemen om meer verkeer naar dat artikel te krijgen.

Dat kun je doen door het te recyclen. Ook wel her publiceren. Je publiceert het artikel opnieuw op je blog, door de datum aan ta passen naar vandaag of in de nabije toekomst.

Het artikel komt zodoende weer bovenaan de blog rol te staan en krijgt nieuwe aandacht van nieuwe bezoekers.

  1. Delen

Esther Molenaar - Dé Blog TrainerNog een manier om meer verkeer naar de pagina te krijgen is door erin social media opnieuw aandacht aan te besteden.

Maak er een gouwe ouwe van en wijdt er een Tweet aan of een post op Facebook of waar je doelgroep ook maar zit.

Bonus acties

Er is zo veel meer dat je met oude content kunt doen.

  • Maak van een aantal artikelen een e-book dat je als nieuwe opt in gebruikt
  • Verwerk de informatie in een Slide Share en deel het opnieuw
  • Maak er een video van
  • Spreek het in als audio

 

Wat doe jij om oude content te revitaliseren?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hier naast, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *