LinkedIn: de start van je mailinglijst

LinkedIn je eerste mailinglijst - Blog Universiteit

Al vaker heb ik aangegeven hoe belangrijk het is om een mailinglijst op te bouwen.

En hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: Ja maar ik heb toch mijn Facebook mensen en LinkedIn mensen. Maar wat gebeurt er als LinkedIn bijvoorbeeld morgen niet meer bestaat. Weg platform en weg contacten.

Dus ga die mailinglijst opbouwen. Een volgende vraag die ik vaak hoor is: “Ik weet niet waar ik moet beginnen”.

Daar gaat dit artikel over: de start van je mailinglijst.

Jouw contacten

LinkedIn je eerste mailinglijst - Blog Universiteit

LinkedIn is je eerste mailinglijst. Wanneer je een profiel hebt met contacten, dan ga je die contacten via een bericht aanschrijven om ze op de hoogte te stellen van jouw artikel. Je stelt je bericht op dezelfde manier op als je dat in je mailing via je autoresponder zou doen.

Je LinkedIn-contacten aanschrijven doe je bij ieder nieuw blogartikel. Dat blijf je herhalen. Dit is een hele klus, maar daar heb ik de oplossing voor.

Geef ze een label

In je lijst met LinkedIn-contacten kun je ieder contact een label geven, bijvoorbeeld de labels vrienden, familie, oud-collega’s en collega’s.

Ieder denkbaar label is mogelijk. Voor je artikelmailing maak je het label: groep 1, groep 2, groep 3 et cetera. Vervolgens ga je naar een contact dat je de mailing wilt sturen. Bij dat contact stel je het label groep 1 in. Dat doe je bij maximaal veertig contacten.

Stuur je bericht

LinkedIn je eerste mailinglijst - Blog Universiteit

Dat herhaal je, totdat al je contacten zijn gelabeld. Wanneer je nu een bericht stuurt, hoef je alleen maar een groep te selecteren en het bericht te sturen.

Wat te doen als er contacten zijn die het niet op prijs stellen dat jij ze regelmatig een bericht stuurt? Je gaat naar het betreffende contact in je lijst en je verwijdert het label. Je groepen blijven intact, minus die ene persoon, en die persoon is blij dat hij of zij geen berichten meer van jou krijgt.

Houd nieuwe contacten ook in de gaten. Het beste is om een extra label aan te maken: geen mailing. Daarmee label je alle contacten die geen mailing willen ontvangen. Een nieuw contact heeft geen label en kun je later gemakkelijk terugvinden om te labelen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *