Waarom jij een mailinglijst moet opbouwen?


Jouw mailinglijst is een belangrijk onderdeel, zij het niet het belangrijkste onderdeel, van je blogonderneming. Heb je wel eens gehoord van de uitdrukking: the money is in the list? Wat bedoelen ze daar nu mee?

De mensen op je lijst zijn potentiële klanten. Er zit dus veel kooppotentieel in je lijst. Hoe groter de lijst, hoe groter het kooppotentieel. In de blogwereld zegt met dat iedere persoon op je mailinglijst € 1,- per maand waard.

Dat betekent dat je mailinglijst je maandelijks €1,- per inschrijving oplevert. Wederom geldt, hoe groter de mailinglijst… Dat wil niet zeggen dat alle mensen die zich hebben ingeschreven op die lijst ook van je kopen. Misschien geeft 10% of 5% van deze lezers geld bij je uit: €1,- is wat je gemiddeld verdient aan je inschrijvers.

Mailinglijst - Blog Universiteit

Waarom een mailinglijst?

‘Ik zit op Facebook en Twitter en ik heb op LinkedIn veel connecties. Ik heb geen mailinglijst nodig hoor.’

Iedere ondernemer heeft een eigen lijst nodig. Jij kunt geen invloed uitoefenen op bedrijven als Facebook, Twitter en LinkedIn: het zijn platforms waar je slechts een account en profiel hebt. Wanneer er een platform verdwijnt, ben jij je volgers of connecties kwijt.

Wanneer jij een mailinglijst hebt en er gebeurt iets met één van voornoemde platforms, dan heb jij nog steeds je database met e-mailadressen. Daarom is het zo belangrijk om je contacten van Facebook, Twitter en LinkedIn naar je website te lokken en op je mailinglijst zien te krijgen.

Je mailinglijst bestaat uit mensen die door een opt-in hebben aangegeven dat ze interesse hebben in jouw producten, diensten en in de kennis die jij deelt op je blog. Het zijn dus warme leads. Nu kun je jouw mailinglijst op de hoogte houden van de publicatie van jouw artikelen en de producten en diensten die jij hebt.

Je mailinglijst opbouwen

Alleen je blog onder de aandacht brengen is niet voldoende. Je wilt ook je maillijst opbouwen, zodat je ieder nieuw artikel op je blog, nieuw product of training onder de aandacht kunt brengen van een erg geïnteresseerde groep mensen.

Mailinglijst - Blog Universiteit

Op je mailinglijst staan mensen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in wat jij hebt te zeggen en wat jij hebt te bieden. Een inschrijving kun je zien als het opsteken van een vinger. Jij vraagt: ‘Wie wil er meer weten over X?’ Met het achterlaten van een e-mailadres steekt iemand zijn vinger op en zegt daarmee: ‘Ja, ik!’

Op internet is veel te vinden over het opbouwen van je lijst en hoe belangrijk dat is. Er is een vast startpunt.. Je lijst starten doe je in drie stappen:

  1. Opt-in product maken
  2. Opt-in formulier maken
  3. Promoten

Het starten van mijn mailinglijst deed ik via sociale media. Maak daar ook gebruik van. Wanneer je de eerste twee stappen hebt gezet, ga je jouw opt-in product promoten op sociale media. Zelf ben ik gestart bij LinkedIn. Uit dat netwerk kwamen de eerste inschrijvingen voor mijn mailinglijst voort.

Om je lijst met leads te kunnen opbouwen heb je 3 dingen nodig.

Autoresponder

Een autoresponder is software die je gebruikt om e-mailadressen te verzamelen en een database op te bouwen. Deze software is overal online te vinden. Deze meeste van dit soort programma’s zijn online te gebruiken. Adressen kun je altijd downloaden en offline bewaren.

Formulier

Om de adressen via je website en blog te verzamelen heb je een formulier nodig waarop mensen hun naam en e-mailadres kunnen invullen. Deze formulieren zitten over het algemeen bij de autoresponder software.

Opt-in of incentive

En als derde heb je een opt-in of incentive nodig: een gratis product dat je aanbiedt in ruil voor het e-mailadres.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *