Meer bezoekers op je blog in 5 stappen

Meer bezoekers - Blog Universiteit

Veel verkeer naar je website en vervolgens veel lezers op je blog? We willen het allemaal. En voor iedere website eigenaar en blogger is het een zoektocht naar de beste manier om meer bezoekers naar je toe te krijgen.

Wat is nu de beste manier om dat verkeer, die bezoekers naar jouw blog te krijgen?
Het is allereerste goed om te weten dat het een kwestie is van geven en nemen. Als je niets geeft, kun je ook niets ontvangen. En laat het geef en ontvang gebaar nu hetzelfde zijn.

Ga maar eens staan. Doe alsof je iets geeft. En doe nu alsof je iets ontvangt.

Begrijp je wat ik bedoel?

Meer bezoekers - Blog Universiteit

Je armen alleen maar uitsteken en denken dat het wel goed komt, dat gaat niet werken.

Het begint altijd, altijd, maar dan ook altijd met geven.

Ik heb er al eerder een artikel over geschreven en het blijft een belangrijk onderwerp.

Er is een heel belangrijke en krachtige strategie die veel bloggers vergeten als het gaat om het genereren van meer verkeer naar je blog.

Dat heeft niet te maken met Facebook of Twitter of het plaatsen van advertenties via Google. Hoewel SEO belangrijk is, is dat ook niet de enige strategie om meer bezoekers op je website te krijgen.

De strategie die ik met je deel heeft een tweeledig effect:

  1. Meer bezoekers op je blog
  2. Meer reacties op je artikelen

De strategie heeft 5 stappen. Ze zijn allemaal belangrijk en zorg ook dat je ze allemaal toepast, wanneer je met deze strategie aan de slag gaat.

Stap 1

Begin met geven. Dat kan van alles zijn:

  • Waardevolle blogartikelen
  • Handige ebooks
  • Fantastische video’s

Meer bezoekers - Blog UniversiteitMaar die content alleen levert je niet meer bezoekers op.

Stap 2

Bezoek het blog van iemand anders. Dat hoeft echt niet de concurrent te zijn. Het kan ook iemand zijn uit een aanverwante business.

Zo bezoek ik regelmatig het blog van Open Circles. Het gaat over ondernemen en er komen ondernemers. Mijn doelgroep zit daar zeker tussen. En de website van Georgette van Aart van Bizzy Web, zij houdt zich bezig met WordPress en haar klanten gaan ook zeker bloggen.

Stap 3

Ik bezoek niet alleen blog, ik laat ook reacties achter op artikelen. Zo laat ik mezelf zien en geef ik ook daar waardevolle informatie. Een andere bezoeker die dat ziet komt nu gemakkelijker naar mijn blog.

Door een reactie te geven op het artikel van iemand anders, laat je ook zien dat je het interessant vond. De schrijver van dat blog, zal ook gemakkelijker en sneller op jouw blog komen kijken.

Stap 4

Ik ben altijd erg nieuwsgierig wie er achter een reactie schuilgaat. Niet alleen op mijn eigen blogartikelen, maar ook de personen die een reactie hebben gegeven op bijvoorbeeld het blog van Open Circles. Regelmatig ga ik kijken op de website en het blog van iemand die een reactie heeft gegeven.

Wanneer ik de artikelen van de ander ook interessant vind, laat ik ook daar een reactie achter.

Stap 5

De reactie die ik achterlaat is niet een standaard reactie als: “Leuke blog, dank je wel!” Of “Dank je wel voor het delen.” Dat zijn “lege” reacties. Daar kan ik als blogger niets mee en daar kan mijn bezoeker ook niets mee.

Zorg dat je een oprechte reactie geeft. Doe een toevoeging, geef jouw mening, vertel een eigen ervaring of vertel wat je naar aanleiding van het blogartikel nu zelf gaat doen.

Wat waren nu ook al weer die 5 stappen voor meer bezoekers?

In het kort:
Stap 1: Geef waardevolle content
Stap 2: Bezoek het blog van iemand anders
Stap 3: Laat daar een reactie achter
Stap 4: Bezoek de website van de persoon die een reactie heeft gegeven
Stap 5: Wees oprecht in je reactie en voeg ook daarin waarde toe

Wat doe jij om meer bezoekers naar je blog te krijgen? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Wanneer je een reactie plaats in het commentaarveld hieronder krijg je van mij een handige checklist die je helpt bij het publiceren van je artikel.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

10 reacties

  1. Hoi Esther,

    Wanneer ik als beheerder van mijn blog reageer op de comments die gemaakt worden, probeer ik ook daar altijd een waardevol antwoord te geven. Zo is het voor lezers interessant om nog eens een keertje terug te komen op het blog, om te kijken of er in de comments nog meer tips ‘verstopt’ zitten.

    groetjes,
    Nicky

    1. He Nicky,

      Helemaal mee eens! User Generated Content noemen we dat ook wel. De gebruiker/ bezoeker van je blog geeft met zijn of haar reactie ook waardevolle content, die weer bijdraagt aan het artikel.
      Het stelt jou als beheerder ook in staat om nog meer content toe te voegen. Zeker als iemand een vraag stelt of een interessante opmerking maakt.

      Dank je wel!
      Esther

    1. He Laura,

      Dank je wel voor de aanvulling. Met een titel begint alles. Als je daar je lezer niet meer naar binnen kunt trekken….tja.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

    1. He Julia,

      Delen in social media is een must. Goed dat je dat doet.
      Ook dat is belangrijk om structureel in te zetten. Ook bij mij happert dat nog wel eens.

      Voor mij is het belangrijkste om het artikel goed bij mijn mailinglijst onder de aandacht te brengen.
      Daar ligt voor mij de prioriteit.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Hoi Esther,

    Voor mijn laatste blog had ik een negatief geformuleerde titel bedacht en deze titel ook gebruikt in de omschrijving van mijn nieuwsbrief. Hierdoor kreeg ik een reactie van iemand die zich daar aan ergerde, wat weer een paar reacties opleverde van mensen die daar tegen in gingen. Een titel die verleidt tot een reactie is natuurlijk wel mooi. Toch vind ik het wel spannend om te doen en weet ik niet of ik het nogmaals doe. Wat is jullie advies?

    Hartelijke groet Joyce

    1. He Joyce,

      Ik heb het artikel en de titel gezien. Helemaal niets mis mee. 😉
      Een beetje prikkelen mag best. Het zet mensen aan het denken.

      Ik zou me niet laten beïnvloeden door die ene ‘negatieve’ reactie, hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat jij dat niet leuk vind, een negatieve reactie.
      Mijn mening? Af en toe lekker prikken, brengt de discussie op gang en geeft jou ruimte om het gesprek aan te gaan.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

      1. Ik heb zelf ook de ervaring dat je met een negatieve titel (waar “niet” (of iets dergelijk) in voorkomt) meer reactie en lezers krijgt. Dergelijke titel kan wat ironisch of misleidend of verrassend klinken. Bovendien geef je dan niet weer wat je “wel” bedoelt of wil, en net dat kan je dan in je blog weergeven. Soms heb ik de indruk dat een positieve titel minder lezers lokt.
        Daarnaast probeer ik ook een interessante quote te vermelden als ik mijn blog deel op de sociale media. Zoals: Je kan niet van iedereen sterren maken, maar je kan wel iedereen laten schitteren”.

        Iedereen veel succes met je blog.

        Jeroen

  3. In mijn reacties op comments stel ik graag een vraag om interactie te bevorderen.

    Bij de meeste comments die ik krijg zijn overigens geen blog sites vermeld. Dus nachecken kan dan niet. Maar als ze het wel doen, dan zal ik zeker eens een reactie teruglaten.
    groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.