Wil je online een graag geziene gast worden, dan moet je aanwezig zijn. Een feest is geen feest als jij niet bent geweest. Toch?
Het eerst wat je doet om online aanwezig te zijn is starten met bloggen. Daarmee vergroot je de vindbaarheid van je website in de zoekmachine en je komt met ieder blog in de mailbox van je contacten en je LinkedIn connecties.
Als je wilt weten hoe je een mailinglijst opbouwt met LinkedIn, lees dan het artikel LinkedIn gebruiken voor je mailinglijst.
Dan heb je de social media nog zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Misschien heb je ook een Pinterest profiel of maak je gebruik van Netlog.
Alles kun je inzetten om aanwezig te zijn op het wereld wijde web.
Alles kun je inzetten om je bereik te vergroten en je mailinglijst te laten groeien.
Er is nog een manier om je bereik te vergroten en je mailinglijst te laten groeien.
Ben je al nieuwsgierig?
Want als je dit goed aanpakt, kan je mailinglijst sneller groeien dan je ooit had durven dromen.
Naast het bloggen en de social media ga je gastbloggen.
Wat is gastbloggen?
Gastbloggen is bloggen op het blog van iemand anders.
Ken je de website Frankwatching? Dat is een goed voorbeeld van een blog waar een groep gastbloggers voor de content zorgen. Er is een team dat alles coördineert, maar de meeste content wordt verzorgd door gastbloggers.
Ken je de website Marketingmed? Ook dat is een blog waar gastbloggers voor de content zorgen.
Waarom moet je gaan gastbloggen?
Er is een aantal belangrijke redenen waarom je moet gaan gastbloggen.
Verkeer
Mensen zijn toch altijd nieuwsgierig wie iemand is. Het verkeer naar jouw website zal daardoor toenemen.
Groei mailinglijst
Het mooie is dat een percentage van deze bezoekers ook geïnteresseerd is in wat jij hebt te vertellen en ze zullen zich op je mailinglijst inschrijven.
Autoriteit
Je bouwt aan je eigen autoriteit door met meer mensen je kennis te delen.
Gastbloggen kan dus enorm lucratief zijn. Nu moet je alleen nog de juiste blogs willen die op zoek zijn naar gastbloggers.
Hoe pak je het gastbloggen aan?
Gewoon aanmelden
Wanneer je wilt gaan gastbloggen lijkt het voor de hand liggend dat je een artikel schrijft en dat instuurt. Bij Frankwatching kan dat bijvoorbeeld. Je kunt je aanmelden als gastblogger en een proefartikel bepaalt of je dat bij Frankwatching kunt worden.
Ook bij Marketingmed kun je je aanmelden als gastblogger.
Linken, volgen en ‘vriendjes’ worden
Zoek de eigenaar van het blog op op LinkedIn en zorg voor een connectie. Heeft de betreffende persoon een Twitter account? Word volger. En Facebook? Word vrienden of Like de pagina.
Meedoen aan de conversatie
Connecties zijn belangrijk om op de juiste plek gastblogger te worden. Wil je gaan bloggen voor een website van iemand die je helemaal niet kent, dan zal je eerst je gezicht op dat blog moeten laten zien door mee te doen aan de conversatie. Niet alleen op het blog, maar ook op andere social media platforms.
Wanneer je regelmatig een comment plaatst gaat de blogger kijken op jouw website wie jij bent. Ik wil ook weten wie de mensen zijn die de moeite nemen om mijn artikel te lezen en een comment achter te laten.
Relatie
Alles staat in het teken van het opbouwen van een relatie met de blogger voor wie jij wilt gaan gastbloggen.
En die relatie moet natuurlijk gebaseerd zijn op vertrouwen en wederzijds respect.
Bij gastbloggen is het absoluut niet de bedoeling om het alleen voor eigen gewin te doen. Wanneer dat je insteek is, kun je beter bij voorbaat stoppen met moeite doen.
Bij gastbloggen staat centraal dat je anderen wilt helpen en dat je nog meer mensen wilt bereiken met jouw hulp.
Net als in alle artikelen die je schrijft, video’s die je maakt en e-books die je weggeeft en alle andere content die je aanbiedt op je website en blog, gaat het om WAARDE.
Het moet waardevol zijn voor de lezer. Inhoudelijk gelden dus dezelfde regels.
Dus gewoon maar doen?
Ja, absoluut. Het is een kwestie van gewoon doen. Ga opzoek naar websites waar jij voor zou kunnen gastbloggen. Het hoeven niet perse grote platforms te zijn zoals bijvoorbeeld Frankwatching.
Je kunt ook een Joint Venture aangaan met een andere ondernemer die dezelfde doelgroep bedient of waar jouw dienstverlening een heel mooie aanvulling is op de dienstverlening van de ander.
Zo kun je samen profiteren van een grote mailinglijst. Je voegt als het ware jouw mailinglijst en die van de ander samen. Dit kun je onder de noemer cross promotion scharen.
Mijn artikelen kun je onder andere vinden op MarketingMed en Marketing Primeur.
En? Heb jij al ideeën waar je jouw eerste gastblog gaat aanbieden? Deel het hieronder in het commentaarveld. Wie weet inspireren we elkaar.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.
Goede tips Esther, het werkt ook echt voor je business.
Ik ben gastblogger bij Goed eten Gezond leven. Het gaat veel over voeding, recepten, oefeningen, maar ook over mindset verandering. En daar schrijf ik dus voor. Het is ontzettend leuk om te doen en je raakt er ook een ander publiek door.
Het is echt een aanrader om ook voor anderen te schrijven.
Succes met bloggen.
Hartelijke groet, Michaëla
He Michaëla,
Wat goed. En? Merk je al iets aan je mailinglijst? Meer bezoekers op je eigen website?
Op jouw blogsucces!
Esther
Hi Esther,
Dank voor deze nuttige informatie. En geïnspireerd door jouw tekst: ik zou je graag uitnodigen een gastblog voor op mijn website te schrijven.
He Willy,
Mooi dat het je inspireert. Altijd goed om te horen! Echt een compliment dank je wel. En een nog groter compliment door me uit te nodigen voor een gastblog op jouw blog.
Graag!
Op jouw blogsucces!
Esther
Hoi Esther,
Goed artikel. Het is zeker waardevol om te gaan gastbloggen bij een ander met dezelfde doelgroep.
Wanneer kom je bij mij gastbloggen? Ik nodig je uit!