10 tips om meer unieke bezoekers naar je site te trekken

10 tips meer bezoekers - Esther Molenaar

De heilige graal voor iedere ondernemer met een website is het aantal unieke bezoekers verhogen op je website en op je blog.

Hoe meer bezoekers je kunt aantrekken, hoe meer bezoekers je kunt converteren naar inschrijvers en hoe meer leads je op je mailinglijst krijgt die je vervolgens kunt gaan omzetten in klanten (met uiteraard de juiste sales strategie).

De perfecte strategie, of niet?

Toen ik begon met bloggen had ik het idee dat ik daarmee de perfecte strategie had en dat ik daarnaast niets anders meer hoefde te doen.

In eerste instantie ging die gedachtegang op voor mijn website en blog. Google is nu eenmaal dol op content. Hoe meer content jij deelt op je website en blog, hoe hoger Google je zal ranken in de zoekmachine.

Doet Google dat zomaar? Nee, Google heeft daar zijn eigen regels en voorwaarden voor. Google wordt slimmer (de programmeurs maken Google steeds slimmer). de regels en voorwaarden die de zoekmachine hanteert lijken menselijker te zijn. Dat is mooi meegenomen in een digitale wereld waar mensen de gebruiker zijn.

SEO is één strategie om toe te passen. Veel content is ook een strategie om toe te passen. Social Media is een strategie om toe te passen. Onthoud dat dit het beste werkt als al deze strategieën met elkaar werken. Richt je niet alleen op één strategie, maar creëer samenhang en congruentie tussen de strategieën en de content die je online deelt.

Juist die samenhang zal ervoor zorgen dat je unieke bezoekersaantallen zullen groeien.

Dan geef ik je nu 10 tips die je onderling met elkaar kunt combineren, waarbij iedere combinatie mogelijk is.

Iedere dag een blog artikel publiceren

10 tips meer bezoekers - Esther Molenaar

De meeste bloggende ondernemers publiceren maximaal 1 blogartikel per week. Een fantastische frequentie om consistentie te creëren voor Google en vooral jouw publiek.

De ondernemende bloggers, dat zijn bloggers die dagelijks met bloggen bezig zijn, publiceren vaak 1 keer per dag. Een aantal van die bloggers die dat consistent iedere dag.

Je kunt er als bloggende ondernemer voor kiezen om bijvoorbeeld een maand lang iedere dag te publiceren.

Waarom zou je dat doen?

Bloggen is dé manier om duurzaam bezoek naar je blog te trekken. Echter, daar kan wel een paar maanden overheen gaan, voordat Google dat ziet. Wanneer je iedere week een artikel publiceert, duurt het een jaar voordat je 52 artikelen hebt (logisch toch). Wanneer je één maand of twee maanden lang ieder dag een blogartikel publiceert, kom je veel sneller aan dat aantal.

Met meer dan 52 blogartikelen (na twee maanden) heb je een stevige fundering voor jouw blog waar je op verder kunt bouwen.

Iedere dag een video opnemen en publiceren

YouTube is al een aantal jaar van Google. Waarom dat belangrijk is? Nou voor het ranken van jouw content in de zoekmachine.

Google heeft er nu ook belang bij dat video’s op YouTube goed scoren in de zoekmachine. Maak daar dus gebruik van.

Wanneer je zoekt in Google zul je zien dat een video altijd bovenaan staat in de zoekresultaten. Zo belangrijk is video dus.

Dat niet alleen, jouw bezoekers willen graag snel en gemakkelijk content tot zich nemen. Video is daar een mooi voorbeeld van. Het beweegt en dat trekt de aandacht.

Iedere dag een video publiceren op je YouTube kanaal draagt er aan bij dat je content hoger gaat scoren en dat jouw zichtbaarheid groeit.

Facebook Live

Met Facebook Live gaat dit heel gemakkelijk. Ik hoor je al vragen: Ja maar Facbeook is toch niet van Google? Klopt. Facebook is van Mark. Een Facebook Live video kun je na afloop downloaden en vervolgens weer uploaden op je YouTube kanaal.

Wil je het nog gemakkelijker maken, maak dan gebruik van YouTube Live. Lijkt op Facebook Live, maar dan op YouTube en je hoeft je content niet meer te downloaden van het ene platform en te uploaden naar het andere platform.

1x per maand een webinar geven

Om onder de aandacht te komen van bezoekers en om van die bezoeker een inschrijver te maken, kun je webinars gaan geven.

Je geeft als het ware een lezing, maar dan online. Oh ja en je zorgt ervoor dat mensen zich daarvoor moeten aanmelden en zodoende op je mailinglijst komen.

Niets is beter om je zichtbaarheid te vergroten en je expertpositie op te bouwen. Geef dus regelmatig een presentatie in de vorm van een webinar.

Je hoeft niet altijd iets te verkopen. Sterker nog, je hoeft helemaal niets te verkopen. Alleen jezelf en je content.

Wil je toch contact leggen, bied dan een gratis strategiegesprek aan of een inzichtsessie of een doelengesprek. Je bent in gesprek met je potentiële klant en je kunt altijd nog iets op maat aanbieden.

Je website delen op social media

10 tips meer bezoekers - Esther Molenaar

Je komt er niet onderuit om je website via social media te delen. Ik denk dat dit wel een inkopper is, maar toch zijn er volksstammen met ondernemers die dit vergeten.

Alsjeblieft, het is er. Maak er gebruik van. Heb je een profiel, post iets op:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Instagram

Artikels delen op Facebook

Zodra je een artikel hebt geschreven en gepubliceerd, deel het dan op Facebook. Op zo veel mogelijk plekken.

  • Je profiel
  • Je pagina
  • Je groep
  • Groepen waar je lid van bent
  • Ondernemers groepen
  • Spam groepen

Niet iedere groep zit te wachten op het ‘spammen’ met blogartikelen. Er zijn groepen waar dit is toegestaan, de hele dag door. Dat noem ik spamgroepen. Je mag het van mij doen, maar de vraag is of dat ook echt wat oplevert.

Iedere vrijdag mag je in mijn groep je laatst geschreven artikel delen. Voor exposure en comments. Maar alleen op vrijdag en alleen onder de betreffende post.

Zorg er in groepen ook voor dat je meedoet, dat je ook reageert op anderen en niet alleen aan het zenden bent.

Artikels delen op Twitter

Twitter, het bestaat nog steeds en er zijn ook nog veel mensen die er gebruik van maken. Met korte berichten je blogs delen is nog steeds een strategie die werkt voor meer bezoekers en meer zichtbaarheid.

Artikels delen op Linkedin

LinkedIn kent ook groepen. Daar zitten ze ook niet te wachten op ‘spammers’. Wel op ondernemers zoals jij die graag meedoen met het gesprek. Ga niet klakkeloos je blogartikel delen. Deel het bijvoorbeeld als antwoord op een vraag van iemand anders.

Ook hier geldt, doe mee in de groep, laat jezelf zien.

Op LinkedIn kun je ook bloggen. Mijn advies is om een korte samenvatting op LinkedIn te posten in de vorm van een blog en dan te verwijzen naar je uitgebreide artikel op je eigen blog.

10 tips meer bezoekers - Esther Molenaar

Follow up schrijven en in je autoresponder klaarzetten

Heb je een website en een blog, dan is het belangrijk om emailadressen te gaan verzamelen. Dat zijn je hotleads, die je daarna kunt benaderen met nog meer waardevolle informatie.

Wat je kunt doen om die mensen te activeren je blog te bezoeken is ze regelmatig een mail te sturen.

De autoresponders zijn tegenwoordig zo slim gebouwd dat je een reeks e-mails kunt schrijven en klaarzetten die automatisch loopt. Je kunt het zelfs in sommige autoresponders zo maken dat je een mail stuurt wanneer iemand op een link klikt in een eerder gestuurde email.

Met een follow up kun je bezoekers naar andere artikels leiden en ze zelfs extra cadeautjes geven in de vorm van exclusieve content.

Anderen vragen jouw artikel te delen in hun netwerk

Met een groot netwerk kun je ook aan anderen vragen of ze jouw artikel willen delen in HUN netwerk.

Dit kan indirect via social media share knoppen onder je artikel.

Je kunt dit ook direct vragen aan een influencer op jouw vakgebied. Belangrijk hierbij is dat je een goed contact opbouwt met de betreffende influencer. Door te reageren op

zijn/haar content en door mee te doen in de community van de influencer. Dat gaat op termijn zijn vruchten afwerpen.

Artikel over experts schrijven en die persoon daarvan op de hoogte stellen

Esther Jacobs & Esther Molenaar

Een strategie om de aandacht te trekken van een influencer is door een artikel te schrijven over die persoon. Bijvoorbeeld over een boek dat die persoon heeft geschreven of door in het artikel te beschrijven waarom jij die persoon bewondert.

Dat heb ik in 2017 gedaan.

Ik schreef een artikel over Esther Jacobs. Ik stuurde haar daarover een bericht met link. Zij deelde het spontaan in haar netwerk. Dat artikel kun je overigens hier lezen:  Mijn grootste inspiratie is…Esther.

Wat ga jij doen?

10 tips om meer bezoekers naar je blog te trekken. 10 tips die je afzonderlijk van elkaar kunt gaan inzetten, maar die je ook in combinatie met elkaar kunt gebruiken.

Stel zelf je combinatie samen en je hebt een strategie om meer bezoekers naar je site te trekken en zo je zichtbaarheid te vergroten.

Welke tip(s) ga jij inzetten om meer bezoekers naar je site te krijgen? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hiernaast, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud

5 reacties

      1. Ik pas al enkele toe: delen op Facebook en LinkedIn. Op Facebook voornamelijk nog op mijn pagina, soms ook op mijn profiel (die drempel is soms wat te hoog), en sinds kort nu ook op onder jouw posts op je pagina!
        Ik heb nog geen eigen dienst om aan te bieden (maar zit al met ideeën in mijn hoofd) dus zijn andere tips zoals webinars, (live) video’s en ‘verzamelen’ van mailadressen nog niet aan de orde volgens mij.
        Ook heb ik geen ‘eigen’ website, dan zijn de mogelijkheden beperkter. Dat is een toekomstig stadium, wanneer ik een dienst kan aanbieden.

        Zodra ik meer een ‘business’ heb, dan zullen je tips zeker nuttig zijn en dan kom ik nog eens piepen op deze pagina 😉

        1. He Jessie,

          De mogelijkheden zijn eindeloos en beperken zich niet tot deze 10.
          Je maakt me nieuwsgierig naar jouw business. Houd ons allemaal op de hoogte.
          Is het niet hier, dan wel in de Facebookgroep.

          Op jouw blogsucces!
          Esther

Laat een antwoord achter aan Jessie Pittoors Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *