Podcast als extra marketingtool

Podcast - Blog Universiteit

Je hebt de term misschien wel eens gehoord: podcast. Misschien ben je wel geabonneerd op een podcastkanaal van iemand. Het is een audio opname. Deze opname zet je vervolgens in om je bedrijf te promoten of jezelf nog meer te profileren als expert.

Waarom een podcast en geen MP3?

Podcast - Blog Universiteit

Als jet het goed bekijkt zijn een podcast en een MP3’tje uiteindelijk hetzelfde. Het zijn allebei audio opname.

De podcast leerde ik in het begin kennen als een online radio show. Je hoefde dus helemaal geen radiostation te hebben om toch een (soort) radio uitzending te maken.

De podcast op iTunes

Ik haalde de opnames vooral weg bij iTunes.

Daar kun je een abonnement nemen en er zijn kanalen op heel veel gebieden. Zeker ook op jouw vakgebeid.

Het voordeel van dit abonnement is dat ik nooit meer apart hoefde te zoeken naar een aflevering. Dit abonnement zorgde ervoor dat nieuwe afleveringen automatisch op mijn iPhone werden gedownload.

De inhoud

De podcast is door de jaren heen geëvolueerd. In de begin jaren leek het vooral op een radio programma. Ik vond dat je een echte DJ moest zijn om een podcastuitzending te maken .

Tegenwoordig heeft het zo veel verschillende vormen. Wat denk je bijvoorbeeld van een meditatie of marketing?

Zelf ben ik geabonneerd op een meditatie kanaal en krijg regelmatig nieuwe geleide meditaties direct op mijn telefoon. Geweldig. Ik hoef nu nooit meer te zoeken naar een geschikte geleide meditatie.

Welke podcasts moet je volgen?Podcast - Blog Universiteit

Ga op zoek naar mensen uit jouw vakgebied. Luister die regelmatig af en je bent op de hoogte van de denkwijze van een andere expert.

Ik volg nu Eelco de Boer. Hij heeft op dit moment al 144 afleveringen. Die gaan allemaal over marketing, internet en persoonlijke ontwikkeling. In mijn ogen een aanrader.

Podcast Eelco de Boer

Daarnaast luister ik naar Marc de Groot. Zijn audio gaat over online marketing. Regelmatig interviewt hij mensen over online marketing principes. Vorig jaar heeft hij mij geïnterviewd over bloggen en over mijn boek Bloggen doe je zo!

Podcast Marc de Groot

Als content

Het komt erop neer dat een podcast een vorm van content is. Doordat je mensen zich laat abonneren op jouw podcast heb je er als het ware een mailinglijst bij. En op die manier ook weer een kanaal waar je potentiële klanten kunt bereiken.

Waarom een podcast en niet gewoon een artikel of video?

Er zijn mensen die liever naar iets luisteren dan dat ze lezen. Voor hun is audio de manier om te leren. Kiezen om een podcast te maken heeft dus niets te maken met wat JIJ prettig vindt, maar wat je doelgroep prettig vind.

Een deel van je doelgroep leest liever, een deel van je doelgroep kijkt liever en deel van je doelgroep luistert liever.

Het is ook nog eens ideaal om mee te nemen in de auto. Zeker als je veel op de weg zit. Luister in plaats van naar muziek naar een leerzame opname over jouw vakgebied.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *