Resultaten behalen met je blog

Resultaten behalen met je blog - Dé Blog Trainer
Resultaten behalen met je blog

Doelen helpen je het resultaat te bereiken dat je wilt. Doelen stellen alleen helpt niet. Om het juiste resultaat te krijgen, is weten waar je naartoe wilt belangrijk. Brian Tracy zegt: ‘You can’t hit a target you can’t see’. Wanneer je een doel hebt geformuleerd wordt het ineens een stuk gemakkelijker om ernaartoe te werken, dat is althans mijn ervaring. Weten wat je wilt geeft richting en richting geeft handvatten om de juiste doelen te bepalen.

Dit artikel is een hoofdstuk uit het boek Bloggen doe je zo!

Business Benefits

Resultaten behalen met je blog - Dé Blog Trainer
Resultaten behalen met je blog

Bloggen heeft voordelen. Wanneer je weet wat de voordelen zijn, weet je ook hóé het je kan helpen je resultaten te bereiken. In hun boek Born to Blog, hebben Mark W. Schaefer en Stanford A. Smith het over de business benefits van bloggen. Dus als wij nu eens niet kijken naar de zichtbaarheid en expertstatus, wat blijft er dan over?

Bloggen creëert Brand Awareness. Met bloggen creëer je bewustzijn ten aanzien van jouw merk. Je bent misschien niet Coca Cola of Nike, maar ook jij en je bedrijf zijn een merk (brand).

Binnen die Brand Awareness kun je bloggen op vier vlakken inzetten:

  1. Direct Sales, van jouw producten
  2. Indirect Sales, door het opbouwen van een relatie
  3. Sales Support, je zet het in als klantenservice
  4. Crisis Management, je creëert ruimte om jouw kant van het verhaal te vertellen

Alle vier zijn belangrijk, want je wilt je producten en/of diensten verkopen, een relatie opbouwen met je potentiële klanten en laten zien hoe jij met vragen van klanten en conflicten omgaat.

Als laatste, zeggen Schaefer en Smith, heeft bloggen het voordeel dat het zoekmachineverkeer oplevert. Zodra jij je blog aanvult met een artikel, komt Google langs (dat gebeurt als je drie of vier keer per maand een artikel plaatst). Train Google daarin. Hoe vaker jij jouw website aanvult met nieuwe content, hoe vaker Google langskomt.

Niet iedereen is gecharmeerd van SEO. Er zijn zelfs succesvolle bloggers die niet aan SEO doen. Deze bloggers zijn van mening dat je het moet hebben van de mensen op je mailinglijst, maar die mailinglijst moet je wel eerst hebben. Voor het opbouwen van die lijst kun je bezoekers via zoekmachines naar je website en blog leiden.

SEO helpt je daarnaast te achterhalen waar je doelgroep naar op zoek is en waar zij meer van wil .

Wat maakt een blog succesvol?

Resultaten behalen met je blog - Dé Blog Trainer
Resultaten behalen met je blog

Succesvol bloggen is voor iedere blogger anders en heeft voor iedere blogger een andere definitie, afhankelijk van je doelen voor het bloggen. Voor een beginnend blogger kan het aantal bezoekers belangrijk zijn. Dat is een hard cijfer dat je uit Google Analytics kunt halen.

Voor een andere blogger kan het aantal reacties belangrijk zijn. Je post moet immers wel populair zijn als er veel reacties zijn. Voor mij is conversatie een belangrijk onderdeel van het bloggen. Je artikel moet in mijn ogen dusdanig prikkelen dat je het gesprek tussen de personen die een reactie plaatsen op gang brengt, in plaats van alleen het gesprek tussen jou en de persoon die reageert.

Daarnaast is voor mij het aantal reacties belangrijk en als laatste het aantal terugkerende bezoekers. Ik wil dat het aantal terugkerende bezoekers zelfs hoger is dan het aantal unieke bezoekers. Daarom geef ik zoveel inhoudelijke informatie of waarde per artikel dat de bezoeker het waard vindt om eens terug te komen.

Wat maakt jouw blog succesvol? Dat bepaal je zelf, dat formuleer je in de doelen voor je blog. Nu je weet wat het belang is van het stellen van doelen voor je blog en wat de belangrijkste business benefits zijn, is het nu het moment om je doelen voor je blog te bepalen.

Stel hoge doelen voor je blog: hoe hoger, hoe beter. Op het moment dat jij denkt: ‘Dat haal ik nooit!’, dan is je doel té hoog. Je moet erin kunnen geloven dat het haalbaar is; haalbaar voor jou. Onthoud dat er geen algemene richtlijnen zijn voor welke doelen jouw blog zou moeten dienen: jij bepaalt welk doel jou richting geeft.

Stel jezelf op ten minste twee punten een doel:

  1. Hoeveel reacties (comments) wil ik op een artikel krijgen?
  2. Hoeveel mensen wil ik op de mailinglijst hebben staan?

Het aantal reacties is representatief voor het aantal actieve mensen. Over het algemeen kun je zeggen dat slechts 2% van je lezers ook daadwerkelijk een reactie geeft. Heb je 500 lezers, dan kun je heel voorzichtig rekenen op zo’n tien reacties. Het is niet gezegd dat je ze ook krijgt.

Het aantal reacties dat jij jezelf als doel stelt, moet je per artikel vaststellen, niet het totaal van reacties per maand of halfjaar. Reacties op je blogartikel maken je blog en website levendig; ze zorgen voor activiteit. Door reacties zie je dat mensen je artikel waardevol vonden en de moeite nemen om je call to action te volgen en een reactie te plaatsen.

Reacties zijn ook goed voor Google. Je bent misschien verbaasd dat ik dit zeg. Google kijkt steeds meer naar de social proof die een website krijgt; Google wordt socialer. Met iedere reactie die jij op je artikel ontvangt, krijgt Google een seintje dat er activiteit is op je website en concludeert dat je website interessant moet zijn. Google zorgt graag voor vindbare interessante informatie en je blog zal hoger scoren in de zoekmachineresultaten.

Reacties zorgen ook voor conversatie op je blog. Je bent dus niet meer aan het zenden, maar ook aan het ontvangen. Een reactie geeft jou weer de ruimte om in  een antwoord extra informatie toe te voegen.

Conversatie creëren

Resultaten behalen met je blog - Dé Blog Trainer
Resultaten behalen met je blog

Conversatie is het belangrijkste dat je wilt creëren op je blog. Alleen met zenden kom je er niet. Ontvangen is onlosmakelijk verbonden met zenden. Een gesprek  op gang brengen is een gewoonte die iedere blogger zich eigen moet maken.

En hoe breng je dat gesprek op gang? Met een vraag. Dat is het enige. Je kunt nog zo’n mooi artikel hebben geschreven waar je hele hart en ziel in zit, als er geen vraag in wordt gesteld zijn de enige reacties die je zult krijgen reacties als: ‘Mooi!’ of ‘Dank je wel voor het delen!’ of ‘Ga zo door!’. Dat zijn geen conversatiestarters, dat zijn conversatiedoders.

Het zijn geweldige complimenten die je ook mag verwelkomen waar je van mag genieten. Je doel is echter altijd het starten van de conversatie tussen en met  mensen. Je stelt een vraag. Dat is de kortste weg naar een gesprek. Binnen de internet marketing noemen we dat zoals eerder al aan de orde kwam een call to action. Action is het belangrijkste woord in deze term.

Je vraagt een lezer om een actie te ondernemen. Je artikel eindig je altijd met een call to action: een vraag. Je vraagt om een comment. Jazeker, dat mag; graag zelfs. Dan weet je lezer meteen waar hij aan toe is. Of je vraagt de lezer om het artikel te delen met zijn netwerk: een call to action om reacties te krijgen.

Maar je had het toch over conversatie? Dat klopt. Conversatie is belangrijk. Met je blog wil je de conversatie op gang brengen. Niet alleen met behulp van een call to action aan het einde van je artikel, ook in het artikel zelf stel je vragen aan je lezer alsof deze voor je neus zit. Is dat raar? Misschien, maar het effect is dat je lezer de vraag in zijn hoofd gaat beantwoorden. Je kunt namelijk niet voorkomen dat je antwoordt: je hersenen zijn gedrild om een vraag altijd te beantwoorden.

Wanneer ik je nu vraag wat voor weer het buiten is, zul je niet hardop gaan zeggen dat het regent of dat de zon schijnt. In je hoofd doe je dat wel. Stel in je artikel vragen die je iemand in een gesprek ook zou vragen.

Hieronder een paar voorbeelden:

  • Snap je dit?
  • Is dit duidelijk?
  • Toch?
  • Of zeg ik nu iets raars?
  • Begrijp je wat ik bedoel?
  • Ben ik de enige die daar last van heeft?

Wat bereik je met dit soort tussenvragen in je artikel? Zoals ik eerder al aangaf, jouw lezer kan niet níét antwoorden. Je lezer zit door dit soort korte tussenvragen al in de antwoordstemming. Deze tussenvragen verlagen de drempel om de call to action te beantwoorden aan het einde van je artikel. Hiermee vergroot je de kans dat je lezer een reactie achterlaat.

Reacties zorgen voor conversatie, er ontstaat een gesprek tussen blogger en lezer. De blogger kan antwoorden en een wedervraag stellen. Conversatie kan ook ontstaan tussen twee of meerdere commenters. Iedereen draagt met zijn/haar kennis bij aan het gesprek, waardoor het alleen maar interessanter wordt. Commenters kunnen van elkaar leren.

De conversatie geeft ook ruimte om als blogger meer info te delen en meer waarde toe te voegen aan het artikel. Zo vindt er een opeenstapeling van waardevolle informatie plaats. De conversatie is ook interessant voor de blogger, omdat er op die manier vragen en reacties komen vanuit de doelgroepen. Je kunt je  doelgroep beter helpen door de informatie die ze zelf geeft.

Duidelijke doelen

Resultaten behalen met je blog - Dé Blog Trainer
Resultaten behalen met je blog

De volgende keer dat je een blogartikel schrijft formuleer dan ook duidelijk doelen voor dat ene blogartikel.

Je kunt ook doelen stellen voor je totale blog en website, om er zo voor te zorgen dat jij gefocust bent om je online business te laten groeien.

Hieronder een aantal doelen die je kunt stellen voor je zelf.

  1. Aantal unieke bezoekers (in Google Analytics zijn dit gebruikers)
  2. Aantal sessies
  3. Aantal pagina weergaven
  4. Aantal nieuwe inschrijvingen
  5. Aantal reacties per blogartikel
  6. Aantal publicaties per maand

Uiteraard kun je ook voor jezelf doelen stellen die te maken hebben met de promotie van je blog.

  1. Ieder dag een Facebookpost
  2. Iedere dag een Instagram afbeelding
  3. Iedere dag een Twitter bericht
  4. Iedere dag een update op LinkedIn

Je gaat op zoek naar wat voor jouw werkt.

De statistieken in de gaten houden is wel de belangrijkste. Know your numbers.

Mijn doelen

In mijn boek vertel ik over de doelen die je kunt stellen en de resultaten die je kunt behalen met je blog (op statistiek vlak). Toen ik dit terug las, dacht ik, hoog tijd om zelf die doelen helder te stellen per maand. Iedere maand deelt Hugo Bakker op Passief Inkomen Online zijn inkomensrapportages. Dat heeft mij geïnspireerd om mijn cijfers te delen en als blogger zijn de statistieken daar uitermate geschikt voor.

Het begin van een nieuwe maand is natuurlijk een ideaal moment om die doelen te noteren. En mooier nog, om jou als trouwe bloglezer van Dé Blog Trainer (voorheen Blog Universiteit) inzicht te geven in mijn cijfers vind ik het tijd om met de billen bloot te gaan.

Je krijgt niet alleen in zicht in mijn cijfers, maar ook in de acties die ik gedaan heb om doelen te bereiken en wat er is gebeurd waardoor ik een doel niet bereikte.

Voordat ik mijn doelen voor oktober met je deel, wil ik je inzicht geven in mijn cijfers.

Cijfers van De Blog Trainer
Cijfers van De Blog Trainer

 

Aantal reacties (total vanaf start): 594 (inclusief mijn eigen reacties)

Aantal opt-ins (totaal vanaf start): 989

Aantal gepubliceerde blogartikelen: 142

Aantal bezoekers (vanaf start): 20.832

Het is even slikken, voor mij is dit echt met de billen bloot en kilometers uit mijn comfortzone. De stemmetjes in mij hoofd schreeuwen tegen me: Waar ben je in vredesnaam mee bezig? Dit doe je toch niet!

Vanaf nu dus wel. Iedere maand mag je van mij een artikel verwachten over de cijfers van Dé Blog Trainer.

Mijn doelen voor oktober 2016

  1. Bezoekers 2.000+
  2. Paginaweergaven 5.000
  3. 200 nieuwe inschrijvingen
  4. Ieder dag een blogartikel (slik, public commitment)

ZO! daar staat het mijn 4 doelen voor oktober 2016.

Op 1 november mag je het eerste blogstatistieken artikel verwachten waarin je kunt smullen van de strategieën die ik heb ingezet om mijn doelen te halen.

Welk groot doel durf jij voor je blog te stellen voor oktober? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld en laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *