In iedere training die ik geef vertel ik de deelnemers hoe belangrijk het is om iedere dag te schrijven. Om iedere dag even de tijd te nemen één of twee alinea’s op papier te zetten of je gedachten of willekeurig een kort verhaaltje te schrijven.
Die tijd kun je ook gebruiken om dagelijks een deel van je blogartikel te schrijven.
Iedere dag schrijven wil niet zeggen dat je ook iedere dag moet gaan publiceren. Hoe houd je nu alles wat je schrijft in de gaten? Hoe zorg je voor overzicht op je pc? En wat kun je doen om toch regelmatig te publiceren?
Hoe houd je nu alles wat je schrijft in de gaten?
Voor de content van Dé Blog Trainer maak ik een content kalender. Hier staat niet alleen in welke artikelen ik wanneer ga publiceren, maar ook de strategie rondom de social media en mijn doelen staan erin vermeldt.
Ook houd ik in de content kalender de cijfers bij. Zo kan ik zien of ik mijn doelen haal en hoe het er cijfermatig voor staat.
Hoe zorg je voor overzicht op je pc?
Op mijn pc (of Apple, als je een Apple hebt) heb ik een map staan met allemaal Word-documenten. Ieder document is een onderwerp waar ik over ga bloggen. Zodra ik een artikel klaar heb, zet ik voor de bestandsnaam een X. Zo kan ik in één oogopslag zien welke artikelen ik al geschreven heb. Zo hoef ik niet ieder document steeds te openen om te kijken of het al af is.
Wat kun je doen om toch regelmatig te publiceren?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Wanneer ik een muur moet verven in huis, ben ik twee uur bezig. Eén uur ben ik bezig met afdekken, afplakken en schoonmaken. Het andere uur ben ik bezig met het daadwerkelijke verfwerk.
Dat principe gaat ook op voor het schrijven en publiceren van blogartikelen. Voordat ik überhaupt 1 woord van het artikel schrijf, denk ik na over de structuur. Nog belangrijker, ik denk na over het moment van publicatie. Waar in het jaar/ seizoen past het onderwerp? Waar in je marketingplanning past het artikel?
Zet je artikelen en dat data van publicatie (zeker de belangrijke artikelen) in een content kalender. Zo houdt je overzicht en is het gemakkelijker om regelmatig te publiceren.
Strategie
Net zoals je niet iedere dag een wedstrijd hoeft te spelen om goed in sport te zijn. Hoef je niet iedere dag te publiceren om een goede blogger/schrijver te zijn.
Iedere dag publiceren kan je helpen om in korte tijd meer bezoekers naar je site te trekken, maar dan werk je meer strategisch. Terwijl jouw blog bij draagt aan het vertrouwen dat je opbouwt met je potentiële klant. Werk je voornamelijk online, dan is het goed om na te denken over je blogstrategie en welke bezoekersaantallen je op je website en blog wilt bereiken.
Heb jij een publicatieschema? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.