4 tips om jouw schrijfplek te optimaliseren

Schrijfplek - Blog Universiteit

Schrijven is voor mij het leukste dat er is. En het is ook nog eens gemakkelijk, niet alleen voor mij, maar ook voor jou.

Er zullen legio professionals precies het tegenovergestelde zeggen: Schrijven is moeilijk! En wie anders zegt is geen schrijver.

Waar ik vaak tegenaan loop bij het schrijven is mijn omgeving. Mijn omgeving maakt het lastig om gefocust te schrijven.

En dan bedoel ik niet mijn gezin, of ander mensen om mij heen, maar letterlijk de plek waar ik zit en de dingen die om me heen staan.

De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat de dingen en de spullen die om me heen staan van invloed zijn op mijn schrijfproces.

Hoe schoner en opgeruimder mijn schrijfplek is, hoe gemakkelijker het is. In dit artikel wil ik je 5 tips meegeven die ervoor kunnen zorgen dat jou schrijf/werkplek juist uitnodigt om aan de slag te gaan.

#1 Elimineer afleiding

Schrijfplek - Blog UniversiteitWerk je thuis en heb je geen eigen kantoor? Wanneer je een hoekje in de woonkamer hebt of je zit met je laptop aan de keukentafel, dan is de kans groot dat de televisie in de buurt staan (en dan ga ik er even vanuit dat iedereen een televisie heeft). Zorg dat dat apparaat uitblijft, zodat je geen afleiding hebt van een of ander vaag programma.

En welke dingen kunnen je nog meer afleiden als je op je computer bezig bent?

Precies:

  • E-mail
  • Facebook
  • Twitter
  • Rest van het internet

Het lonkt. Ik weet er alles van. Even snel dit checken even snel dat en voor je het weet is er een uur voorbij. Zet alles uit. Zet desnoods de wifi uit.

#2 Verwijder rommel

Op mijn bureau zijn echt regelmatig stapels papier te vinden. En overal staat natuurlijk iets belangrijks op.

Ik merk ook dat ik die stapels papier alleen maar meer chaos veroorzaken in mijn hoofd, omdat het vaak notities zijn van dingen die ik niet mag vergeten en die ik nog moet doen.

Als ik dan zo’n stapel(tje) zie, kan ik al in de stress schieten.

Een leeg bureau is een leeg hoofd. Dus ruim regelmatig je bureau op en helemaal wanneer je gaat schrijven.

Kun je echt niet zonder die stapels, pak dan de stapel op en leg hem uit zicht, wie weet verdwijnt ‘ie langzaam richting oud papierbak.

#3 Wat heb je nodig om te schrijven?

Natuurlijk zijn er dingen je nodig hebt tijdens het schrijven. Je aantekeningen, een pen en een notitieblok en natuurlijk niet te vergeten iets te drinken. Wanneer je langere tijd achter elkaar schrijft, kan het een dorstige aangelegenheid zijn.

Schrijfplek - Blog Universiteit

#4 Geen interruptie

Dit punt lijkt op #1, maar is toch anders. Hier heb ik het WEL over mensen. Je partner en je kinderen, als je die hebt.

Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten.

Licht je partner in dat je gaat schrijven en vraag hem of haar de kinderen bij jou weg te houden.

Het gebeurt vaak genoeg dat in eens een kind zich afvraagt waar jij bent en dan gaat het op zoek of roept met een zeker onaangenaam volume: MAMAAAA! En als je niet snel genoeg antwoord roepen ze nog harder of ze komen bij je en gaan allerlei afleidende vragen stellen.

Tenminste, mijn twee vierjarigen doen dat regelmatig.

#5 Laat je andere spullen achterwege

Er zullen schrijvers zijn die hun schrijfplekje zo gezellig inrichten met een plantje en wat foto’s en boeken. Of ze gaan op een plek zitten waar ze zo’n mooi uitzicht hebben.

NIET DOEN!

Schrijven is gemakkelijk absoluut, wanneer je gefocust bent.

Een fotootje en leuke boeken en plantjes leiden alleen maar af.

Heeft dat plantje eigenlijk wel water gehad?

Waar ging dat boek ook alweer over?

Wat is dat toch een schattige foto van …..

En voor je het weet ben je de planten aan het water geven, door een boek aan het bladeren en aan het mijmeren over de foto.

WEG ERMEE!

Een schrijf/werkplek is om te werken en te schrijven. Ook dit zijn bronnen van afleidingen.

De beste manier?

Met je gezicht naar een witte muur. Zo kun jij je focussen op je gedachten en je schrijfwerk.

Succes verzekerd en 100% productief.

En tot slot nog een tip die niet over je werkomgeving gaat, maar met je mindset en intentie.

Stel je zelf een doel

Bijvoorbeeld:

Ik schrijf 60 minuten.

Ik schrijf tenminste 2000 woorden.

Zo kun je op een effectieve wijze achterhalen of je daadwerkelijk productief bent geweest en je jouw doel voor die dag, dat moment, hebt bereikt.

Hoe ziet jou schrijf/werkplek eruit? Geef een korte beschrijving in het commentaarveld hieronder.

Tijdens het Expert Blogger Event ontdek je hoe je met effectieve technieken je schrijfblokkades kunt opheffen, zodat je in minder tijd meer schrijft. Bloggen is een feestje. Ik wil met je delen hoe je SNEL en GEMAKKELIJK de mooiste en meest waardevolle artikelen schrijft en eindelijk moeiteloos dat artikel eruit perst.

Vind jij het nu lastig om de motor van je website draaiende te houden? Heb je moeite met schrijven? De juiste woorden vinden? Je gedachten om zetten in woorden op papier? Of ben je elke keer weer op zoek naar een onderwerp voor je blogartikel?

Ben je startende ondernemer en op zoek naar een marketing methode die niets kost en absoluut werkt? Of ben je al een paar jaar bezig, heb je het bloggen opgepakt en kom je niet verder?

Ben jij er klaar voor om je blog te gaan inzetten als SUPER MARKETING MIDDEL voor je bedrijf, meld je dan aan voor het eerst volgende Expert Blogger Event.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden

En vergeet niet hieronder jouw schrijf/werkplek te beschrijven.

 

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

 

PS Deel dit artikel in je eigen netwerk door gebruik te maken van de knoppen aan de linkerzijde van het artikel. Zo kunnen ook anderen ervan profiteren.

5 reacties

  1. Hmmm toch wel weer goed om mijn werkplek weer eens op te ruimen. Het is zo gemakkelijk om even een overzicht van activiteiten, stappenplan etc. om mee heen op te hangen. Echter, ik merk ook dat wanneer is alles heb opgeborgen en alle losse briefjes op mijn bureau weg zijn, ik gemakkelijk kan werken en meer focus heb. Dus…. opruimen maar weer!

    1. He Corinne,

      Ja dat gaat zo snel en ongemerkt. Ik herken dat. Bijhouden is nog altijd het beste. Bijvoorbeeld aan het einde van iedere werkdag je werkplek opruimen, zodat je dat niet ’s ochtends hoeft te doen wanneer je aan het werk wilt.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Super om dit onderwerp in de aandacht te brengen.

    Mijn bureau is momenteel niet écht opgeruimd. 🙁
    Om eerlijk te zijn, met mijn gedachten is het momenteel ook zo.
    Wat denk je van het volgende: “jouw bureau is een reflectie van jouw mindset” (en omgekeerd). (bij mij klopt het alvast)

    Aja, nu ga ik mijn bureau opruimen, dankjewel Esther!

  3. Ben het met Esther en ook met Corinne eens.

    Opruimen focust inderdaad veel beter als je schrijft. Anderzijds korte notities ophangen met acties is ook focus. Beperk de acties wel tot maximaal 1 week. Focus je alleen op de dag van bezig zijn en denk niet aan de acties van de andere dagen. Dat lukt nog beter als je de acties van andere dagen omdraait. Je voorkomt wel dat je ze vergeet of ergens zomaar genoteerd hebt.

    Dat bespaart weer een hoop zoekwerk en tijd.

  4. Mijn bureau opruimen en niets anders dan MS Word open hebben staan helpt mij enorm om te schrijven. Gisteren heb ik weer al mijn losse papieren op een stapel gelegd en die uit mijn zicht geparkeerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.