SEO is de afkorting voor SEARCH ENGINE OPTIMIZATION of in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie.
Wanneer je SEO toepast op je website & blog kun je hoger scoren in de zoekresultaten van onder andere Google.
Met de juiste technieken voor je pagina’s, artikelen, afbeeldingen en andere online content, zorg je ervoor dat de zoekmachine jouw website beter indexeert en hoger laat terugkomen in de resultaten. Er is veel discussie over het gebruik op je website en blog.
SEO heeft geen zin
Hordes mensen die roepen dat het geen enkele zin heeft.
Het heeft ook helemaal geen zin. Zeker niet als je al die rare zoektermen en zoekwoorden krampachtig in een tekst duwt. Zodat er zinnen ontstaan die niet lekker lopen en die al helemaal niet lekker lezen. Dan heb je een tekst die je speciaal voor de zoekmachine hebt geschreven. En die zoekmachine is een ding. Dat heeft geen gevoel, kan niet lezen (enkel vage code) en kan al helemaal niet doorzien wat waardevol is en wat niet.
Dus je schrijft teksten die voor mensen zijn. Teksten die waarde bieden en jouw lezer verder helpen met hun probleem. Kun je die teksten uiteindelijk optimaliseren? Absoluut.
Die bezoekers moet je niet willen
Er zijn ook mensen die zeggen dat je die gratis bezoekers niet moet willen.
Helemaal mee eens. Het is niet jouw doelgroep. Het zijn mensen die zomaar door de zoekmachine op jouw website komen en hopen daar te vinden wat ze zoeken. Het zijn bezoekers die snel weer weg zijn en nooit meer terug komen. Die bezoekers moet je zeker niet willen.
Hoe zit het dan met die bezoekers die vinden op jouw website wat ze zoeken? Die helemaal happy zijn met jouw informatie en uiteindelijk jouw producten en diensten afnemen?
Dat zijn de klanten die je wilt. Dat zijn de bezoekers die je wilt.
Waarom dan toch SEO?
SEO is een manier om gratis bezoekers naar je website te trekken. Het is niet de enige manier om bezoekers naar je website te trekken. Het is één manier.
Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken?
Voor veel mensen is SEO een exacte wetenschap, net als wiskunde. Daar moet je waarschijnlijk allemaal moeilijke dingen voor kennen en kunnen.
Die mythe wil ik meteen de wereld uit helpen. Dat hoeft dus helemaal niet.
Het vergt wat tijd om je in te lezen, wat de termen betekenen en hoe je het toepast in je teksten.
Gelukkig zijn er ook tekstschrijvers die zich hebben gespecialiseerd in het schrijven van SEO teksten. Tekstschrijvers zoals Nathan Veenstra van Letterzaken uit Apeldoorn.
SEO zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in de zoekmachine. Tegenwoordig gebeurt er steeds meer online.
Offline vallen er steeds meer winkelketens, omdat mensen online steeds meer kopen. Daar mag je als ondernemer best een graantje van meepikken vind ik.
Zou je op ieder artikel SEO moeten toepassen?
Probeer ieder artikel SEO proof te maken en SEO toe te passen. Het is een middel dat je kunt gebruiken om je vindbaarheid te vergroten, dus zet het zo veel mogelijk in.
Bij mij komt het ook wel eens voor dat het gewoon niet lukt om een artikel SEO proof te maken. Bijvoorbeeld een artikel dat over mijn persoonlijke ervaring gaat of over de ervaring van een klant. Ga je dat soort artikelen SEO proof maken, dan komt het heel krampachtig en gezocht over.
Op dit moment heb ik een aantal artikelen die niet SEO proof zijn en geen zoekwoord of zoekterm hebben.
En dat is prima. Maak je dus geen zorgen als het eens een keer voorkomt dat een artikel niet SEO proof is. Wanneer het artikel waardevol is, is dat alleen vaak al voldoende. Verwacht echter niet dat het artikel zomaar in de zoekmachine naar voren komt.
Wat kun je in/ aan je artikel optimaliseren?
Alles aan je artikel kun je optimaliseren.
Je begint bij je tekst. Het zoekwoord (of de zoekterm) gebruik je regelmatig in je tekst. Zorg dat er een zoekwoorddichtheid ontstaat van maximaal 2.5%.
Dat betekent dat 2.5% van je blogartikel het zoekwoord is.
Heeft je blogartikel 600 woorden, dan moet 2.5% je zoekwoord zijn.2.5% van 600 is 15. Dat lijkt veel, maar dat valt gelukkig ontzettend mee. Stop je artikel niet helemaal vol met zoekwoorden, want dat gaat averechts werken.
De afbeeldingen die je gebruikt kun je ook optimaliseren. Je zorgt ervoor dat het zoekwoord in de naam van het bestand zit. In WordPress kun je de foto een alt-tag meegeven. Daarin zit ook het zoekwoord.
Maak je gebruik van de SEO plugin van Yoast dan kan die plugin je verder helpen om je artikel helemaal SEO proof te maken.