Ik zie het veel. Ondernemers die direct verkopen op social media. Vaak als enige verkoopkanaal. Uit eigen ervaring weet ik dat slechts jouw frustratie in de hand werkt en irritatie van de ontvanger.
Social media is geen verkoopkanaal. Het is een manier om je kennis te laten zien en waarde te delen, zodat je vertrouwen opbouwt bij jouw volgers.
Wat doe je dan wel op social media?
Dat is de grote vraag natuurlijk. Eigenlijk is het heel simpel. Voor je bedrijf is het belangrijk dat je een constante stroom prospects/ leads/ potentiële klanten hebt. Met die groep ga je een relatie opbouwen en ga je bouwen aan het vertrouwen in jou, je bedrijf en je product.
Maar hoe dan?
Ik hoor je al vragen dat je wilt weten hoe je dat doet. Ik geef je 3 heel simpele stappen om dat vertrouwen op te bouwen bij je volgers.
- Verzamel e-mailadressen
Het geld zit in de lijst, dus bouw die lijst. Maak een opt-in en verzamel e-mailadressen van jouw volgers. Automatiseer dit proces, zodat jij daarin niets meer hoeft te doen. Met een goede autoresponder kom je een heel eind.
- Verkoop je opt-in
Het gemakkelijkst is om je gratis e-book of video serie te promoten. De drempel om naam en e-mailadres achter te laten is ineens een stuk lager. Mensen hoeven niet meteen hun portemonnee te trekken en je kunt ze waarde bieden.
Achter je e-book (of video serie of ander gratis product) zit een follow-up mailing. Daarin geef je nog meer waarde en kun je overgaan tot verkoop. Let op: niet van je duurste vipproduct, maar van een klein product.
- Geef waarde en blijf waarde geven
Verwaarloos de mensen die op je e-maillijst staan niet. Geef ze zo veel mogelijk waarde. Niet alleen door je blogartikelen te sturen, maar ook door een extra gratis e-book of video te sturen. Iets wat je blogbezoeker niet krijgt. Geef de mensen op je lijst een bijzonder gevoel door ze meer te geven, omdat ze op je lijst staan.
Stop met verkopen
Niet dat je producten zichzelf verkopen. Er zijn maar weinig producten die zichzelf verkopen. Je moet er echt wel iets voor doen. En dat iets is het geven van waarde waarmee je het vertrouwen opbouwt bij je prospects.
Daardoor is het later een stuk gemakkelijker om van je prospect een klant te maken.
Verkopen via social media is verraderlijk. Ik heb me er ook ‘schuldig’ aan gemaakt. Tegenwoordig weet ik beter. Maar, wees eens eerlijk, heb jij wel eens iets direct verkocht via social media? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.
.