WordPress. Je houdt ervan of je vindt het bagger. Persoonlijk ben ik er helemaal verliefd of en kan ik mij een leven zonder WordPress niet voorstellen.
WordPress kent zo veel mogelijkheden. Het grote voordeel van WordPress vind ik nog altijd dat het Google vriendelijk is geprogrammeerd.
Ook Google houdt van WordPress. Je website hoog laten scoren begint onder andere met WordPress. Kiezen om je website in WordPress vorm te geven.
Wil je weten wat je kunt doen om met behulp van WordPress je website beter vindbaar te maken (waardoor jij als ondernemer weer meer zichtbaar wordt)? Lees dan vooral dit artikel.
WordPress en SEO gaan hand in hand. De manier waarop WordPress is geprogrammeerd is clean en duidelijk en daar houdt Google van. Dus werken met WordPress is ook een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.
Ik zeg een onderdeel.
Dat betekent dat er nog meer zaken zijn die belangrijk zijn bij zoekmachineoptimalisatie.
Maar het één kan niet zonder het ander.
Een belangrijke les
Geen website kan
Zonder WordPress
Je tekst en SEO
Je blogartikelen schrijf je voor je bloglezer en voor niemand anders. Laten we dat voorop stellen. Schrijven voor de zoekmachine heeft helemaal geen nut, want daaruit ontstaan teksten die niet lekker lezen.
Teksten die niet lekker lezen worden eerder weggeklikt, daarmee stijgt het bouncepercentage van je pagina en daalt je website in de resultaten (even gechargeerd).
Dus je zorgt dat je een lekker tekstje schrijft, dat je nadien optimaliseert voor de zoekmachine.
Met een geoptimaliseerde tekst alleen red je het niet.
Er zijn nog twee zaken die je kunt inzetten bij het optimaliseren van je blogartikel: door slim gebruik te maken van tags en categorieën.
Wat is een tag?
Ken je het fenomeen index? Je hebt het vast wel eens gezien in een boek en encyclopedie. Een index is een lijst met trefwoorden. Het zijn veel voorkomende woorden in een boek. Je maakt het de lezer gemakkelijker om onderwerpen te vinden met behulp van een index.
Een tag gebruik je op je website om je blog specifieker in te delen.
Met tags kun je ook een tagcloud maken op je blog, zodat je bezoeker via die tagcloud naar alle artikelen kan gaan over een bepaald onderwerp.
Hieronder zie je twee voorbeelden van tag clouds:
Zie je de overeenkomsten met een index?
Daar waar in de index de paginanummers staan zie je in een tagcloud grote woorden en kleine woorden.
Hoe groter het woord hoe meer artikelen er zijn met die tag.
Wat is een categorie?
Een categorie gebruik je om iets in te delen. Eigenlijk net als een tag. Alleen een categorie gebruik om als overkoepelende verdeling van je blogartikelen.
Als je kijkt naar mijn blog, bijvoorbeeld onder de menu knop Kennisbank, zie je verschillende categorieën staan..
Binnen die categorieën heb ik verschillende artikelen staan. Een artikel deel ik in maximaal twee categorieën in. Ik kies voor maximaal twee, omdat ik anders het overzicht verlies. Hoe meer categorieën je gaat gebruiken voor 1 artikel hoe lastiger het voor jouw bezoeker wordt om iets te vinden.
Een tag strategisch inzetten
Een artikel gaat over een bepaald onderwerp dat je in een categorie in kunt delen. Bijvoorbeeld SEO.
In dat artikel vertel ik ook iets over WordPress, Google, teksten en tags en categorieën en zoekwoorden.
Nu zou ik voor alles een categorie kunnen maken, maar zoals ik al eerder aangaf, dan wordt het onoverzichtelijk.
Een categorie is een algemene overkoepelende term en met een tag ga je specifieker zaken aangeven.
De woorden die ik net noemde, WordPress, Google, teksten, tags, categorieën en zoekwoorden, daar ga ik in het artikel een tag van maken. Die tag komt vervolgens ook naar voren in de tagcloud die je in de sidebar zet. Met je tagcloud heb je de index van je website gecreëerd.
Per artikel maak je tussen de 5 tot 10 tags. Een tag maken is simpel een lijstje woorden bedenken die als trefwoord veel in je artikel voorkomen. Zorg ook dat het zoekwoord dat je gebruikt voor je artikel dat je die ook gebruikt als tag.
Tags toepassen op je blogartikel
Wanneer je in WordPress een artikel schrijft zit je in dit scherm:
In dit scherm kun je de categorie aangeven van je blogartikel (zie rode pijl) en daaronder de tags (zie groene pijl).
In het venster kun je tags invullen en kiezen uit een lijst met tags die je al hebt gebruikt.
Gebruik er minimaal 5. Een maximum is er niet echt. Ik vind het al geweldig als ik er tussen de 5 en 10 kan bedenken. En nogmaals, zorg dat je een zoekwoord als een tag gebruikt.
Wanneer iemand zoekt op dat woord in Google is de kans groot dat je artikel in de resultaten naar voren komt, omdat je een tag hebt gebruikt. Google ziet een tag namelijk ook als een zoekwoord.
Het resultaat van het gebruik van tags?
Hoe zie je in Google nu het verschil tussen een resultaat met een tag, zonder een tag en een resultaat met een categorie.
Kijk eens naar onderstaande afbeelding:
Het eerste resultaat van Blogaholic heeft een TAG in de url. Het artikel heeft als tag blog ideeën meegekregen.
Het tweede resultaat is van mijn website. Daar heb ik geen tag gebruikt.
Je ziet hier dus dat er twee artikelen zijn geschreven over blog ideeën. Met als zoekwoord blog ideeën. En toch komt het resultaat met de tag als eerste naar voren (deze staat ook op positie 1 en ik op 2).
SEO en tags
Hoewel het algoritme van Google meer dan 200 onderdelen kent (ze allemaal kennen gewoon onmogelijk), weet ik dat het strategisch gebruik van de tag, dus je zoekwoord ook als tag gebruiken, gewoon werkt.
Let er wel op dat het niet heilig is. Het is niet het enige dat je gaat doen op SEO. Het is een onderdeel van een groter geheel dat je niet zou moeten vergeten.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
PS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.