Hét template voor een testimonial

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

tes·ti·mo·ni·al ({znw}, de/een meervoud: testimonials) ervaring van een klant over een bedrijf of product, getuigenis, positieve ervaring. Voorbeeld: hij gaf een testimonial om te laten zien hoe tevreden hij is over het product.

Iedere businesscoach roept het: ‘je moet testimonials verzamelen’.

Er zijn ondernemers die luisteren ernaar, maar doen niets.
Er zijn ondernemers die af en toe eens een testimonial afnemen.
Er zijn ondernemers die er de waarde van inzien en iedere kans pakken om een testimonial van een klant op hun website te zetten.

Wie heeft hier ervaring mee?

Naar wie luister jij als je op zoek bent naar een nieuwe wasmachine of een andere auto? Stel jij je vrienden ook weleens de vraag: Zeg ken jij nog een goede klusjesman? Ik durf te wedden dat je dan legio ervaringsverhalen krijgt en redenen waarom je dan voor een bepaald persoon moet kiezen.

Op Facebook zie ik die vraag ook regelmatig voorbijkomen. Eerst een foto van een product met daarbij de vraag: Wie heeft er ervaring mee? Wel doen of niet doen?

Schijnbaar vinden wij het belangrijk wat anderen ervan vinden en willen we graag weten wat hun ervaring is.

Wanneer je een beslissing moet nemen, luister je toch naar de mening van een andere gebruiker.

Wanneer vraag je om een testimonial?

Zodra het kan.

Heb je een tevreden klant? Stuur direct een e-mail en vraag om een testimonial. Dit kun je ook via LinkedIn doen.

Heb je een training gegeven, vraag wie een testimonial wil geven. Liefst op video natuurlijk, dan krijgt de kijker er een heel ander gevoel bij.

Een geschreven testimonial wil de lezer nog weleens sceptisch ontvangen. Ja, die kan ik ook schrijven. Met een video verlaag je die scepsis drempel of neem je daarmee zelfs volledig weg.

Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om erom te vragen. Tot nu toe heb ik altijd nog positieve antwoorden gekregen.

Toch zelf schrijven…

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Wanneer je erachter komt dat iemand moeite heeft om iets

op papier te zetten, dan kun je de testimonial ook voor iemand schrijven en aan je klant voorleggen met de vraag of dit klopt en of je het zo mag gebruiken.

Veel klanten willen wel een testimonial geven, maar weten niet hoe ze dat op papier moeten krijgen. Op deze manier help je ze een handje.

Voorwaarde is dat je zo’n testimonial altijd voorlegt.

Mijn boek Bloggen doe je zo! heeft een voorwoord van Nisandeh Neta. Daar ben ik echt super blij mee.

Dat had nogal wat voeten in aarde. Het heeft maanden gekost voor ik hem zo ver had en toen hij ja had gezegd, zat ik nog steeds te wachten.

Toen heb ik de stoute schoenen aan getrokken. Ik had hem eens geïnterviewd voor mijn boek en dat materiaal heb ik gebruikt om zelf dat voorwoord te schrijven. In zijn naam!

Vervolgens heb ik dat aan hem voorgelegd (dit ging allemaal via zijn PA, die heel streng was 😉). Na een paar weken kreeg ik een mailtje met het voorwoord. Hier en daar had Nisandeh wat aangepast. No problem. Nu had ik wel een geweldig voorwoord voor mijn boek van precies de persoon die ik wilde.

Template voor een testimonial

Wat moet een klant nu in een testimonial zetten? Hoe lang moet zo’n testimonial zijn?

Een testimonial kun je op twee manieren aanvliegen.

  1. Stuur een mail en stel de volgende vraag:

“Als je mijn dienstverlening/product/training een cijfer zou moeten geven, wat voor cijfer zou je dan geven?”

Dat is de ene helft van de vraag. Dit is de tweede helft:

“Als het cijfer lager dan een 10 is, wat kan ik dan doen om er wél een 10 van te maken?”

Zo krijg je meteen mooie feedback die je weer meeneemt bij een vervolgopdracht of een volgende klant.

  1. Stuur een mail en stel een aantal vragen:

Wat is je naam?

Hoe heet je bedrijf en wie help je?

Waarom ben je naar deze training gekomen?

Wat is je belangrijkste inzicht uit de training?

Hoe ga je dat implementeren in je eigen bedrijf?

Zou je deze training aan anderen aanbevelen en waarom?

Als toetje vroeg ik bij een video testimonial ook nog: Wat vind je leuk aan Esther? Hiermee bereik je dat mensen een beeld schetsen van jou als persoon.

Deze vragen zijn natuurlijk ideaal om te stellen bij een video testimonial. Kijk maar eens naar de resultaten van een aantal video testimonials die mijn klanten hebben gegeven.

Vraag jij al om testimonials aan je klanten? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *