Uitstelgedrag: de vijand van succes

Nog steeds loop ik er tegen aan: uitstelgedrag. Het is als een deur die ik niet open krijg. Ik blijf voor de deur heen en weer lopen in de hoop dat deze op magische wijze opengaat. Het is ook een ‘HOT’ onderwerp. Een paar weken geleden schreef Michaela Wierdsma er ook een artikel over.

Ik weet dat ik zelf iets moet doen om die deur open te krijgen:

  • Aankloppen of aanbellen
  • De klink naar beneden drukken en duwen
  • De deur van het slot halen
  • Opentrappen
  • De scharnieren los tikken

Niet iedere manier is de meest effectief, maar….. het zijn manieren om de deur open te krijgen.

Dat Uitstelgedrag uitstelgedrag steekt vooral de kop op als ik aan het werk wil gaan. ’s Ochtends rond een uur of 9 loop ik richting mijn thuiskantoor en ga achter de computer zitten.

Ik heb mezelf al voorgenomen de mail nog even niet te openen, Facebook te laten voor wat het is en direct aan de slag te gaan met het schrijven van een blogartikel, een e-book of het opnemen van een instructievideo voor mijn website.

Maar ja, die ene klant, daarvoor moet ik echt het internet op. Even checken of er comments op zijn blog zijn.

En daar ga ik…..

Ach, nu ik toch online ben kan ik ook wel even:

  • Op Facebook kijken
  • Mijn Gmail checken
  • Ff inloggen op de privé mail
  • Mijn advertenties controleren op Marktplaats

Het gevolg?

Het is ineens 10 uur. Dan is het ook wel tijd voor koffie. Daarna ga ik echt aan de slag.

Ik ben nu bijna anderhalf uur kwijt.

Herken je dat ook?

En terwijl je koffie zit te drinken (of thee) baal je dat je die tijd kwijt bent en loop je jezelf op te peppen en te motiveren om straks echt aan het werk te gaan.

Ik weet dat het succes van mijn boek niet vanzelf gaat. Berichten die ik wil plaatsen op social media schrijven zichzelf niet en de instructievideo’s verschijnen ook niet zomaar op magische wijze in mijn Vimeo account.

EN niemand anders doet het voor mij (nog niet althans).

Uitstelgedrag tegengaan

Dit akelige gedrag tegengaan door te roepen, hardop of in gedachten, dat je dit niet wilt, helpt totaal niet. Geloof me, ik heb het geprobeerd. Het enige wat gebeurt is dat de gedachten over uitstellen en het waardeloze gevoel dat dit me geeft, alleen maar groter worden. Ik lijk aan niets anders meer te kunnen denken.

Ik heb 4 stappen die ik doorloop waarmee ik mijn uitstelgedrag aan pak, zodat ik die gesloten deur kan openen op de meest effectieve manier.

Laat het toe

Erken dat je aan het uitstellen bent. Zeg tegen jezelf, hardop of in gedachten (hardop is beter en het liefst nog voor de spiegel ook): Ik ben aan het uitstellen. Ik baal dat ik aan het uitstellen ben, maar ik mag hiervan balen. Het is niet leuk dat ik uitstel, want het liefst ben ik productief aan het werk.

Waarom

Pak een vel papier en zet erboven: Waarom ben ik aan het uitstellen?

Schrijf vervolgens zo snel mogelijk zo veel mogelijk redenen op waarom je aan het uitstellen bent. Geef jezelf hiervoor 3 minuten de tijd.

Het waarom achterhalen van uitstelgedrag geven je inzicht in het achterliggende gevoel. Uitstelgedrag heeft niets te maken met luiheid, niet willen of niet kunnen.

Bewijs het tegendeel

Kies uit de redenen die je hebt opgeschreven die reden die op dat moment het dichtst bij je gevoel zit. Bijvoorbeeld: Niemand zit op mijn video’s te wachten.

Uitstelgedrag

Neem weer een vel papier en zet erboven: Niemand zit op mijn video’s te wachten (of wat jouw reden ook is).

Zet daaronder: Iedereen zit op mijn video’s te wachten, omdat… (of wat jouw reden ook is).

Schrijf argumenten op die het tegenovergestelde weergeven.

Bijvoorbeeld:

Omdat ze willen leren hoe ze een plugin moeten installeren

Omdat ze willen zien hoe je een WordPress site instelt

Omdat ze willen zien hoe je een Google Alert instelt

Omdat ze willen zien hoe je een blog begint

De eerste stap

Het begin, de eerste stap, is altijd het meest lastig. Soms weet je niet wat die eerste stap is of het is iets dat je nog nooit hebt gedaan.

Schrijf op wat de eerste stap is die je moet nemen van de klus die je aan het uitstellen bent.

Wanneer je weet wat de 1e stap is, kun je deze gemakkelijker nemen.

Ik merk altijd dat ik na de 1e stap heel gemakkelijk kan doorgaan naar de 2e en de 3e stap. Je hoeft helemaal niet te weten wat de 2e stap is. Zodra je de 1e stap hebt genomen, wordt de 2e stap vanzelf duidelijk.

 

You don’t have to see the whole staircase to take the first step

 

Uitstelgedrag is altijd het gevolg van een onderliggend probleem of een onderliggend gevoel.

Met deze 4 stappen kom je tot dat onderliggende probleem en kun je de eerste stap zetten om aan de slag te gaan.

 

DUS:

Laat het uitstelgedrag toe door het te erkennen, achterhaal waarom je aan het uitstellen bent, bewijs het tegendeel, bepaal wat de eerste stap is en zet die eerste stap.

Heb jij ook last van uitstelgedrag? Wat is jouw eerste stap? Deel het hieronder in het commentaarveld.

 

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

16 reacties

  1. Grappig! Op het moment dat ik dit artikel zit te lezen ben ik net tot de conclusie gekomen dat ik al 2 uur lang aan het uitstellen ben……hmmmm aandachtspunt dus.

  2. Esther,

    Dit is een mooie techniek. Het is heel praktisch bruikbaar voor de verschillende situaties waarin je uitstelgedrag vertoont.

    Toch ben ik van mening dat je de kern van het uitstelgedrag moet aanpakken.
    De kern zit meestal op een diepere laag. Vaak is er angst voor afwijzing, angst voor mislukking of angst voor succes.

    Ook kan de oorzaak op identiteitsniveau zitten, bijv. de overtuiging ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Ik ben het niet waard’.

    Door deze onderliggende oorzaak aan te pakken, trek je de wortel van het probleem eruit.

    Hiervoor zijn diverse methodes die kunnen helpen, bijv. Sedona, Psych-K of Faster-EFT.

    Mijn expertise is het helpen de belemmerende patronen, overtuigingen en angsten te overwinnen. Hiervoor gebruik ik m.n. Faster-EFT en Psych-K.
    Dit zijn de meest effectieve technieken die ik ken.

    Als je meer wilt weten, laat het me dan weten.

    Ron

    1. Dank je wel voor je toevoeging Ron.

      Je hebt helemaal gelijk. Uitstelgedrag is vaak het gevolg van iets anders. En net zoals jij zegt, heel belangrijk om ook dat aan te pakken.

  3. Beste Esther,

    Dank je wel voor dit inspirerende artikel. Ik lees dit artikel natuurlijk ook terwijl ik aan het uitstellen ben 🙂 Ook herkenbaar wat je daarin schrijft over de achterliggende reden, dat het vaak angst is voor afwijzing etc. (dat niemand op mij als wandelcoach zit te wachten). Je staircase quote vind ik een mooie passende eye-opener. Dank je wel.
    Ilonka

  4. Grappig toch hoe je verschillend naar de dingen kunt kijken. Ik noem het ‘afgeleid’ worden, ‘associatief denken’, ongeconcentreerd zijn, geen focus…dit geeft een heel nieuw perspectief. Ron maakt het nog erger “ik heb een dieperliggend probleem. Ik heb angst voor mislukking en/of succes.”

    Terug naar jouw blog Esther. Als ik merk dat ik mezelf laat meeslepen door mijn assocatieve mind…ga ik op zolder zitten. Daar heb ik nl geen internetverbinding. Daar schrijf ik ook mijn boek.
    Maar vanaf vandaag ga ik er met andere ogen naar kijken en ga ik jouw tips inzetten en ga ik onderzoeken of er een andere reden is en of ik dus bezig ben met uitstelgedrag!

    Dank je wel voor dit mooie blog.Ik hou van deze stijl van schrijven, je spreekt me direct aan en ik duik er helemaal in, weet trouwens even niet meer waar ik mee bezig was….of wat ik van plan was….:)

  5. Hoi Esther,

    Ik heb geen moeite met uitstelgedrag. Wel moeite dat ik te veel verschillende dingen doe! Ik zeg altijd ja tegen leuke uitdagingen. Mijn taak is nog meer focus. Bedankt voor je tips, ik heb er zeker iets aan (op mijn manier). 😉

    Hartelijke groet,

    Maurice

  6. Zeer herkenbaar Esther,
    En wat een goede tips geef je hier. Zeker met de aanvulling van Ron om te achterhalen wat de dieper liggende oorzaak is. Wanneer ik weer eens aan het uitstellen ben zal ik er aan denken. O, ja, ik ging een mail verzenden naar 2 klanten die mee willen doen aan de Basis Piano Workshop die zaterdag 22 november plaats vindt.

  7. Hoi Esther,

    Leuke blog en zeker het eerste begin heel herkenbaar. Tegenwoordig sta ik mezelf toe om eerst iets anders te doen dan aan mijn to-do lijstje te beginnen. Ik vind het namelijk heerlijk om eerst mijn mail te bekijken (en af te handelen voor zover mogelijk), om het nieuws te kijken, te zien hoeveel bezoekers mijn website de vorige dag heeft gehad, etc.
    Daarna ga ik aan het werk. En ja, soms is dat pas na de koffie. Maar ik werk ’s avonds veel efficiënter dan ’s ochtends, dus dit ritme past wel bij mij.

    Wel leuk te lezen dat uitstelgedrag. Wat ik echt doe als ik merk dat ik niet bewust besloten heb tot wat ik aan het doen ben, is mezelf de vraag stellen: wil ik hier nu meer doorgaan of besluit ik nu aan mijn lijstje te gaan werken? En afhankelijk van het antwoord, kies ik waar ik mee door ga of mee stop.

    1. Hoi Baudy,

      Dat is absoluut belangrijk. Wanneer je geen ochtendmens bent, zoals ik, is het misschien beter om eerst die ‘kleine’ klusjes te doen en later op de dag de grote.

      Dank je wel voor je aanvulling!

      Esther

  8. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit gedrag vertoont.

    Zelf heb ik vanochtend ook bewust boven gezeten en vanaf een computer gewerkt zonder internet aansluiting. Hiermee kan in het internet ‘vluchtgedrag’ wat omzeilen.

    Ik weet mijn dieper liggende oorzaak en daar is ook nog werk aan de winkel. Ik ga eerst met je tips aan de slag zodat ik meer focus krijg. En ik kijk uit naar je boek over bloggen. Ik wil dit nu al zo lang gaan doen, maar ben nog steeds niet begonnen. Ik merk ook dat ik moeite heb mijn plannen van tijd. Wat ik even denk te kunnen doen kost me algauw een uur, ook zonder afleiding!

    1. Hoi Jeanne,

      Heel goed om met de dieper liggende oorzaak aan de slag te gaan.

      Begin met iets kleins. Je moet niet alles tegelijk willen.

      Succes!
      Esther

  9. Mooie blog Esther,

    Vinger op de zere plek en de oplossing! Ga ik dit weekend mee aan de slag.
    Zeker ook even naar de adviezen van Ron kijken.

    1. Dank je Marjolijn,

      Ik leg graag de vinger op de zere plek ;-), zeker als dat helpt om die zere plek te genezen. Zeker kijken naar wat Ron te zeggen heeft, er ligt altijd iets anders onder dat uitstelgedrag.

      Esther

  10. Hoi Esther,

    Dit is zo herkenbaar wat je schrijft, ik ga aan de slag met tip 2!
    Volgens mij kom je op die manier inderdaad jezelf tegen welke (flut) argumenten je gebruikt om maar uit te stellen.

    Bedankt voor het delen!

    Hartelijke groet,
    Latifa El-Guada

  11. Lekker hot dit punt, ik heb al wat tijd ‘verlummeld’ de afgelopen periode. In ieder geval niet gedaan wat ik had moeten en willen doen nu, als eerste. En dan steeds weer tot die conclusie komen ook :-).

    Vanavond dacht ik, kids op bed, ik ga NU echt aan de slag met waar ik nu mijn focus op wil leggen en tjoep, zit ik zo maar ineens toch jouw blogartikel (nog even dit…) te lezen. Maar hopelijk verandert het wat en nu ga ik echt aan de slag 🙂 Succes allemaal!!!

    1. Ha ha! Ik ken dat.

      Dat uitstelgedrag blijft een terugkerend punt. Hoe alerter je erop bent, hoe sneller je erachter komt wat de achterliggende oorzaak is. En dan kun je dat aanpakken.

      Op jouw blogsucces!
      Esther Molenaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.