Web content: welke soorten zijn er

Web content - Esther Molenaar - Blog Universiteit

Wanneer je het hebt over web content, dan heb je het over de inhoud van je blog en alle andere inhoud die je op je site aanbiedt. Ik heb eerder al geschreven waarom web content voor je website cruciaal is. Dat is niet veranderd.

Op je website heb je pagina’s, op je blog artikelen. Daarnaast heb je om je mailinglijst op te bouwen misschien een e-book. Verschillende soorten web content om het afwisselend te houden op je website en blog.

Alleen is er zoveel te kiezen. Welke soort web content kies je? Waarom moet je voor een bepaalde boodschap nu wel een video kiezen en voor een andere boodschap een artikel of een e-book?

En hoe zit dat met de inhoud van de web content.
Wat zet je in een e-book en wat in een artikel? Wat vertel je in een video en wat vertel je in een audio?

Er gebeurt zoveel in je bedrijf. Kun je eigenlijk wel een artikel schrijven over het teamuitje dat net is geweest? Is het aan te raden om iemand uit je team een video te laten maken over het bedrijf?Webcontent - Esther Molenaar - BLog Universiteit

Is er ook een goede manier om de waarden en normen van je bedrijf naar buiten te communiceren?

Natuurlijk kan ik je een artikel geven met de soorten web content waar Google dol op is, zoals Slagter in zijn artikel geeft. Ik geef je liever een overzicht van de soorten content die er zijn naar vorm en hoe je die content inhoud geeft met waardevolle informatie.

En wanneer kies je voor branded content (commerciële content) en wanneer voor non-branded content (niet-commerciële content). Hier een interessant artikel daarover.

Wanneer je het artikel over web content hebt gelezen van een tijdje geleden, dan weet je dat web content enorm belangrijk is. Dus laten we er in duidelijk en al die soorten content eens onder de loep nemen.

Soorten web content

Web content kun je indelen op twee manieren:

  • Content naar vorm
  • Content naar inhoud

Voordat je content gaat maken voor je blog, kies je welke vorm je daarvoor neemt. De stap die daarvoor ligt is je doel. Wat wil je overbrengen met de inhoud van je boodschap?

Ik geef je een aantal voorbeelden van content naar vorm:

  1. Artikel
  2. Video
  3. Audio
  4. White Paper
  5. E-book
  6. Infographic

Wanneer kies je welke content vorm?

Video

Wil je snel iets vertellen en je hebt er weinig woorden voor nodig, dan is een artikel niet meteen de juiste keus. Dat heeft eigenlijk te maken met Google.

Wat heeft Google daar nou weer mee te maken?

Nou, Google is dol op content en zal de content op jouw website/ blog gebruiken om de pagina of het artikel te ranken. Een artikel met weinig woorden (minder dan 300) zal Google er heel weinig mee doen. Wanneer je slechts 100 woorden nodig hebt om je boodschap over te brengen, dan kies je voor een korte video.

Artikel

Ga je meer informatie geven en wil je de lezer een stuk kennis meegeven, dan kies je voor een artikel. Ook als het om veel informatie gaat kun je nog steeds kiezen voor een artikel.

In de blogwereld wordt vaak al snel gezegd, dat je jouw informatie beter kunt aanbieden in een e-book als je boven de 1500 woorden uitkomt.

Hoe zit het dan met de artikelen van bijvoorbeeld Glen Allsopp? Zijn artikel over a Billion dollar SEO empire telt 3934 woorden en heeft 101 (!) comments (29 zijn reacties van hem zelf op anderen).

Je vraagt je af wat zijn bezoekers bezielt zo’n lang artikel te LEZEN. Daar zal ik ook een artikel aan wijden in de toekomst.

Je hoeft dus niet persé een artikel te schrijven dat rond de 600-700 woorden ligt. Wanneer je dit leest zit je in dit artikel nu op 803 woorden.

Audio

Je informatie aanbieden in audio kan wat tricky zijn. Zeker in Nederland. Wanneer je kijkt naar de USA, dan zie je dat er veel meer mensen zijn die hun content ook aanbieden in audio. Dat doen ze via een podcast. Het voordeel van een podcast is dat je als luisteraar via iTunes kunt abonneren op de podcast en zo mis je nooit meer iets. Via de store kunnen mensen zich abonneren en via iPod, iPhone of iTunes op de PC of Mac kunnen de abonnees het afluisteren.

Wanneer bied je nou audio aan? Niet iedereen kan naar audio luisteren om informatie op te nemen. Voor sommigen is het alsof ze weer op school zitten en in een saaie ‘les’ zitten.

Een auditief persoon heeft heel veel baat bij een podcast/ audio opname.

De meerwaarde die audio heeft, en dat heb ik recentelijk ontdekt, is dat je overal en altijd toegang hebt tot waardevolle content. Bijvoorbeeld in de auto of tijdens het hardlopen of fietsen. Ik besteed mijn tijd graag nuttig.

Ik ben niet auditief en toch luister ik regelmatig naar een podcast of een audioboek.
(Wil je trouwens meer weten over visueel/auditief/kinetisch leren, dan lees je op de site Leren is een makkie meer daarover.)

White Paper of e-book
Wat is nu het verschil tussen die twee? Je biedt ze allebei aan op je site, het geeft allebei informatie.

Ik zal je dat verschil uitleggen.
Een white paper is een technisch document. In een white paper beschrijf je bijvoorbeeld een techniek die je gebruikt en hoe dat een specifiek probleem oplost. Het gaat om relevante, doch objectieve informatie die beslissers helpt een beslissing te nemen. Het wordt gebruikt in de politiek en in het bedrijfsleven.

Een e-book bevat ook relevante informatie. Alleen is deze informatie NIET objectief. Het gaat om de kennis die jij wilt overdragen op je doelgroep. Jouw kennis wordt ook gevormd door jouw mening.

Wil je objectieve niet-commerciële informatie geven, zodat iemand een gedegen beslissing kan nemen, dan schrijf je een white paper (lengte 10-15 pagina’s).
Wil je kennis delen en je eigen mening daarin meenemen, dan schrijf je een e-book (lengte 10-200 pagina’s of meer).

Een white paper is dus ook afhankelijk van het soort informatie.

InfographicWeb content - Esther Molenaar - BLog Universiteit

Dit vind ik persoonlijk een heel leuke manier van het overbrengen van informatie. Let op dat een infographic niet persé voor visueel ingestelde mensen is. Wanneer iemand visueel is ingesteld, dan vind hij (of zij) lezen erg prettig. Een video is ook niet perse voor visuelen, als wel meer voor auditieven.

Een infographic, mits goed ontworpen, is een heel leuke en overzichtelijke manier van informatie overbrengen. Je ziet welke verbanden er liggen in de informatie die je geeft. Zoals ik al zei, mits goed ontworpen. Het is een echte kunst om een goede infographic te maken. De infographic is ook niet aan een bepaald soort inhoud gebonden en het leent zich uitstekend voor het gemakkelijke overbrengen van cijfers en statistieken, zonder dat het saai wordt. Deze infographic over telefoonetiquette is een mooi voorbeeld.

Tot nu toe heb ik het alleen nog maar gehad over web content naar vorm. Waarop de white paper een kleine uitzondering is.

Hoe zit het met de inhoud? Welke soorten web content zijn er als je kijkt naar inhoud. Wanneer je de content gaat plannen voor je blog kom je er niet onderuit om hier naar te kijken.

Je wilt niet alleen kijken naar de vorm van de web content. Deze wil je afwisselen, zodat je zoveel mogelijk mensen kunt bereiken uit je doelgroep.

Voor de inhoud maak je ook een keuze. Deze wil je ook afwisselen. Alleen maar lijstjes of tips, is erg saai. Je lezers haken af en je bezoekers aantal loopt terug.

Dat is iets dat je ten allen tijde wilt voorkomen.

Content naar inhoud

Er zijn verschillende soorten content die je kunt kiezen als het gaat om de inhoud:

  1. Review
  2. Case Study
  3. Interview
  4. Advies
  5. Tips
  6. Stappenplan

Review

Een ander woord dat je bekender in de oren zal klinken is recensie. Een review is niets anders dan een recensie. Een review kan overal over gaan:

  • Boek
  • Film
  • Videospel
  • Product (al dan niet digitaal)

In een review geef je een beschrijving van bijvoorbeeld een film die je hebt gezien.

Bijvoorbeeld The Intouchables. Je geeft aan:

  • waarom je voor die film hebt gekozen
  • wat je verwachting was
  • wie de acteurs zijn
  • wie de regisseur is
  • wat je er al over hebt gehoord
  • waar het verhaal overgaat
  • of het heeft voldaan aan je verwachting
  • wat je ervan vond
  • of je de film zou aanbevelen en waarom wel of niet

Met een review kun je iemand anders helpen bij het maken van een beslissing (ook wel te vergelijken met een white paper).
Klanten geven ook reviews. Dat zijn testimonials. Onmisbaar voor je bedrijf.

Case Study

Als bedrijf en ondernemer help je mensen. Je doelgroep heeft een probleem en jij hebt de oplossing. Met jouw oplossing heb je ongetwijfeld successen geboekt. Wellicht heb je een methode ontwikkeld, waarin jouw oplossing het best tot zijn recht komt en heeft die methode menig klant geholpen.

In een case study beschrijf je het probleem dat een klant, de methode die jij hebt, wat jij hebt gedaan in het specifieke geval van die klant en het resultaat dat jouw klant heeft behaald.

Een case study is een geweldig verkoopmiddel, wanneer je het op de juist manier inzet. Je kunt het gebruiken bij een gesprek en je kunt het gebruiken op je blog. Je laat direct zien wat jouw product of dienstverlening voor één van jouw klanten heeft betekend.

Met een interview maak je een case study nog sterker. Of dat nu een interview op papier is of op video. Je laat de klant aan het woord. In deze video spreekt trainer Nisandeh Neta met zijn student Oscar Bulthuis over zijn succesverhaal naar aanleiding van een training.

Interview

Om je expertstatus te vergroten zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Daarover heb ik het ook in de BBIP methode.

Je gaat onder andere bloggen en je schrijft een boek.

Voor je blog kun je een andere expert gaan interviewen. Bijvoorbeeld een expert op een aanverwant vakgebied of juist iemand uit jouw vakgebied.

Wanneer je een andere expert interviewt gebeurt er iets magisch.

Een beetje van de expertstatus van de ander geeft af op jou. Je lezer zal jou ook als expert gaan zien. Het helpt je dus enorm bij het vergroten van je eigen expert status.

Wat betreft inhoud geef je je lezer ontzettend veel extra waarde.

Advies

Mensen helpen is geweldig. Ik vind het zelf heerlijk om te zien hoe kwartjes vallen. Een advies dat jij geeft kan daar bij helpen.

Een artikel (of video) kan inhoudelijk in de vorm van ene advies. Bijvoorbeeld als je lezer voor een keus gesteld wordt. Wat kan hij (of zij) dan het beste kiezen?

Wanneer je expertstatus groeit, zullen je lezers meer waarde gaan hechten aan je advies. Zorg er altijd voor dat je advies oprecht is.

Het gaat over de ander, niet over jou. En het kan voorkomen dat jouw dienstverlening niet altijd het beste advies. Op het moment dat jij het tegenovergestelde van jouw dienstverlening durft te adviseren, groeit je geloofwaardigheid enorm.

Stappenplan

Naast de tips en de manieren hoe, kan een stappenplan iemand enorm op weg helpen bij het oplossen van een probleem.

Een oplossing aanbieden in een aantal eenvoudige stappen, is waar veel mensen naar op zoek zijn.

Je maakt het probleem makkelijker oplosbaar en je lezer ziet een uitweg. Wanneer een oplossing simpel kunt maken, dan is het uitvoerbaar.

 

De slagroom op de web content taart

Naast de soorten content naar inhoud is er nog een aantal soorten web content naar inhoud die op je website en blog niet mogen missen.

Mark W. Schaeffer en Stanford A. Smith behandelen het in hun boek Born to blog en ik wil het je niet onthouden. Daarom deze extra toevoeging op de verschillende soorten web content naar vorm en inhoud.

Schaeffer en Smith hebben het over de volgende vijf soorten web content:

  1. Evergreen content
  2. Identity content
  3. People content
  4. Bread & Butter content
  5. Proof content

Evergreen content gaat over de algemene vragen die bij jouw doelgroep leven. Een mooi voorbeeld van evergreen content is content rondom FAQ (frequently asked questions). Deze vragen verwerk je in een artikel of video. Het wordt een stukje content zonder houdbaarheidsdatum.

Identity content gaat over jou. Het gaat over de waarden die jij hanteert als persoon en als bedrijf. Wat jouw missie is en jouw visie. Deze web content laat je lezer kennismaken met de persoon achter het bedrijf.

People content gaat over de bedrijfscultuur en bedrijfsevenementen. Deze content is vooral voor de bedrijven met team van minimaal 10 mensen. Het laat je lezers kennismaken met je bedrijf via je medewerkers.

Bread & Butter content is doelgerichte web content om je doelgroep te trekken. Bijvoorbeeld met een instructie video, testen of handige lijsten. Het is de dagelijkse web content waar je misschien nu al aan gewend bent op je eigen blog en blogs van anderen.

Proof content is content waarin je een stap voor stap proces beschrijft en je lezer een oplossing geeft. Dat is bijvoorbeeld het stappenplan waar ik eerder over sprak.

 

Om het af te ronden

Je blog is belangrijk voor je bedrijf. Het zet jou als ondernemer op de kaart en geeft je online zichtbaarheid.

Net als de producten die je hebt en de dienstverlening die je aanbied heeft je blog ook een product en dat is je web content.

De producten binnen je bedrijf zitten goed in elkaar. Je hebt er over nagedacht. Je dienstverlening is met zorg en aandacht samengesteld.

Toch blijft het blog voor veel mensen een ‘erbij’- activiteit. Terwijl het een activiteit is dat net zo belangrijk is als je producten. Het is de kennis die jij overdraagt.

Met de juiste web content draag je die kennis over op je lezer. Zorg ervoor dat je ook je web content met zorg kiest, zowel qua vorm als qua inhoud.

Ik vond het geweldig om met dit artikel bezig te zijn. Het was heerlijk om te schrijven, want gaandeweg heeft het mij weer op nieuwe ideeën gebracht.

Heeft het jou ook op nieuwe ideeën gebracht? Ik hoor ze graag van je. Deel je ideeën hieronder in het commentaarveld en inspireer anderen met jouw ideeën over web content voor jouw blog.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

9 reacties

  1. Heel veel informatie Esther, maar wel een totaal overzicht! Hier heb ik veel aan en copy paste naar een word document. Ik zou, echt waar, op dit moment geen andere ideeën kunnen delen.

    Maar je bent voor mij de topper in Bloggen over bloggen en content!

  2. Help, dit is wel heel veel informatie. Zeker een blog om nog eens naar terug te klikken en stapsgewijs toe te passen.
    Tijd om blog niet alleen toe te passen op wat op dat moment interessant is maar ook op de vorm van het blog. Zeker interessant.

    De casestudy en het interview zijn mooie manieren om je expertstatus te verhogen. Ook iets om mee aan de slag te gaan.

    Dank Esther voor het op een rijtje zetten van bloggen. Een goed blog van jouw hand.

  3. Hoi Esther,

    Eerlijk gezegd schrok de lengte van je blog me af. Ik ben blij dat ik wel ben gaan lezen. Het was boeiend t/m de laatste letter! Ik ben zeer geïnspireerd om verschillende soorten blogs te gaan schrijven, met waardevolle content voor ‘mijn’ lezers.

    Daarom dank je wel!
    Mariska

    1. Alsjeblieft Mariska én dank je wel voor het compliment.

      Het was een experiment om te kijken voor mezelf en voor mijn lezers of de lengte van een artikel er nu werkelijk toe doet of niet.
      Mijn conclusie: Lengte doet er niet toe! Het gaat vooral om de waarde die het heeft voor de lezer.

      Esther Molenaar
      Blog content? Coach content!

Laat een antwoord achter aan Marjolein Kalter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *