Je blog is dé plek om het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Dan moeten ze natuurlijk wel aan dat gesprek gaan deelnemen.
Dat gesprek vindt plaats via de reacties.
Een lezer plaatst een reactie en jij als blogbeheerder reageert daar weer op.
Maar hoe zorg je er nu voor dat de lezer ook daadwerkelijk gaat reageren?
Daar gebruik je de call to action (CTA) voor.
Call to action is een aanzet tot actie. Daarmee vraag je de lezer iets te doen en actie ondernemen is wat je wilt dat een bezoeker op je blog en op je website doet.
Je kunt verschillende soorten CTA’s maken. Zo heeft Aartjan van Erkel het in zijn boek Verleiden op internet over de banaan op je website. De banaan die je de bezoekers voorhoudt, zodat hij weet wat hij moet doen en actie gaat ondernemen. Dit is ook een duidelijke call to action.
De banaan kan allerlei verschillende vormen hebben: een knop met een tekst (Nu gratis!) of een formulier waar de bezoeker zijn e-mailadres kan invullen.
Een CTA kun je ook doortrekken naar de inhoud van je artikel. Aan het einde van ieder artikel sluit je af met een CTA, een vraag die slaat op de inhoud van je artikel en ook vraagt om een reactie. De call to action aan het einde van je artikel bestaat dus uit twee vragen.
- Een vraag naar aanleiding van de inhoud
- Een vraag om een reactie
Een aantal voorbeelden van een goede call to action
- Wat doe jij om je mailinglijst op te bouwen? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld (Blog Bloguniversiteit.nl).
- Welke producten (of diensten) vind jíj opmerkelijk en… waarom? Laat ons je antwoord weten in het commentaarveld onder aan deze pagina (Blog OpenCircles.nl)
- Wat heb jij op je website gezet om hem persoonlijker te maken? Moest je daar iets voor overwinnen? Zet het in de reacties, met je verhaal help je andere lezers hier! (Blog Aartjan van Erkel)
In deze voorbeelden wordt een aan de inhoud gerelateerde vraag gesteld en een vraag om een reactie te plaatsen. Dat is dé manier om een call to action aan het einde van je artikel op te bouwen.
Zorg ervoor dat de drempel in je call to action laag is. Vraag simpele dingen. Voorkom echter open deuren die je lezer zich dom laten voelen. Zoek naar de juiste toon voor je call to action en zoek de toon die bij jouw doelgroep past.
Stel jezelf bij een call to action 3 vragen:
- Bevat de CTA een vraag die aan de inhoud van je artikel is gerelateerd?
- Bevat de CTA een vraag om een reactie?
- Is de drempel om de CTA te volgen niet te hoog?
Met deze vragen heb je een krachtige formule in handen als het gaat om het formuleren van een call to action.
Wat vind jij een goede Call to Action voor bovenstaand artikel? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld
Wanneer je een reactie plaats in het commentaarveld hieronder krijg je van mij een handige checklist die je helpt bij het publiceren van je artikel.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.
Ja een call to action is zeker belangrijk. Waarom de moeite nemen om een artikel te schrijven voor je doelgroep als je niet de interactie met ze aangaat!
Een call to action voor dit artikel kan zijn:
Welke banaan gebruik jij op je blogartikelen?
Vraag naar de briljante CTA vraag van je lezers. Er zitten er vast bij die je zelf of je andere lezers kunnen gebruiken.
Hoi Esther,
Je zou ook kunnen vragen: Wat was jouw meest succesvolle CTA tot nu toe?
Jouw call to action vond ik wel grappig!
Ik ben altijd zoekende naar de juiste call to action.
Mijn ervaring is dat mijn publiek (singles), zelden een reactie plaatsen bij mijn blog en verslagen van single activiteiten. Kennelijk willen ze graag anoniem blijven. Denken jullie dat het helpt als ik ze niet hun naam laat invullen bij de reactie op mijn blogs?
Dank je voor het duidelijke antwoord op mijn vraag, ik ga ermee aan de slag.
Een goede CTA zou kunnen zijn: Welke CTA vond jij briljant?