De bouwstenen van een tekst – Wat is een tussenkop?

Tussenkop - De Blog Trainer
Tussenkop

In een ander artikel verteld ik je over de alinea, een belangrijke bouwsteen voor je artikel. En wanneer je jouw blogartikel opbouwt uit een aantal paragrafen en alinea’s bevordert dat de leesbaarheid van je artikel.

Pas er wel voor op dat je de tekst niet te compact maakt. Een luchtig ogende tekst zal je bloglezer sneller lezen, want er is de verwachting dat de tekst gemakkelijker leest.

Je bloglezer kun je nog meer ondersteunen bij het gemakkelijker lezen van het artikel.

En eigenlijk is het heel simpel.

Gebruik een tussenkop

Een tussenkop is een titel voor een paragraaf. En voor je paragraaf is dit net zo belangrijks als de titel voor je artikel.

De titel van de paragraaf, de tussenkop, gaat heel specifiek over de paragraaf. De lezer kan daarmee al snel zien waar de paragraaf over gaat.

Deze tussenkop moet zo aantrekkelijk zijn dat je bloglezer ook de paragraaf gaat lezen.

Scannend lezen

Tussenkop - De Blog Trainer
Tussenkop

Een tussenkop helpt je lezer bij het scannend lezen van het artikel. Hoewel in krantenartikelen journalisten wel eens een heel creatieve kop gebruikt, wil dat nog niet altijd zeggen dat het ook duidelijk is waar die paragraaf over gaat.

Voor je blog artikel is het belangrijk een goede heldere tussenkop te gebruiken, zodat de lezer direct weet waar de paragraaf over gaat.

Een tussenkop voor Google

Het gebruik van een tussenkop voor je paragraaf is ook een goede SEO methode en helpt Google bij het indexeren van het artikel of de pagina.

Voor Google, of een andere zoekmachine, is het belangrijk dat in die kop ook het belangrijkste zoekwoord staat.

Een tussenkop plaats je in WordPress in een Heading, meestal Heading 2. Zoekwoorden die in je kop in Heading 2 staan, ziet de zoekmachine als belangrijk en helpt je artikel of pagina beter te indexeren.

Toepassen op je blogartikel

Tussenkop - De Blog Trainer
Tussenkop

Het formuleren van een tussenkop is net zo belangrijk als het formuleren van een titel. Zonder daarbij afbreuk te doen aan de inhoud.

Zorg dat de kop genoeg prikkelt om door te lezen, zodat je bloglezer het hele blogartikel leest en waardevol vindt.

Bij de tussenkop doe je een belofte die je in de tekst waarmaakt. Let op dat je die belofte waarmaakt door je hele tekst en niet slechts aan het einde in één enkel woord of zinnetje. Daarmee bevredig je in ieder geval mijn nieuwsgierigheid niet.

Een epische belofte mag gepaard gaan met epische content.

 

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *