De 8 geheimen van een hoog doorklik ratio

CTR - Blog Universiteit

Hebben ze geklikt? Je lezers? Naar wie je de mailing hebt gestuurd?

Houd jij het ook in de gaten? In aWeber of Mailchimp of welk autoresponder programma je maar gebruikt. Daar kun je in de statistieken precies zien wat het CTR percentage is.

CTR staat voor Click Through Rate (doorklik ratio) en niets is zo frustrerend als een lage CTR.

Na het schrijven en publiceren (of inplannen) van mijn blogartikel, ga ik naar aWeber (mijn autoresponder programma) om mijn mailing te schrijven en klaar te zetten.

Iedere keer zit ik weer naar dat scherm te kijken en vraag ik mij af hoe ik dat zo prikkelend mogelijk kan maken, zodat jij de mail opent, leest en klikt op de link naar het artikel.

Dat is namelijk het doel van een mailing: doorklikken naar het artikel.

Maar wat is dan een goede mailing?

Een legitieme vraag. Gaat het alleen om de tekst of zijn er andere aspecten die bijdragen aan een goede mailing.

Een goede mailing werpt voldoende vragen op die er voor zorgen dat iemand klikt om het antwoord in het artikel te achterhalen. Je wilt zo veel mogelijk mensen naar dat artikel trekken, zodat ze het lezen.

De 8 geheimen die zorgen voor een hoog CTR

Zout in de wonden strooien

CTR - Blog UniversiteitJe lezer confronteren met pijn is niet leuk voor de lezer en niet leuk om te doen, maar het geeft wel aan dat jij hun pijn begrijpt EN dat je er een oplossing voor hebt.

Je kunt dit alleen doen wanneer je ook daadwerkelijk weet wat de pijn van je doelgroep is.

Dit kan zout zijn:

  • Kost het jou ook zo veel tijd om iedere week weer een blogartikel te schrijven?
  • Kom je er ook te laat achter dat je een blogartikel had moeten publiceren?

Formuleer het in een vraag, zodat je lezer antwoord kan geven. En geloof me dat doen ze. Je kunt een vraag niet niet beantwoorden.

Prikkelend onderwerp

Het onderwerp van je mailing is dé plek om je lezer te prikkelen de mail te openen. Toch is het voor jou lastig om zo prikkelend mogelijk te zijn. Wat je kunt doen is verschillende onderwerpen formuleren en probeer zo extreem mogelijk te zijn. Hoe vaker je een onderwerp formuleert, hoe gemakkelijker het is.

Heb je 6 onderwerpen geformuleerd, dan kun je ook nog kiezen. Hoe mooi is dat?

Splittesten

CTR - Blog UniversiteitOoit gehoord van deze term. Iedere ondernemer zou het op verschillende vlakken in haar business moeten doen: prijzen, pagina’s op je website, kleur, ontwerp en het onderwerp van je mailing.

Wanneer je gebruik maakt van een autoresponder programma en je hebt meer dan 200 mensen op je mailinglijst staan (dat is bij aWeber het geval), dan kun je gaan splittesten.

Dat betekent dat je 50% van je lijst een mail stuurt met onderwerp A en de andere 50% van je lijst een mail stuurt met onderwerp B. De tekst van de mailing is hetzelfde en alles leidt naar hetzelfde blogartikel.

Waarop kun je onder andere splittesten?

  • Gebruik van naam ontvanger: gebruik bij de ene helft in het onderwerp de voornaam en bij de andere helft niet.
  • Veilg tov gewaagd: gebruik bij de ene helft een veilig geformuleerd onderwerp en bij de andere helft een gewaagd geformuleerd onderwerp.

Persoonlijk maken

Spreek degene aan wie je de mail verstuurd altijd persoonlijk aan. Dat wil zeggen, met de voornaam. Hallo, is zo onpersoonlijk, maar Hallo Esther, daarmee spreek je 1 persoon aan.

Dit stel je gemakkelijk in binnen je autoresponder programma (link naar een video).

Korte teaser naar het artikel

Hoe korter de mail hoe beter. Het is niet de bedoeling om je hele artikel in de mail te stoppen. Je wilt immers mensen naar je website toe hebben. Daar gebeurt het allemaal, daar zijn de aanbiedingen en de producten te vinden.

Een filmstudio laat ook niet de hele film zien in de promotie. Daar maakt men een trailer voor. Beschouw jouw mailing ook als een trailer op jouw artikel.

Cadeautje beloven voor reactie (en geven natuurlijk)

CTR - Blog UniversiteitOm er voor te zorgen dat je lezer een reactie achterlaat op je artikel, kun je een cadeautje in het vooruitzicht stellen. Hier kun je in je mailing al gewag van maken.

Zo vergroot je de kans dat de ontvanger doorklikt.

Afbeelding toevoegen

Je hebt beelddenkers en visueel ingestelde mensen en je hebt mensen die gewoon van mooie plaatjes houden.

Je kunt de afbeelding (link naar een video) die je gebruikt bij je artikel als uitgelichte afbeelding toevoegen aan je mailing. Op die manier zorg je ervoor dat je ontvanger een BEELD krijgt bij het artikel.

Mail een dag later naar ongeopende sturen

Ben je niet tevreden over het aantal mensen die je mail hebben geopend en hebben doorgeklikt, dan kun je de mail 1 of 2 dagen later nog een keer versturen.

Niet naar je volledige mailinglijst, want er is een percentage dat de mail wel heeft geopend. Het kan zijn dat ze dit dan als spam gaan beschouwen.

CTR - Blog UniversiteitIn de autoresponder kun je de statistieken bekijken van je mailing. Daarin kun je een selectie maken van de mensen die de mail niet hebben geopend. Die komen in een lijst te staan. Je maakt een nieuwe mailing (met een NIEUW onderwerp en een aangepaste tekst) en je verstuurt de mailing opnieuw.

Je meldt ABSOLUUT NIET, dat je de mailing al eerder hebt verstuurd. Dit kan veroorzaken dat mensen zich niet bijzonder voelen en het ook als spam zien.

Deze 8 strategieën helpen je bij het verhogen van je doorklik ratio en die bijdragen aan een goede mailing.

Ik kan tegen je zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken, maar begin met 1 strategie. Eentje die je heel snel en gemakkelijk kunt implementeren. Heb je het onder de knie? Dan ga je door naar de volgende strategie. Na verloop van tijd heb je alle strategieën geïmplementeerd.

Zie je nog niet direct resultaat? Houdt vol, het splittesten is een strategie die je meer dan eens toepast om zo te achterhalen wat wel en niet werkt.

Graag hoor ik van jou…En wanneer je een reactie achterlaat laat ik je in een exclusieve video zien hoe je een segment maakt in je mailinglijst, zodat je strategie 8 kunt gaan uitvoeren.

Welke strategie ga jij als eerste toepassen? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

 

5 reacties

  1. Schitterend artikel Esther.
    Mooi hoe je mijn ‘pijn’ beschrijft en ik heb er nog andere.

    Ja, ik heb doorgeklikt en … ja, ik deel graag mijn antwoord.
    Ik ga meer aan de slag gaan met ‘zout in de wonden strooien’ door nog gerichter op zoek te gaan naar de pijn en … door mijn doelgroep daar ook voor te bedanken.

    Super bedankt en nu … in de actie hé.
    Groetjes en tot een volgende, Bene. 😉

    1. He Bene,

      Fijn dat het artikel je geïnspireerd heeft. Ga er voor, zoek die pijn en bovenal neem ze weg…

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  2. Hoi Esther,

    Mooi artikel. Lekker kort en to the point. Daar hou ik van.
    Ik wil meer met splittesten doen. Zo leer je sneller wat wel en wat niet werkt.
    Maar ook de andere 7 ga ik beter toepassen.
    Dank je wel voor deze snelle les.

    Groetjes,
    Ingrid

  3. Leuk artikel, de splittest heb ik nog niet eerder toegepast. En het nazenden ga ik ook proberen. Goede tips! Al weet ik dat mijn mails goed gelezen worden, het doorklikken is nog niet altijd het geval. De kliktip met de optie om iets ervoor terug te krijgen werkt. Maar, Hoe verzin je nu elke keer weer een cadeau? Dat vind ik erg lastig.

    Tot de volgende x
    Groet, Boukje

    1. He Boukje,

      Dat kan ik me voorstellen, dat het iedere keer weer een uitdaging is om iets te bedenken.
      Ook daarin is het belangrijk iets waardevols te geven.

      Een weggever zou informatie moeten zijn waarvoor je gemakkelijk €50 – €75 zou kunnen vragen.
      Hanteer dat als richtlijn, dan weet je dat het waardevol is…

      Of draai het om. Als ik voor een product €50 – €75 vraag, wat kan dat dan zijn?

      Ik hoop dat dit je helpt.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *